Olieverbruik GS300 MK3

Neutje

Nieuw hier
24 jun 2025
10
15
3
Goedemiddag Lexus liefhebbers,

Ik rijd sinds vorig jaar zelf ook Lexus, een GS 300 uit 2010. Gekocht met 200000 op de teller, inmiddels 218000 op de teller.

Een heerlijke auto om mee te rijden, helaas heb ik olieverbruik. Zo'n 1L op de 1000/1500 KM. Geen lekkages te vinden. Heb 2 a 3 maanden een motor flush laten uitvoeren i.c.m. het vervangen van de PCV valve. Helaas, verbruik is nog steeds hetzelfde.

Ben zelf een rustige rijder, na het starten is er (wat) blauwe rook uit de uitlaat en bij wat meer gas/sportievere rijstijl is er een geur van verbrande olie te ruiken. Ik ben eigenlijk benieuwd of jullie een bedrijf kunnen aanraden om te kunnen laten kijken wat er aan scheelt. Vind dit niet prettig en heb ook geen zin in andere delen van de auto die hierdoor laat kunnen krijgen of defect kunnen raken.

Het liefst blijf ik deze Lexus nog heel wat jaren rijden. Hij rijdt geweldig, maar dit baart me toch wat zorgen. afgelopen zomer vakantie heb ik in Italië een groot gat in de weg geraakt. Nu is er ook een geluidje in de ophanging (achter). Dit moet ook nog nagekeken worden, maar omdat de motor toch flink olie verbruikt heb ik dit nog niet laten bekijken.

Ik heb zelf de auto voor apk en de beurtjes naar VETOS in Nieuw Vennep gebracht. Ze hebben ook de flush uitgevoerd maar helaas geen verbetering t.o.v. het olieverbruik.

Dat was waarschijnlijk ook mijn idee, maar als ik een beetje het internet afspeur zou dit een blok moeten zijn uit ongeveer hetzelfde bouwjaar, aangezien de eerdere uitvoeringen ook niet altijd even goed lijken te zijn geweest.

Een blok na 2009 met lagere km stand heb ik nog niet gevonden met wat zoeken op het internet.

Ergens hoop ik dat het probleem misschien te wijten is aan vervuiling bij de kleppen of zuigerenveren o.i.d.

Maar ik heb geen idee wat verstandig is, kan hem natuurlijk opnieuw bij VETOS brengen om hun er naar te laten kijken maar misschien dat iemand een ander bedrijf eerder aanraadt?

Nee, ze waren zelf in de veronderstelling dat de PCV valve niet nodig zou zijn. Uiteindelijk hebben ze die toch gedaan, was wel vervuild maar niet extreem. Ze hadden het idee dat het een vastzittende zuigerveer zou kunnen zijn en dat de flush hierbij zou helpen het misschien weer los te krijgen.

Heb ook olie gevonden die schijnt dit ook te doen, alleen dan gewoon tijdens gebruik van de auto. Valvoline restore en protect, dit hebben mensen in de VS gebruikt en schijnt te werken.

Ik kan vrijwel geen Nederlandse gebruikers vinden met hetzelfde probleem/verbruik.

Dat was waarschijnlijk ook mijn idee, maar als ik een beetje het internet afspeur zou dit een blok moeten zijn uit ongeveer hetzelfde bouwjaar, aangezien de eerdere uitvoeringen ook niet altijd even goed lijken te zijn geweest.

Een blok na 2009 met lagere km stand heb ik nog niet gevonden met wat zoeken op het internet.
In het begin van dit filmpje noemt de CCN vergelijkbare modellen van Toyota, misschien zijn er ook met dezelfde motor, dan wordt het zoekgebied breder.

Of puur zoeken op motortype (letter/cijfer combinatie)

Dit is alleen het MK2 model, daar ligt een ander motorblok in.

Het blok wat ik heb is direct ingespoten, hierdoor kunnen de kleppen vervuilen maar ik heb geen idee of dit ook voor sterk olieverbruik kan zorgen.

Ik heb ook al gezocht op het blok, 3GR FSE. Is in zekere zin hetzelfde als de 2GR FE, alleen ook dan is er vrijwel niks te vinden van Nederlandse of Europese ervaringen.

Als er al iets te vinden is, is het ook op dit forum hahaha. Dat heb ik voorbij zien komen en het heeft me ook hierheen geleid om misschien te kijken of er iemand is die een bedrijf kan aanraden die mogelijk het blok kan reviseren als dat nodig is. Of iemand die misschien toch ook hier last van heeft gehad en een oplossing had gevonden.

Hij benoemt op een gegeven moment de mogelijkheid van koppakking problemen (in eigenlijk een heel goede motor).
Misschien in jouw geval niet een koelvloeistoflekkage maar vanuit oliekanaal 🤷‍♂️

Ik rijd sinds vorig jaar zelf ook Lexus, een GS 300 uit 2010. Gekocht met 200000 op de teller, inmiddels 218000 op de teller.

Een heerlijke auto om mee te rijden, helaas heb ik olieverbruik. Zo'n 1L op de 1000/1500 KM. Geen lekkages te vinden. Heb 2 a 3 maanden een motor flush laten uitvoeren i.c.m. het vervangen van de PCV valve. Helaas, verbruik is nog steeds hetzelfde.

Ben zelf een rustige rijder, na het starten is er (wat) blauwe rook uit de uitlaat en bij wat meer gas/sportievere rijstijl is er een geur van verbrande olie te ruiken.
Een olieverbruik van 1 ltr per 1000 tot 1500 km was vroeger (1990) heel gewoon. Inmiddels zijn we niet meer gewend dat tijdens een verversingsinterval van 15000 km soms het bijvullen van olie aangewezen kan zijn....

De blauwe rook bij het starten kan wijzen op verharde klepsteelafdichtingen. Om iedere klepsteel zit een soort rubber ring dat moet voorkomen dat, wanneer de zuiger naar beneden gaat tijdens de inlaatslag, er olie langs de klepsteel gezogen kan worden omdat de luchtdruk in de cilinder tijdelijk dan lager is dan de luchtdruk onder het kleppendeksel.

Die klepafdichtingen zijn van rubber en kunnen soms verharden door de blootstelling aan hogere temperatuur en of het verdampen van vluchtiger bestanddelen uit het rubber. Dan ontstaat olieverbruik wat zich ook uit in af en toe blauwe walm. BMW stond eind vorige eeuw bekend om het laten zien van een "sportief blauw pluimpje" uit de uitlaat, met name wanneer bij hoog toerental het gaspedaal werd losgelaten.

Gezien de "motorflush" niet heeft geholpen (en de zaak ook niet heeft verslechterd) zou ik (alvorens drastische stappen zoals als een andere motor) eerst eens laten nagaan hoe de toestand van de klepsteelafdichtingen is. Dat is geen bijzonder ingewikkelde operatie - na verwijdering van een klepdeksel kan een dergelijke afdichting relatief eenvoudig worden verwijderd waarna vergelijking met een nieuwe afdichtring meteen duidelijk kan maken of verharding het geval is. In dat geval zou vervanging van alle klepsteelafdichtingen de zaak aanzienlijk kunnen verbeteren.

Wat @Romke zegt, lijkt bij mij ook iets het geval. Ik heb nog geen olieverbruik naar hoe jij deze ervaar @Neutje. Ik zit op 1L per 4000/5000km ongeveer. Toen ik mijn 3GS300 uit 2005 kocht moest ik wel even wennen dat deze olie verbruikte (tov mijn IS200 die geen druppel olie verbruikt, maar helaas nu een klein beetje zweet langs de klepdekselpakking). Enfin, eergister nog een litertje erbij moeten doen sinds afgelopen beurt in april en een stevige rit door de Alpen verder. Vooral bij dit laatste had ik het gevoel dat de motor bovenmatig moest werken.

Ik ben benieuwd wat VETOS kan vinden in de suggestie van @Romke

Misschien zuigerveren die de wanden niet meer helemaal weten af te dichten? Als de cilinder wanden iets beschadigd zijn, zou dat nog een oorzaak kunnen zijn, omdat olie wordt mee verbrand dat aan de wand blijft zitten. Jaren geleden heb ik in een G300 turbodiesel hiervoor Toralin toevoeging in de olie geprobeerd. Dat is weliswaar een lapmiddel en haalt niet de oorzaak weg, maar kan je wel wijzen in een richting. De G had er toen al wel dik 4 ton op staan overigens, maar heeft het tot een half miljoen volgehouden (en toen gecrashed, omdat iemand voor mij vond dat hij spontaan een U-turn moest maken op een N weg)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties mannen. Ik ga morgen even bellen met Vetos en kijken of ze verder kunnen onderzoeken. Een beetje olieverbruik kan ik mee leven. Dit is echter niet het geval. Voel me ook ingehouden om af en toe het vermogen lekker aan te kunnen spreken omdat het ook niet duidelijk is waar het aan ligt.

To be continued.

Mijn GS300 {2008) heeft nu zo'n 190k erop zitten en lust per 15k ca 2l 5W30 volsyntheet. Dat doet ie al sind de aanschaf met 100k (na ca 7 tot 8k gaat er een litertje bij en dat litertje heeft ie in de daaropvolgend 7 tot 8k weer opgestookt, maar tap dan af en ververs de olie). Dus bij lange na niet zoveel olieverbruik als die van jou.
Nu is natuurlijk ook maar de vraag hoe met de auto in het verleden is omgegaan. Hij kan doorgetrapt zijn, ontzettend vaak voor korte ritjes zijn ingezet (nooit lekker op bedrijfstemperatuur komen), slechte kwaliteit olie gebruikt hebben (gebrek aan zuiverende additieven), of juist bereden zijn door iemand met een superslome rijstijl. Weet jij het?

Nu heb ik het geluk dat ik in Duitsland woon, met de A31 in de buurt...waar ik regelmatig de GS laat uitdraven: zo'n 80km met 200+ op de cruise. Tijdens zo'n ritje moet ie even aan de bak, maar niet op vollast. Gevolg van zo'n behandeling is dat ie inwendig lekker schoonbrandt (carbon buildup, waar directe inspuiters toch al serieus gevoeliger voor zijn). Daar geef ik persoonlijk de voorkeur aan boven een flush, wat stiekem meer oplost dan je lief is, maar dat heeft al menige discussie opgeleverd. Ieder het zijne.

Je zou eens een iets dikkere olie kunnen proberen, bijvoorbeeld een 10W40 (tov de standaard 5W30) en dan kijken hoe het blok daar mee omgaat. Zeer waarschijnlijk zal het blok zuiniger met de olievoorraad omspringen. En als je de kans eens krijgt om 'm eens een langer stuk (>50km / >30min op continu180+km/h) te laten draven, zal je merken dat ie daarvan opknapt. Zeker als je dat op regelmatige basis zou kunnen doen. Voor het verbruik (en nu doel ik op benzine) hoef je niet bang te zijn: bij 180km/h constant (!) zit je op zo'n 1:9. Bij 200km/h ca 1:8. Daarboven gaat 't 'n stuk rapper, maar is nergens voor nodig.