Meestal wordt een oliedrukmeter via een tstuk gemonteerd op de plaats waar nu de oliedruksensor zit. De bestaande oliedruksensor kont dan op het nog vrije "been" van de T. Het monteren van een olietemperatuurvoeler is vaak lastiger omdat daar doorgaans geen aansluiting voor is voorzien. Je zou de aansluiting kunnen aanbrengen aan de zijkant van de carterpan, maar dan zul je die wel eerst moeten verwijderen om er een gat in te boren etc.
Naar mijn gevoel heeft overigens het monteren van een oliedrukmeter weinig zin. Waar je eigenlijk in bent geinteresseerd is of er voldoende olie door de oliepomp wordt verpompt om alle plaatsen waar olie nodig is continu "nat" te houden. Je zou dus het doorstroomvolume willen weten. Voldoende hoge oliedruk is geen garantie voor voldoende smeerfilmopbouw - de druk kan best behoorlijk zijn omdat er een leiding min of meer verstopt zit...En de oliedruk heeft zolang er voldoende olietoevoer is, geen enkele relatie met de druk in de te smeren onderdelen. Die is veel hoger: in de lagers in de orde van grootte van 100 tot 400 bar, tussen nokkenas en stoter nog aanzienlijk hoger en tussen zuiger/zuigerveer/cilinderwand ergens tussen zeg 30 tot 150 bar, afhankelijk van de plaats en de fase in het verbrandingsproces. Ook de maximaal optredende druk in de krukaslagers is niet overal gelijk - de buitenste lagers kennen een lagere maximale druk dan de binnenste en ook varieert de druk sterk met de fase in het verbrandingsproces van de zich op de lagers afsteunende drijfstang.
Het meten van de olietemperatuur is zinvoller - het leert je dat als de watertemperatuur zijn normale temperatuur al heeft bereikt de olietemperatuur nog lang niet zover is. Startend met een "koude" motor ("koud" gelijk aan de buitentemperatuur van zeg 10 graden) kan het 20 tot 30 minuten duren voordat de normale bedrijfstemperatuur van de motorolie wordt bereikt. De olie is dus al die tijd veel en veel te dik, uitgaande van de vuistregel dat ruwweg iedere 10 graden temperatuurstijging de viscositeit ongeveer met 50% doet afnemen.
Een handiger manier om de olietemperatuur te meten is via de OBD poort. Bij veel merken auto's zijn OBD scanners in staat de olietemperatuur (zowel in motor, versnellingsbak als soms eindaandrijving) continu te meten en desgewenst op te slaan. De kosten van een eenvoudige OBD scanner vallen mee, zeker als je die slechts voor een merk auto wilt gebruiken. Het voordeel is ook dat je geen extra hardware aan de motor hoeft aan te brengen, wat de kans op storingen verkleind. Bovendien kun je eenvoudig de OBD scanner weer losnemen als je er achter bent gekomen dat de gevraagde informatie niet echt nodig is om met de auto te rijden.