Onderhoud airco

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Wie heeft er verstand/ervaring met autoairco's ?

Afgelopen week met een kennis mee geweest om zijn airco pomp te laten vernieuwen, daar werd beweerd dat het nodig is om het gas in je airco zo nu en dan te verversen omdat er zuren e.d. ontstaan die het systeem aantasten en dat je in de loop van tijd gas verliest.

Nu zet ik vraagtekens bij deze bewering, omdat het een gesloten systeem is en als je gas verliest er een lek in het systeem moet zitten
Ook twijfel ik aan het nut van gas vernieuwen, de kwaliteit van freon wordt volgens mij niet slechter en in andere koelinstallatie's wordt ook nooit gas ververst als er geen lekkage is geweest

De vraag is dus , heeft het nut om een goed werkende airco te laten controleren/verversen of is dit enkel maar goed voor de portemonnee van het aircobedrijf.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
my 2 cents

Ze dienen zo nu en dan wel eens ververst te worden. is per auto merk verschillend :!: de 2003 Chevrolet van me vader moest al een keer, maar mijn LS400 van 93 met R12 is nog niet aan de beurt, word nog lekker koud :D

Nieuwere auto's zijn gevuld met R134A. Koudemiddel raakt op den duur wel z'n kracht kwijt.
er kunnen wel schimmels vormen in je circuit. daarom in de regel de airco voor het be?ndigen van een rit even van te voren uitzetten zodat hij even kan 'leeg blazen'

Airco systeem is van zich zelf niet zo ingewikkeld hoor, bestaat maar uit iets van 3 hoofd onderdelen.

Wel raadzaam bij een LS is om een keer het cabine filter te vervangen. ik heb ook wel gehoord dat je ze kan schoon maken trouwens. maar daar weet ik niets van
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Als je nog een R12 airco heb, dan moet je maar hopen dat deze het nog lang goed blijft doen, want R12 mag al enkele jaren niet meer gebruikt worden, dwz er mogen geen reparatie's aan deze airco uitgevoerd worden waarbij gas vervangen of bijgevuld dient te worden, dan moet je ze laten ombouwen naar 134A

Wat die schimmels betreft, die ontstaan zeg maar aan de buitenkant van je airco, in je verdamperblok als je, zoals je al aangeeft, niet kort voor het einde van elke de airco uit zet zodat de condens kan drogen.
 

lexury

Nieuw hier
30 mei 2010
12
0
0
Goedenmorgen, nu ik dit zit te lezen en het toch puur in de keel krijg van de airco zou ik wel willen weten waarvandaan jij een filter haalt jelmer. En waar dat filter zit. Groetjes en lotgenoten werkze. :?
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
@Henny: I know :wink: , heb al een auto die is omgevormd (Cadillac)
Maar ik kan nog wel aan R12 komen hoor, alleen ik wil ook de zaken netjes houden :lol:

Je heb gelijk, en dat verdampblok zit in de kachelunit van je dashboard, en daar veroorzaakt het viezigheid, bleh

Je cabine filter zit dacht ik ergens onder je handschoenenkastje bij de 2e generatie. Is wel ergens op Clublexus te vinden.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Bij mij (LS 400 bwjr 2000 ) is het filter te vervangen via het handschoenenkastje.
Dit filter is bij de " betere
automaterialenzaken " te koop.
Zelf vervang ik dit filter elk jaar, mischien iets overdreven maar ik wil geen enkel risico nemen met z.g. " aircobeesjes " deze kunnen erg stinken en zijn niet goed voor je gezondheid
 

lexury

Nieuw hier
30 mei 2010
12
0
0
mmm mijn compressor is na onderzoek op lexls en overeenkomende symptomen (knipperend groen lampje ) kennelijk stuk dus dat filter kan wel even wachten :?