Onbekend 'knopje'

Habe

Nieuw hier
14 sep 2022
4
0
1
Goededag allemaal,

Na enkele jaren een bedrijfsbus te hebben gereden ben ik weer teruggegaan naar een youngtimer. Voorheen had ik een mooie Volvo 850 maar met met enkele tieners is dat geen optie meer. Er was meer beenruimte nodig. Toen ben ik uitgekomen bij een Lexus RX300 uit 2006 met slechts 115.000 km. Ik ben tot nu toe erg tevreden maar heb nog steeds een vraagteken bij een (achteraf ingebouwd?) knopje. Ik heb er op gedrukt en nee het is geen elektrische schietstoel. Wat het wel is? Ik heb geen idee. De verkopende partij weet het ook niet ;-(

Zijn er hier misschien mensen die enig idee hebben? Bij deze een foto van de auto en van het betreffende knopje.
 

Bijlagen

  • 20220903_135355_resized.jpg
    20220903_135355_resized.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 97
  • 20220829_120000_resized.jpg
    20220829_120000_resized.jpg
    953,2 KB · Weergaven: 100
  • 20220829_120020_resized(2).jpg
    20220829_120020_resized(2).jpg
    1,1 MB · Weergaven: 102

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Ik vermoed dat je hiermee de DVD speler, navigatie en telefoon blokkering kunt overrulen zodat je deze onder het rijden kunt gebruiken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Als het niet is wat @Higgie zegt, zie je ook wel eens zulke knopjes voor de parkeersensoren op de voorbumper uit te zetten als deze piepen tijdens regen bijvoorbeeld

(dit kun je natuurlijk testen door even iemand voor de auto langs te laten lopen, als je al sensoren voor hebt, en wanneer deze piepen het knopje te bedienen, maar daar had je vast zelf ook al aan gedacht)
 
Laatst bewerkt:

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Het lijkt ook op een knopje van een achteraf ingebouwde stloelverwarming maar dan zou je een dergelijk knopje ook verwachten aan de passagierzijde.

Op de 1 van de foto's lijk ik een Lexus knopje te zien voor originele stoelverwarming dus dan zal dit knopje een andere functie hebben.

Ik ben benieuwd of je erachter kunt komen wat het nu daadwerkelijk is.
 
Laatst bewerkt:
2 okt 2021
198
121
43
Zou kunnen zijn wat Henri27 zegt. Knopje zit daar ook in de nabijheid van een soort mini luidspreker dat misschien de beeper van de parkeersensoren kan zijn. Even testen is de boodschap
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Oftewel:
Kijk of je de navigatie en telefoon volledig kunt gebruiken als het knopje aan/uit staat of dat je de parkeerbeeper kunt muten (Zet de auto hiervoor vlak voor een muur zodat deze begint te piepen.). Stoelverwarming had je al dacht ik ook te zien.
Als het dat niet is zal je toch de draadjes moeten volgen en kijken waar ze uit komen, dan kan het van alles zijn, tot rocket launcher aan toe....:eek:

Maar ik zet m'n geld in op de DVD, navigatie en telefoon-hack, mijn vorige Lexus had precies zo'n zelfde knopje onder de armsteun.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Habe

Nieuw hier
14 sep 2022
4
0
1
Nog geen oplossing. De DVD / navigatie doet het met en zonder knopje aan.

Stoelverwarming is origineel. Maar parkeersensoren heb ik niet...... Enige wat ik heb is de achteruitrijcamera. Die waarschuwt of piept overigens niet dus het is vooral erg goed kijken.

Wie weet kom ik er nog eens achter..... :)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Nog geen oplossing. De DVD / navigatie doet het met en zonder knopje aan.

Stoelverwarming is origineel. Maar parkeersensoren heb ik niet...... Enige wat ik heb is de achteruitrijcamera. Die waarschuwt of piept overigens niet dus het is vooral erg goed kijken.

Wie weet kom ik er nog eens achter..... :)
ging het niet er niet om dat je de DVD speler probeert tijdens het rijden? ik weet niet of je dat hebt geprobeerd? maar normaal is dvd kijken tijdens het rijden geblokkeerd, en mogelijk kun je d.m.v. dat knopje toch nog kijken onder het rijden.

en als dat het ook niet is, kun je nog altijd de draad volgen en moet je er toch achter komen :p
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Nog geen oplossing. De DVD / navigatie doet het met en zonder knopje aan.

Stoelverwarming is origineel. Maar parkeersensoren heb ik niet...... Enige wat ik heb is de achteruitrijcamera. Die waarschuwt of piept overigens niet dus het is vooral erg goed kijken.

Wie weet kom ik er nog eens achter..... :)
Het maakt mij wel nieuwsgierig wat nu de functie is. De voor de hand liggende opties lijken het dus niet te zijn.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Als de auto stilstaat moet normaal de handrem/voetrem erop om dvd te kijken. Dus tijdens de rit staat deze (lijkt me wel handig) er niet op en zal je GEEN dvd kunnen kijken.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
yep, sommigen hebben dit aangepast of aan laten passen. zodat er tijdens het rijden dvd gekeken kan worden, leuk voor de passagiers maar irritant voor de bestuurder lijkt mij.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Als het inderdaad zo’n knopje is om het “rij signaal” te onderbreken, dan zou je daarmee ook bij afspelen van MP3 cd’s door de mappen heen kunnen bladeren en specifieke nummers direct kunnen selecteren ipv skip forward/backward. En bij de eerste versies kon je de navigatie tijdens het rijden niet bedienen of wijzigen. Zo‘n knopje maakte dat mogelijk. Latere versies van de navigatie dvd’s maakten dat knopje overbodig omdat het toen wel mocht van Lexus.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Als de auto geen parkeersensoren heeft dan vraag ik me toch af waar dat roostertje boven de knop voor is. Als de auto een alarm heeft zou het een ultrasoon sensor kunnen zijn en kan met de schakelaar misschien het alarm uitgeschakeld worden. Anders zit er maar één ding op: achter het dashboard kijken waar de draadjes naartoe gaan.

Jarno
 

Lennemen

Nieuw hier
2 jul 2023
8
9
3
Ik heb ook zo een knopje en verders ook radio zonder dvd maar dan zonder ML. Mijn knopje zit onder het Cobra alarm knopje. Via het Cobra knopje zou ik de interieursensor van het alarm uit moeten kunnen zetten. Dus een extra knopje is niet nodig lijkt me. Ik ga het testen.
 

Bijlagen

  • 20230704_175528 - kopie.jpg
    20230704_175528 - kopie.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 47