De onderdelen van Lexus zijn niet goedkoop, maar het is ook niet zo dat je vaak veel onderdelen nodig hebt. Onderdelen van de premium Duitsers vind ik ook niet goedkoop. Je staat er wel vaker mee in je handen

.
Ik heb in de 7 jaar dat ik m'n IS heb, geen dure onderdelen moeten vervangen. Een keer een koplamp omdat die niet meer meedraaide met de stuurbeweging. En dat was nog garantie. Ik heb een keer de dvd-speler van het navigatiesysteem laten repareren. Maar verder? Alleen standaard onderhoud. In de krap 4 jaar dat ik een A4 had is er voor ongeveer €2000,- aan onderdelen in gegaan, een deel was garantie, maar het gros niet. Ik had de mazzel dat m'n zwager destijds monteur was bij Audi en met korting die onderdelen kon regelen. Als ik dat bij een dealer had laten doen, dan was ik, inclusief arbeidsloon waarschijnlijk wel €3000 - 4000 kwijt geweest. En dan was dit een facelift model A4 (2006) waarbij doorgaans foutjes er grotendeels uitgehaald zijn. Op het laatst had ik weer een storing met die A4 waar de dealer en importeur geen raad mee wisten. Ik ben toen naar een specialist gegaan, aldus het Audi-forum. Die hebben een dag gesleuteld en gezocht, maar konden het ook niet vinden... En aan het einde van die sleuteldag die me geen onderdelen maar wel €500,- aan uurloon gekost heeft (geen dealer-tarief!), terwijl ik niet in een glazen paleis zat en kou zat te lijden die dag omdat de verwarming geld kostte in januari... Aan het einde van die dag kwam de eigenaar me een hart onder de riem steken: "Ach weet je, of je nou Audi, Mercedes of BMW rijdt, ze kennen grotendeels dezelfde toeleveranciers. Dus wat een zwak onderdeel is aan je Audi, is dat waarschijnlijk ook aan je BMW/Mercedes." Sachs, Bosch, ... Ze gebruiken dezelfde spullen.".
Een beetje gedesillusioneerd reed ik €500,- armer naar huis, met nog steeds dezelfde storing en een dubieus vastgestelde diagnose: koppakking lek. Bij een V6. Minimale kosten (voor 1 kop) €4000,-. Beide koppen konden ook de koppakking lek hebben, maar dat dachten ze niet... Of zelfs een gescheurde kop... Dan zou het tegen de €6000,- - 8000,- aanlopen. Maar dat zou het echt niet zijn, ze spraken een maximale prijs af: €4000,-...
Een maand later heb ik dat ding weggedaan. Ik was helemaal klaar met het merk en de hele organisatie die er om heen hangt. Voor alles vragen ze geld. Ze behandelen je pas serieus als je in bepaalde kleding binnen komt, of op een bepaalde manier gedrag vertoont. Ongeïnteresseerd, afspraken niet nakomen, erg doorzichtige trucjes uithalen om werkzaamheden als "uitgevoerd" te noemen. Ik heb het niet over 1 dealer, ik heb er 3 meegemaakt, waarbij die specialist nog het meest klantgericht was.
En bij Lexus heb ik een hele andere ervaring. Het gaat echt niet alleen om onderdelenprijzen. Echt niet. Het gaat er ook om hoe ze niet op andere manieren je onnodig geld afhandig proberen te maken. Ik ervaar bij Lexus nog iets als service; werkzaamheden uitvoeren met een glimlach en een duim omhoog en dan horen: "u mag hem zo meenemen". Die Red Carpet Treatment, da's geen marketingtruc. Dat is echt om je als mens te behandelen.