Oliepomp vervangen?

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Deze week brandde het oliedruk lampje een aantal keer. Onverklaarbaar, gezien ik op een nagenoeg vlakke snelweg reed. Na een 20 seconden ging het lampje weer uit. Motorolie is wel aan vervanging toe, maar staat op de pijlstuk nog netjes tussen de twee bolletjes. Wellicht dat de oliepomp of de zeef ervoor (als deze er uberhaupt in zit) wat vervuild is en vervangen moet worden. Uit de onderhoudshistorie maak ik niet op dat deze al eens vervangen is geweest. Is dit een lastig karwei?
 
21 jan 2014
250
17
0
Begin met de simpele zaken, oliefilter vervangen en olie verversen. En check de e-verbindingen vanaf de oliedruksensor.

Als het lampje opflitst... hoor je dan rare geluiden?
Als je de motor koud start hoor je dan de eerste paar seconde een ratelgeluid?
Het zijn niet DE oplossingen maar het geeft een indicatie.

Succes met je speurtocht.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Zoals Erik zegt,beginnen met onderhoud,het oliedrukcontact mss stuk want met 20sec zonder oliedruk zou hij denk ik niet meer goed klinken
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank voor de reacties en eens, ik moet eerst even olie verversen en nieuw filter er op. Het was het oranje lampje, dus bijvullen. Dat heb ik eergisteravond gedaan en sindsdien is het lampje ook niet meer opgekomen. Volgens de peilstok zou er nog voldoende in moeten zitten. Ik heb er nu +- 750 ml bij gedaan, wellicht was dat de truc, dan wel dat de connector/bedrading van deze connector niet meer goed werkt. Geen rare geluiden, het torretje zingt nog prachtig. Vwb de oliepomp, dacht ik ook aan evt preventieve vervanging. Immers geen registratie dat deze ooit is vervangen. Ook in het kader van de mogelijk aanwezig zeef (en verstopping daarvan) of sludge onderin het karter dacht ik dit eens aandacht te geven.