Onderhoud bij dealer

Mijn ervaring met onderhoud: kwam al jaren met de Prius bij Toyota van Gent in Ede.
Dus toen de Lexus een grote beurt nodig had, eerst bij van Gent nagevraagd hoe duur dit ging worden (redenatie: hun uurloon is lager, het zijn dezelfde onderdelen, ik neem altijd de budget beurt dus ze zouden goedkoper zijn?).
Hun antwoord: 'we kijken op de site van Lexus wat een grote beurt kost'.
Dat vond ik opzich een rare redenatie (o.a. omdat Lexus geen budget beurten heeft) dus ik ben, vnl vanwege het stempeltje dan maar, naar Lexus Arnhem gegaan.
Dat ging ook vrij rommelig maar kwam uiteindelijk wel goed.
 
Gaat het nu om het stempeltje of over goed onderhoud ?
Wanneer je Lexus-onderhoudsschema aanhoudt, dan wordrn differentieel en bak-olie nooit vervangen bij een -h versie.
Dan ga ik liever naar een monteur waarvan ik weet hoe die werkt, en dat dat soort zaken wel uitgevoerd worden.
Puur op basis van boerenverstand.
Dat stempeltje steken ze maar lekker … “op een plek waar de zon nooit schijnt”.
Wanneer dit de restwaarde negatief beïnvloed, so be it … ik heb onderweg geen problemen en rijd met een gerust hart.
 
Gaat het nu om het stempeltje of over goed onderhoud ?
Wanneer je Lexus-onderhoudsschema aanhoudt, dan wordrn differentieel en bak-olie nooit vervangen bij een -h versie.
Dan ga ik liever naar een monteur waarvan ik weet hoe die werkt, en dat dat soort zaken wel uitgevoerd worden.
Puur op basis van boerenverstand.
Dat stempeltje steken ze maar lekker … “op een plek waar de zon nooit schijnt”.
Wanneer dit de restwaarde negatief beïnvloed, so be it … ik heb onderweg geen problemen en rijd met een gerust hart.
Exact!
 
Wat ik meer probeerde te zeggen: als de kosten toch gelijk zijn dan ga ik liever naar de Lexus dealer, dan krijg ik tenminste, voor hetzelfde geld, ook dat stempeltje.
Opzich boeit me dat stempeltje niet heel veel (daarom ging ik ook in eerste instantie naar de Toyota dealer) maar als het dan, qua kosten, toch verder niks uitmaakt...

Bij Toyota weten ze echt wel hoe ze een Lexus moeten onderhouden (het is in de basis dezelfde techniek) dus ik zou ze daar blindelings in vertrouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en Lexus4me
Dan moeten ze wel ook de zaken uitvoeren die technisch gezien gewoon noodzakelijk zijn, en niet met “volgens Lexus-schema” schermen.
Ik heb liever dat ze de dif- en bak/olie wel doen en een hybrid healthcheck niet, dan andersom.
 
Bij Toyota weten ze echt wel hoe ze een Lexus moeten onderhouden (het is in de basis dezelfde techniek) dus ik zou ze daar blindelings in vertrouwen.
Dat zou ik inderdaad bij een IS of NX nog wel aandurven. Echter bij een GS, LS, LC of oudere RX zou ik wel graag een monteur willen hebben die met die modellen ervaring hebben. bv. het verversen van de bakolie waarbij een specifieke Techstream routine gevolgd moet worden. Maar goed een goede monteur kan met de Lexus werkplaats handleidingen (hopelijk gebruikt hij/zij ze!) wel uit de voeten. Er zijn genoeg ex Lexus werkplaatsen (zoals Peterman Enschede) waarin ik wel het vertouwen zou hebben omdat er ook (ex) Lexus monteurs rondlopen. Een dealer met monteurs die met name de hele dag met Yarissen en Corrola's werken zou ik niet zo snel vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: quattrootje
Dan moeten ze wel ook de zaken uitvoeren die technisch gezien gewoon noodzakelijk zijn, en niet met “volgens Lexus-schema” schermen.
Ik heb liever dat ze de dif- en bak/olie wel doen en een hybrid healthcheck niet, dan andersom.
Differentieelolie is gewoon voorgeschreven en wordt gedaan. Weet niet waar dit fabeltje ineens vandaan komt?

Bakolie vervangen is een keertje niet verkeerd. Anderzijds: er rijden zat taxi's rond. Die chauffeurs planken van verkeerslicht naar verkeerslicht, jaren en tonnen lang, met dezelfde plens ATF. Overigens heb ik al meerdere NL dealers getroffen die wél de olie vervangen.
Dit is overigens een klusje die je - vooral met RWD auto's - liefst door de dealer laat doen. Er zijn zat dealers die er al moeite mee hebben. Zou ik niet aan iemand toevertrouwen, die helemaal nooit aan Lexus werkt.

Hybrid health check is vrijwillig.

De vraag is natuurlijk ook hoe men 'elders' onderhoud doet. Je kunt altijd ergens besparen met goedkoper onderhoud. Toch zie je vaak dat er dan bochten afgesneden worden. Van bepaalde Lexus specialisten heb ik inmiddels al wel wat 'gebeun' gezien of teruggelezen. Dat is een beetje het lastige van specialisten. Je hebt toppers, maar ook vele die zichzelf iets noemen, wat ze in werkelijkheid niet neer kunnen zetten. Het bordje kun je straffeloos aan de gevel hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en quattrootje
Gaat het nu om het stempeltje of over goed onderhoud ?
Wanneer je Lexus-onderhoudsschema aanhoudt, dan wordrn differentieel en bak-olie nooit vervangen bij een -h versie.
Dan ga ik liever naar een monteur waarvan ik weet hoe die werkt, en dat dat soort zaken wel uitgevoerd worden.
Puur op basis van boerenverstand.
Dat stempeltje steken ze maar lekker … “op een plek waar de zon nooit schijnt”.
Wanneer dit de restwaarde negatief beïnvloed, so be it … ik heb onderweg geen problemen en rijd met een gerust hart.
Precies dit!
Ik heb de dure 180k beurt door garage Tosun in Enschede laten doen. Daar kom ik al heel erg lang. Ze hadden nog nooit een Lexus op de brug gehad😃. Alles is prima uitgevoerd. Yilmaz is Volvo specialist en gaf aan de de Lexus “echt wel next level is” tov moderne Volvo’s. Leuk he?👍
Overigens wel een stempel in het boekje gekregen, van garage Tosun… Het is idd een vertrouwen dat in de loop der jaren samen wordt opgebouwd. Hij zal mij never-nooit belazeren en ik zal hem never-nooit een poot proberen uit te trekken. Als ik mijn Kerstgeschenken rondbreng ga ik ook altijd even bij Tosun langs. Heel af en toe bak ik een notenbroodje voor hem of een lekkere cake voor in de pauze. Het is ook gewoon heel leuk om zo’n contact met de garage te hebben.