Onderhoud en onderdelen

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
Hoe zijn de prijzen voor onderhoud aan de Lexus, zijn die duur of goedkoop ? Dit vraag ik naar aanleiding van Autoweeks klokje rond waar een GS 430 aan de tand gevoeld werd met 382.000 km ervaring. Werd gezegd dat een expansievat van deze auto € 400,-- zou kosten, zijn de onderdelen echt zo duur ?
 
Oplossing
De onderdelen van Lexus zijn niet goedkoop, maar het is ook niet zo dat je vaak veel onderdelen nodig hebt. Onderdelen van de premium Duitsers vind ik ook niet goedkoop. Je staat er wel vaker mee in je handen 😬 .

Ik heb in de 7 jaar dat ik m'n IS heb, geen dure onderdelen moeten vervangen. Een keer een koplamp omdat die niet meer meedraaide met de stuurbeweging. En dat was nog garantie. Ik heb een keer de dvd-speler van het navigatiesysteem laten repareren. Maar verder? Alleen standaard onderhoud. In de krap 4 jaar dat ik een A4 had is er voor ongeveer €2000,- aan onderdelen in gegaan, een deel was garantie, maar het gros niet. Ik had de mazzel dat m'n zwager destijds monteur was bij Audi en met korting die onderdelen kon regelen. Als...

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Eh........ja
Maar in verhouding tot het onderhoud aan een andere auto valt het weer mee......je staat namelijk gewoon minder bij de garage.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het is maar hoe je het bekijkt. Regulier onderhoud vind ik, in vergelijking met andere merken, niet duur - en minder duur dan bij andere merken met een min of meer gelijke status.

De prijs van onderdelen kan wel aardig oplopen - je hebt ze weliswaar zelden nodig maar er wordt toch verwacht dat alles ergens binnen enkele uren bereikbaar op de plank ligt. Dat brengt kosten met zich mee en die zal men uiteraard ook in rekening brengen. 430 Euro voor een expansietankje is natuurlijk veel geld, maar heb je ook geinformeerd wat iets dergelijks kost voor een Jaguar XJ, Mercedes S-klasse of een BMW 7 model? Het is niet reeel om te verwachten dat de onderdelen voor een Lexus GS net zo duur zijn als voor een Toyota Yaris of Corolla.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah en Stefan O

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
De onderdelen van Lexus zijn niet goedkoop, maar het is ook niet zo dat je vaak veel onderdelen nodig hebt. Onderdelen van de premium Duitsers vind ik ook niet goedkoop. Je staat er wel vaker mee in je handen 😬 .

Ik heb in de 7 jaar dat ik m'n IS heb, geen dure onderdelen moeten vervangen. Een keer een koplamp omdat die niet meer meedraaide met de stuurbeweging. En dat was nog garantie. Ik heb een keer de dvd-speler van het navigatiesysteem laten repareren. Maar verder? Alleen standaard onderhoud. In de krap 4 jaar dat ik een A4 had is er voor ongeveer €2000,- aan onderdelen in gegaan, een deel was garantie, maar het gros niet. Ik had de mazzel dat m'n zwager destijds monteur was bij Audi en met korting die onderdelen kon regelen. Als ik dat bij een dealer had laten doen, dan was ik, inclusief arbeidsloon waarschijnlijk wel €3000 - 4000 kwijt geweest. En dan was dit een facelift model A4 (2006) waarbij doorgaans foutjes er grotendeels uitgehaald zijn. Op het laatst had ik weer een storing met die A4 waar de dealer en importeur geen raad mee wisten. Ik ben toen naar een specialist gegaan, aldus het Audi-forum. Die hebben een dag gesleuteld en gezocht, maar konden het ook niet vinden... En aan het einde van die sleuteldag die me geen onderdelen maar wel €500,- aan uurloon gekost heeft (geen dealer-tarief!), terwijl ik niet in een glazen paleis zat en kou zat te lijden die dag omdat de verwarming geld kostte in januari... Aan het einde van die dag kwam de eigenaar me een hart onder de riem steken: "Ach weet je, of je nou Audi, Mercedes of BMW rijdt, ze kennen grotendeels dezelfde toeleveranciers. Dus wat een zwak onderdeel is aan je Audi, is dat waarschijnlijk ook aan je BMW/Mercedes." Sachs, Bosch, ... Ze gebruiken dezelfde spullen.".

Een beetje gedesillusioneerd reed ik €500,- armer naar huis, met nog steeds dezelfde storing en een dubieus vastgestelde diagnose: koppakking lek. Bij een V6. Minimale kosten (voor 1 kop) €4000,-. Beide koppen konden ook de koppakking lek hebben, maar dat dachten ze niet... Of zelfs een gescheurde kop... Dan zou het tegen de €6000,- - 8000,- aanlopen. Maar dat zou het echt niet zijn, ze spraken een maximale prijs af: €4000,-...

Een maand later heb ik dat ding weggedaan. Ik was helemaal klaar met het merk en de hele organisatie die er om heen hangt. Voor alles vragen ze geld. Ze behandelen je pas serieus als je in bepaalde kleding binnen komt, of op een bepaalde manier gedrag vertoont. Ongeïnteresseerd, afspraken niet nakomen, erg doorzichtige trucjes uithalen om werkzaamheden als "uitgevoerd" te noemen. Ik heb het niet over 1 dealer, ik heb er 3 meegemaakt, waarbij die specialist nog het meest klantgericht was.

En bij Lexus heb ik een hele andere ervaring. Het gaat echt niet alleen om onderdelenprijzen. Echt niet. Het gaat er ook om hoe ze niet op andere manieren je onnodig geld afhandig proberen te maken. Ik ervaar bij Lexus nog iets als service; werkzaamheden uitvoeren met een glimlach en een duim omhoog en dan horen: "u mag hem zo meenemen". Die Red Carpet Treatment, da's geen marketingtruc. Dat is echt om je als mens te behandelen.
 
Oplossing

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
Bedankt voor de reactie, ik ben weer een stukje verder in mijn oriëntatie naar een gebruikte IS.

Onderdelen van een dure auto blijven duur, ook als deze al behoorlijk op leeftijd is. Eigenlijk vind ik dat raar. Zo'n fabrikant is al ruimschoots uit zijn ontwikkelings kosten van die onderdelen, en toch blijven ze duur. Ik heb een kennis en die had een 5 serie van BMW ongeveer 25 jr oud. Daar ging een veerpoot van kapot een nieuwe koste zo maar € 800,-, en dan mag je hem er ook nog zelf onder schroeven.:D
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Je kunt op een kantelpunt terecht komen waarbij een model zo oud is, dat er geen onderdelen meer gemaakt worden. Dan worden originele onderdelen schaars en krijg je de marktwerking met vraag en aanbod. Dat zou bij die BMW 5-serie maar zo het geval kunnen zijn. Of er is in dat geval misschien een hoogwaardiger alternatief geoffreerd dat dit bedrag waardig is. Ik heb eens een fabrieksbezoek gedaan bij Intrax Suspension. Die vertellen je dan de verschillen tussen hun werkwijze en producten en die van grote toeleveranciers. En wat dàt dan kost, dat geloof je haast niet!

Ik heb ook een MX-5, een 10th anniversary met Bilstein-onderstel. Ik vond dat te hard, er klopte iets niet. Ik heb lang, echt lang getwijfeld wat te doen daaraan. Ik heb veel geleerde lessen op Miata.net gelezen en daar bleek; goedkoop blijkt duurkoop. Ik heb dus de verleiding weerstaan om “voor weinig” dat onderstel te vervangen voor nieuw budget-spul. Ik had all-the-way kunnen gaan met een Intrax-onderstel op maat, of iets goedkoper; een Öhlins-onderstel op maat. Ik ben uiteindelijk naar een specialist gegaan die het bestaande, originele Bilstein-onderstel heeft onderzocht. Het spul is gereviseerd, van een shimstack op maat voorzien en vrij gemaakt van de bumpstops. En ik ben er superblij mee. Dat ding rijdt nu fantastisch met de originele onderdelen voorzien van wat maatwerk en vakwerk door vakidioten. Alles met 2 jaar garantie. Dit kan weer 20 jaar mee.