Ontevredenheid na wijziging Lexus Dealership naar zelfstandigennetwerk

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
We zijn met een aantal verwanten die een Lexus in the running hebben, allen in de dezelfde Lexus garage. Gisteren had ik één van de collega's aan de lijn, en zijn ervaring is toch zeer gelijkend aan de mijne. Vandaar dat ik efkens het forum te hulp roep. Ik zou willen overstappen naar een onafhankelijke Toyota-dealer voor het onderhoud van m'n Lexus.
Is dat te doen? Blijft de garantie gelden (het zou met verwonderen van niet)? Geraken we niet van de regen in de drop, kwestie dat de Toyota garagisten ook het Lexus tarief aanrekenen? Wat is de ervaring?

#rantwarning

Achtergrond. Sinds dit jaar is onze dealer overgegaan naar de Toyota garage. Een garage die ook weer recent werd verkocht en in nieuwe handen is. Dus een volledig nieuwe omgeving.

We stellen allen vast:

1. Dat we mega veel meer betalen dan vroeger. Het laatste onderhoud kostte maar liefst 750 euro bij twee van ons. Vroeger betaalde ik 300-400 top, als het veel was. En dat vond ik al redelijk heftig. De service was dan ook onberispelijk. Ik was zeker bereid die prijs te betalen.
2. Dat er tegenwoordig geen detail wordt gegeven van de aangerekende kosten. Voor mijn part gieten ze er 5 liter Champagne Millesime in, in plaats van ruitenwisservloeistof. Dat zou die prijs wel verklaren denk ik.
3. De service lamentabel is: er wordt niet meer gevraagd naar een vervangauto, er wordt geen sms gestuurd voor een afspraak, als je een uitleg staat te geven over uw auto met de desk wordt die kerel voor je neus weggekaapt door een collega naar wellicht een "veel belangrijker" klant.
4. Ik heb twee keer het signaal gegeven dat ik een andere auto zal kopen in 2022... die boodschap valt op een dode steen. Er wordt daar eigenlijk niet of inadequaat op gereageerd. Eén vraag ging naar de plugin-hybride en het TCO plaatje dat daaraan vasthing. En of ze een excel hadden waarmee ze me konden overtuigen om de wagen te kopen. Reactie: "Ja maar meneer, die auto is toch een stuk duurder dan degene waar je nu mee rijdt. Ik ga je een keer moeten laten terugbellen door een collega.". Resultaat: ik verontwaardigd en natuurlijk niets meer gehoord. Ik denk dat ze niet graag auto's verkopen, en met die onderhoudsprijzen is het misschien ook niet meer nodig.
5. Onze vaste contactpersoon verlaat de garage, maar... dat moet dan ook een keer niet meegedeeld worden, ook niet als je achter die persoon vraagt. Echt wel beleefd zo.

Het erge aan heel de zaak is dat waar vroeger - en terwijl de service daar echt van topniveau was - we na elk contact met de garage een evaluatieformulier kregen van Toyota. Tot vervelens toe. Nu dat ik na 10 jaar Lexus klant te zijn "eindelijk" eens ontevreden ben,... wordt er me totaal niets meer gevraagd. Door niemand. Op de Toyota of Lexus website is er ook geen enkele manier om feedback te laten.

Ik ben eigenlijk echt kwaad.
 
Laatst bewerkt:

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
""Op de Toyota of Lexus website is er ook geen enkele manier om feedback te laten.""

In NL krijg je na de oh.beurt wel een mail met de vragen over hoe tevreden je bent met het onderhoud en afhandeling.
Eerst had ik Amersfoort ,die overgegaan is naar Amsterdam.
Tevreden over alles ,behalve dat ze iedere keer zeggen dat de ruitenwisserbladen aan vervanging toe zijn (Voorruit E85,-).
Na een beurt ook altijd een jaarcard voor Europ.Pechhulp of je dat ook bij Toyota krijgt weet ik niet.

mvg,
 
  • Leuk
Waarderingen: allcazar

Avontuur

Hoort erbij
22 mei 2021
64
48
18
Ik zou in eerste instatie de dealer weglaten in het verhaal, deze kan zich niet verweren!
Uit aangeraden dealers omgeving Harelbeke/Kortrijk kun je strepen of één kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: allcazar

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb ongeveer vergelijkbare ervaringen. Helaas zowel met een Lexus-dealer als met de lokale Toyota-dealer.
Gelukkig ken ik een goede professionele Renault-garage. Die heeft de wagen nu in onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: allcazar

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Ik heb ongeveer vergelijkbare ervaringen. Helaas zowel met een Lexus-dealer als met de lokale Toyota-dealer.
Gelukkig ken ik een goede professionele Renault-garage. Die heeft de wagen nu in onderhoud.
Grappig, die van mij is ook in onderhoud bij een (universele) garage met duidelijke Renault roots (eigenaar is Renault liefhebber en rijdt van R4 tot oudere Alpine). Service is netjes, menselijk en betaalbaar. Belangrijkste is dat als er eens wat kapot is (lambda sensor), wordt dit eerst doorgemeten en er wordt verder gekeken. Er worden niet "blind" zomaar wat onderdelen vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: allcazar

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Ik zou lekker een andere garage/dealer zoeken en er verder geen woorden aan vuil maken. Uiteindelijk wil je gewoon netjes en eerlijk behandeld worden. Dat gebeurt daar kennelijk niet meer. In je eentje verander je niet zomaar de gekozen bedrijfsvoering. Ook niet met een klein groepje klanten. Als je echt wat wil veranderen daar en klant blijven, dan kan dat volgens mij alleen van binnenuit; als kwaliteits- of vestigingsmanager of zo, maar wel binnen de grenzen van de bedrijfsvoering Die waarschijnlijk door een ander bepaald worden? Heeft Lexus in België ook red carpet treatment? Zoek dan lekker een dealer uit die een goede reputatie heeft en maak gebruik van de haal- en brengservice.
 
  • Leuk
Waarderingen: allcazar

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Het "garagelandschap" is volop in verandering. Dat heeft alles te maken met de verschuiving naar EV's - de onderhouds en onderdelenbehoefte daarvan is geringer en dat zal, bij ongewijzigde aanpak, leiden naar lagere opbrengsten, bedrijfssluitingen, fusies en overnames. Verschillende dealers en organisaties kiezen daar verschillende manieren voor - en dat kan, zeker als dat gaat gepaard met een nieuwe bedrijfsleiding en een meer oplettende boekhouder, tot veranderingen leiden die de langdurige klant als onplezierig en minder persoonlijk ervaart. Dus zie je bij allerlei bedrijven nu de verschuiving naar een "Tesla-aanpak" waarbij je maar online een surrogaat moet zien te vinden voor de behandeling die je vroeger gewend was.

Die verschuiving kun je niet tegenhouden - economische wetten bepalen uiteindelijk je bedrijfsresultaat. Je klanten zijn echter wel je kostbaarste bezit - als die eenmaal weg zijn zie je ze niet snel terug.

Het landschap in Belgie en Nederland verschilt overigens wel. In Belgie vind je nog veel kleinere "papa/mama" bedrijven die van ouds al hun klanten kennen en daarmee over de jaren een band opbouwden. Wanneer die om economische redenen of omdat er geen opvolger is in handen vallen van een grote groep vallen, kan die van oudsher vriendelijke benadering opeens onder leiding van een nieuwe manager met grote vaardigheden in het manipuleren van een spreadsheet opeens heel anders uitpakken.

In Nederland is die verandering al veel langer aan de gang. De schaalgrootte van dealers is gemiddeld groter en dat biedt betere kansen op een zowel klantvriendelijke als economisch levensvatbare bedrijfsvoering. Niet in alle gevallen gaat dat goed, maar de overgang van zeer klein naar groot is hier langzamer gegaan en er lijkt daarbij minder verloren te zijn gegaan.

UIteindelijk staat en valt het met de mensen die er werken. En met de manier waarop de lokale importeur die mensen aanstuurt. Veel anders dan kijken of het bij een ander bedrijf beter is, valt er niet aan te doen. Uiteindelijk zal bij iemand die zijn bedrif slecht runt, de klandizie verdwijnen.

Voor wat betreft de te hanteren tarieven: in Nederland werkt men voor een groot aantal standaard onderhoudshandelingen met vaste tarieven - die mij in vergelijking met een voorgaande auto van een ander merk alleszins redelijk voorkomen. Een nagenoeg verdubbeling zoals boven genoemd lijkt me toch wel wat veel ineens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en allcazar

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Een kleine aanvulling. Ik hoor via één van mijn vrienden dat het onderhouden van een Lexus in een Toyotagarage leidt tot het vervallen van de garantie op de batterij. De Totyota-dealers zijn niet (meer?) in staat de hybrid battery checkup uit te voeren conform de Lexus eisen.

Dat is het eerste dat ik ervan hoor. Iemand hiermee ervaring?
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
@allcazar
Vervelende situatie, ik zou hier ook een slecht gevoel bij krijgen.
Ik lees op de Nederlandse Lexus website dat het Red Carpet Treatment zich beperkt tot woonplaatsen in NL. Maar als je van een dagje Eindhoven houdt, raad ik je met plezier de Lexus (Louwman) vestiging in Eindhoven aan. Je wordt er in de watten gelegd, men denkt met je mee en men hanteert de standaard in Nederland voorgeschreven (vriendelijke!) tarieven voor onderhoudsbeurten.
 
  • Leuk
Waarderingen: allcazar

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Een kleine aanvulling. Ik hoor via één van mijn vrienden dat het onderhouden van een Lexus in een Toyotagarage leidt tot het vervallen van de garantie op de batterij. De Totyota-dealers zijn niet (meer?) in staat de hybrid battery checkup uit te voeren conform de Lexus eisen.

Dat is het eerste dat ik ervan hoor. Iemand hiermee ervaring?
Geen ervaring mee, maar het staat je natuurlijk vrij om dat te verifiëren bij een Toyota dealer. Ze zullen vast nog wel in staat zijn om de hybride accu te controleren, maar het gaat hier vooralsnog om een verhaal dat je via via gehoord hebt. Als dat verhaal klopt dan zal ‘t eerder ingegeven zijn om de servicekanalen van Lexus in België “veilig te stellen”, dan dat de Toyotadealers het technisch niet meer kunnen. Maar linksom of rechtsom, al zou de Toyota dealer dat niet meer kunnen vanwege welke oorzaak dan ook, dan is aan jou de keuze wat je daarmee doet.

Vraag het de Toyota dealer zelf?

Maar ook: hoe zit het met hybride accu check als je in bijvoorbeeld NL je Lexus in onderhoud doet? Wat kun je dan bijvoorbeeld verwachten van een Red Carpet treatment? Wat die RCT betreft, daar stelt de importeur volgens mij de grenzen van hoever dat reikt, maar het staat de dealers natuurlijk vrij om dat zelf op te rekken als vorm van klantbinding. En natuurlijk, in ruil daarvoor doe jij al het onderhoud van je Lexus bij hen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: allcazar

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Korte update: het was geen via-via verhaal. Toyota dealer beweert inderdaad dat ze geen hybrid battery checkup kunnen doen. Dat moet veranderd zijn, want ik ben met deze wagen nog - jaren geleden - naar Toyota geweest en daar werd geen enkel issue over gemaakt. Naar Nederland zal ik nu niet gaan met mijn wagen, maar de Franse grens is hier vlakbij, de Rijsel metropool ligt op 20 minuten. Mogelijks ga ik daar wel eens horen. Ik lees goede reviews over de dealers daar.

Nog even wat kilometers maken... met Covid niet altijd meer zo evident...
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Volgens mij is (hier in NL) wettelijk vastgelegd dat fabrieksgarantie niet mag vervallen als je de auto laat onderhouden door een andere garage dan de merkdealer. Ik weet 't niet precies, er zullen wel mitsen en maren aan verbonden zijn. Een paar jaar geleden een aankondiging van dit fenomeen gelezen op een autosite...

Oeh edit: het is Europese wetgeving.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Dat is exact mijn punt. Er bestaat niet zoiets als de rechtspersoon "Lexus België", Lexus is een "merk" onder de juridische entiteit Toyota België. Met andere woorden alle contractuele zaken zijn tussen Toyota België en de eindklant geregeld, niet tussen Lexus en de eindklant. Juridisch bestaat Lexus niet. Zie: https://nl.lexus.be/legal

Als ik m'n auto in een Toyota Garage wil laten onderhouden, dan wil ik nog eens zien dat Toyota het juridisch kan hardmaken de garantie niet te verlenen.
 
Laatst bewerkt:
13 jun 2019
177
53
28
Ik heb na jaren Prius mijn IS300h bij Toyota Tolman gehouden, uit loyaliteit. Wel onder voorwaarde dat ze dezelfde garantie op de aandrijvingsaccu geven als Lexus. Dat staat na elke beurt dan ook op de bon vermeld. Dat een Toyota dealer geen hybride check zou kunnen doen moet lariekoek zijn. Het is bij Lexus krek hetzelfde als bij een Toyota; bijv. een RAV4 als iemand iets zou mompelen over "andere hybrides".

Ik loop nu overigens wel aan tegen het aanbod van Lexus van 10 jaar of 200.000km volledige garantie op voorwaarde dat je de beurten bij een Lexus dealer doet. Denk niet dat mijn Toyota dealer die garantie ook geeft, al kan ik het natuurlijk wel vragen.