Lexus/Toyota hanteert een onderhoudsinterval van elk jaar/elke 15k km. Of eens in de 45k km een beurt doen aan te raden is laat ik in het midden.Ik heb gisteren een grote beurt laten geven bij een andere garage dan de Lexus dealer. vorige keer heb ik daar de 90k beurt laten doen, maar nu heb ik meer dan 45k km gereden zonder beurt dus het werd weer tijd. Ik rijd op gas, dus de vervuiling vd olie is veel minder aanwezig. Ik was nu bijn 500 euro kwijt, bij de Lexus dealer zou dit rond de 800 euro geweest zijn en het was veel verder weg
Bij het rijden op gas vervuild de olie inderdaad (zichtbaar) minder. Dat wil niet zeggen dat er geen kwaliteitsteruggang optreedt. Normaliter is de olie voorzien van een additief opgebouwd uit zwafel, fosfor en zink. Die dient voor twee zaken: het beperken van de oxidatie van de olie (veroudering door het zich verbinden met zuurstof) en het beschermen van slijtage aan de klepbediening (nokkenas/stoter). Bij motoren draaiend op LPG zal, door de enigszins hogere inwendige motortemperatuur, oxidatie sneller kunnen optreden waardoor het "verbruik" van het additief ook sneller gaat. De consequentie daarvan is dat de bescherming van de klepbediening bij het sterk oprekken van de aanbevolen verversingstermijn kan leiden tot het te veel afnemen van de anti-slijtage bescherming, met als gevolg nokkenasslijtage. Een ietwat langere verversingstermijn bij rijden op LPG is op zich niet zo'n probleem, maar drie keer zo lang als aanbevolgen is een vrij grote stap. En het gegeven dat de kleur van de olie nauwelijks verandert, is geen garantie dat het met de anti-slijtagewerking nog wel goed zit. Ik heb diverse motoren gezien waarvan de "zuinige" LPG rijder op basis van de kleur van de olie vond dat die nog best lang mee kon - om na zeg 100.000 km hinderlijk vermogensverlies te ervaren, omdat de kleppen door de sterk gesleten nokken nauwelijks meer open gingen Er zit dus zeker een grens aan dat oprekken! En een nokkenasvervangen kost meestal meer dan de uitgespaarde olie.Lexus/Toyota hanteert een onderhoudsinterval van elk jaar/elke 15k km. Of eens in de 45k km een beurt doen aan te raden is laat ik in het midden.
Neem daarbij in aanmerking dat dealeronderhoud recht geeft op verlengde garantie en pechhulp.
Daar heb je een punt, ik heb wel de Prins DI lpg installatie met de blauwe kleppenvloeistof, maar dit laat de nokkenassen onbeschermd inderdaad. Volgende keer ga ik een kleine beurt zelf doen in een DHZ garage, kan niet zo moeilijk zijn toch?Bij het rijden op gas vervuild de olie inderdaad (zichtbaar) minder. Dat wil niet zeggen dat er geen kwaliteitsteruggang optreedt. Normaliter is de olie voorzien van een additief opgebouwd uit zwafel, fosfor en zink. Die dient voor twee zaken: het beperken van de oxidatie van de olie (veroudering door het zich verbinden met zuurstof) en het beschermen van slijtage aan de klepbediening (nokkenas/stoter). Bij motoren draaiend op LPG zal, door de enigszins hogere inwendige motortemperatuur, oxidatie sneller kunnen optreden waardoor het "verbruik" van het additief ook sneller gaat. De consequentie daarvan is dat de bescherming van de klepbediening bij het sterk oprekken van de aanbevolen verversingstermijn kan leiden tot het te veel afnemen van de anti-slijtage bescherming, met als gevolg nokkenasslijtage. Een ietwat langere verversingstermijn bij rijden op LPG is op zich niet zo'n probleem, maar drie keer zo lang als aanbevolgen is een vrij grote stap. En het gegeven dat de kleur van de olie nauwelijks verandert, is geen garantie dat het met de anti-slijtagewerking nog wel goed zit. Ik heb diverse motoren gezien waarvan de "zuinige" LPG rijder op basis van de kleur van de olie vond dat die nog best lang mee kon - om na zeg 100.000 km hinderlijk vermogensverlies te ervaren, omdat de kleppen door de sterk gesleten nokken nauwelijks meer open gingen Er zit dus zeker een grens aan dat oprekken! En een nokkenasvervangen kost meestal meer dan de uitgespaarde olie.
Ik was in november 2021 €605,98 kwijt bij de dealer voor de 90k beurt.hoeveel betaalt men voor een onderhoud van 90000km, met normaal, gebruik, voor een CT200h, anno 2023??
Voor een Corolla 1.8 ,hybride, zou dat 475 euro zijn ,,,