Ontevredenheid na wijziging Lexus Dealership naar zelfstandigennetwerk

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Wellicht scheelt het E100,- die ene keer/beurt per jaar, maar verwacht dat een onderhoudsboekje met louter Lexus- stempels later de inruilwaarde positief beïnvloed. Eén receptionist woont ook in Almere en bood aan de wagen 's morgens op te halen en weer brengen, maar ik vind het veels te leuk om af en toe met een ander nieuwer model ,gratis,te rijden.
Toyotamonteurs wantrouw ik niet, verre van, maar de Lexusfactuur betaal ik met een tevreden glimlach. Heb overigens nog nooit bijkomende kosten gehad wat betreft het normale onderhoud.
Mvg,
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ja, tekst van Lexus.nl:

Zo verstrekken wij uw garantie, ook als de standaard fabrieksgarantie is verlopen, iedere keer met een jaar (of 15.000km) na uw onderhoud bij een erkende Lexus vestiging in Nederland. Hiermee loopt uw garantie op tot uw Lexus 10 jaar is of 200.000km heeft gereden.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
mmmm, die 10 jaar garantie doet me eigenlijk niet zo veel. Ben meer gecharmeerd van die 15 jaar garantie op het batterijpakket.
Toch maar eens een bezoekje aan de Louwman vestigingen in Sittard en Eindhoven brengen en kijken met welke van de twee ik de beste click heb.
 

Bijlagen

  • IMG_4980.jpeg
    IMG_4980.jpeg
    827,5 KB · Weergaven: 44
In het kader van het 'out of the box' denken.
Wat zou er op tegen zijn om je Lexus over de grens [in mijn geval of in Duitsland of in la Belgique] haar onderhoudsbeurten [zowel de hardware als de software] te laten uitvoeren. Hetzij bij een Lexus dealer aldaar of een gekende specialist?
Monchengladbach bijvoorbeeld is voor mij net zo dichtbij als Sittard of Eindhoven.
 
Maar door de Lexus bij de lokale Toyota dealer in Almere in onderhoud te houden heeft 'ie niet de 10 jaar Lexus garantie. Ik heb daar navraag naar gedaan en het antwoord van de Toyota dealer was negatief. Ik reed van Almere naar Toyota in Woerden voor onderhoud met mijn vorige Lexus maar nu met de NX ga ik niet naar de T-dealer in Almere of Woerden maar naar Lexus Zwolle. Zwolle omdat ik geen klik had met Lexus Amsterdam. Ik zou hem daar even goed naar laten informeren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
mmmm, enigszins een plottwist.
Vandaag onze Lex in ontvangst mogen nemen en bij het ‘uitpluizen’ van de meegeleverde documentatie kwam er een ‘Lexus card’ boven water met de hokjes ‘garantie’ & ‘Pechhulp’ aan gevinkt. De card is geldig t/m eind Maart 2025.
Card is op kenteken en niet op naam dus ik ga er van uit dat beide zaken ‘ gedekt’ zijn.
a.s Dinsdag maar eens met de betreffende Louwman vestiging kontakt opnemen om mijn aanname te toetsen.
 
De mijn heb ik bij Louwman in Arnhem gekocht. Ik schrijf dit omdat we wel moeten opletten dat we niet alle Louwmans over 1 kam scheren. Ik ben namelijk erg tevreden. De garantieafhandeling is uitstekend. Ze doen niet moeilijk terwijl er toch het e.e.a. aan forse reparaties gedaan is. Geen piepje gehoord van ze. Onderhoudsbeurt wordt netjes uitgevoerd, maar ze zijn wel druk. Dat merk je niet als je auto gebracht is aan de kwaliteit. Een afspraak maken gaat ver in de toekomst.

Ik heb nog niet kunnen constateren dat er onzin onderdelen vervangen werden of onderhoud werd gedaan wat niet nodig was.

Als ik iets zou willen veranderen is dat je een diagnose afspraak kan maken. Dus een afspraak dat je bijvoorbeeld om 10:00 even langs komt zodat de monteur het probleem kan constateren en onderdelen bestellen. Nu krijg je netjes een leenauto alleen haal je dan 's middags de auto op met de mededeling dat er onderdelen besteld moeten worden.

Verder niets te klagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Een wachtafspraak maken om 10:15. Dan kan de monteur kijken en bestellen. Met een beetje mazzel als het op voorraad ligt, meteen vervangen. 😉
 
vervolg op post #27
Vandaag met de beide Lexus Louwman vestigingen in de regio kontakt opgenomen [Sittard & Eindhoven]
Sittard: 'ooh U wilt langskomen voor een kennismaking & uitleg van wat praktische zaken rond o.a. garantie en zo'. 'mmmm deze week zitten we vol met afleveringen dus dat gaat het niet worden' Volgende week?'
Eindhoven: kom maar langs. We werden vriendelijk door Stijn ontvangen en deskundig te woord gestaan, kortom daar hebben we heel wat beter gevoel bij.
Wat blijkt:
- dat van die tot 10 jaar & tot 15 jaar garantie op het batterijpakket klopt.
Echter met dien verstand dat je dat dan wel, in ons geval, bij een erkende Lexus Dealer of - Reparateur dient te laten uitvoeren. Voor wat betreft de garantie op het batterijpakket komt daar wel bij dat de verplichte accu controle test gedurende de jaren 1 t/m 5 na de eerste registratie free of charge is.
In de jaren 6 t/m 15 mag je daar 80 euro per keer [prijspeil 2024] voor aftikken.
- Lexus Eindhoven heeft 5 elektrieken UX'en in onderhoud
Kans is dus meer dan groot dat we in de toekomst voor het onderhoud de provinciegrens richting Brainport oversteken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Ik kaap dit draadje maar omdat ik met een gelijksoortige vraag cq dilemma zit.
Heb m'n '300E' bij een autobedrijf uit de 'Vetus' keten gekocht en dus niet bij een van de Louwman vestigingen cq Lexus Dealer gekocht.
Ze komt wel met 12 maanden BOVAG garantie, dus het komend jaar is het voor mij 'verplicht' nering doen bij dit autobedrijf.
Maar daarna?
Via 'allecijfers.nl' ben ik er achter gekomen dat er begin deze maand een 250 tal electrische UX'en op een NL kenteken staan. [terwijl dat er ruim 21.000 electrische Kona's zijn] kortom de hands-on know-how in de wereld van auto onderhoud voor de '300E' zal niet wijd verspreid zijn.
Realiseer me dat Lexus nu eenmaal bekend staat om haar degelijkheid en dat EV's , vergeleken met de auto's met een plofmotor in het vooronder, probleemloos zijn [zie de service interval van bijv. een Tesla], maar toch.
Grofweg zie ik 4 opties voor het onderhoud
- een Louwman vestiging;
- een Toyota dealer;
- een autobedrijf uit de VETUS keten of
- het autobedrijf waar ik de afgelopen 8 jaar meer dan goede ervaringen mee heb.
Wat zouden jullie mij in deze aanraden?
Ik begrijp dat je 'Vetos' bedoeld? Ikzelf heb de Lexus altijd bij Vetos laten onderhouden (en de laatste daar aangekocht). Altijd probleemloos, inzichtelijk en nog op 'klant'-niveau, oftewel gewoon langsrijden, snel iets laten vervangen, betalen komt volgende keer wel. Onderdelen OEM of pas na overleg van andere aanbieder.

Bij de Lexus vestiging voelde het meer fabrieksmatig: Oprijden, parkeren als een pro in een smal toegewezen vak, melden bij de host, doorlopen naar balie 1..., etc. De lokale Toyota dealer is voor mij ver in geheugen weggezakt, en laat ik over een eenmalige uitstap naar de Kwik-Fit maar zwijgen:cautious:

Daarnaast hebben de stempels van Vetos i.p.v. Lexus in het onderhoudsboekje mijn inziens echt voor geen cent aftrek gezorgd bij de verkoop. Ik blijf voor regulier onderhoud bij Vetos en specifieke taken bij Lexus zelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Sinds de overname zijn de kosten voor klein onderhoud bij Lexus Groningen met 25% gestegen. We gaan nog wat beleven bij een groot onderhoud. Dit was bij Lexus Groningen jarenlang ± 600,-. Dat gaat dus nu tenminste 750,- kosten. Voor dezelfde controlewerkzaamheden. Werkzaamheden mogen geld kosten, maar het moet wel in proportie zijn. 25% meer vragen voor dezelfde werkzaamheden. Dit vind ik aanzienlijk. Vooral wanneer je op voorhand al weet dat er niets vervangen hoeft te worden. Olie, wat controles en manuren.

Daarnaast is het elan imho redelijk snel aan het verdampen. De egards (waar je óók voor betaalt bij Lexus) zijn niet meer zoals voorheen. Ook kwalitatief (zie mijn andere post over de veel te lichte accu voor alle moderne Lexus-modellen) is het redelijk plastic-fantastic aan het worden. Ik wil niet negatief klinken (vijfde Lexus op rij), maar juist doordat ik al 15 jaar onafgebroken Lexus rijd, zie en ervaar ik het verschil met toen en nu heel goed. Prima dat alles minder wordt, maar wees als Lexus dan ook mans genoeg om de kunstmatig hoge prijzen naar beneden bij te stellen naar evenredigheid in kwaliteit, service en kosten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Even advocaat van de duivel: Dat een Lexus dealer die loskomt van Louwman meer gaat vragen, is niet meer dan logisch. Immers levert Lexus meer service, dan een ander merk en legt Louwman daarnaast erg scherpe tarieven vast, terwijl het werkplaatstarief per uur zeer hoog ligt. Bij Lexus krijg ik een vaak splinternieuwe NX of UX mee (of deze wordt voor de deur omgeruild door een chauffeur) en de auto hoeft niet afgetankt te worden. Ga een als voorbeeldje Volvo rijden en je huurt de auto, dit kost hoe dan ook €100,- p/dag, je moet de auto altijd aftanken en er is niet eens 'gratis' haal- en brengservice met chauffeur die z'n handje einde van de maand ook ophoudt. Bij de Volvo dealer zal de beurt daarnaast zelfs meer kosten (een kleine beurt kost daar €450,-, bij Lexus betaal ik €352,-). Lexus verdient daarnaast een stuk minder aan overige werkzaamheden, want zoveel gaat er niet stuk. Ook is mijn ervaring dat men geen zaken verzint die zogenaamd vervangen moeten worden.
 
Even advocaat van de duivel: Dat een Lexus dealer die loskomt van Louwman meer gaat vragen, is niet meer dan logisch. Immers levert Lexus meer service, dan een ander merk en legt Louwman daarnaast erg scherpe tarieven vast, terwijl het werkplaatstarief per uur zeer hoog ligt. Bij Lexus krijg ik een vaak splinternieuwe NX of UX mee (of deze wordt voor de deur omgeruild door een chauffeur) en de auto hoeft niet afgetankt te worden. Ga een als voorbeeldje Volvo rijden en je huurt de auto, dit kost hoe dan ook €100,- p/dag, je moet de auto altijd aftanken en er is niet eens 'gratis' haal- en brengservice met chauffeur die z'n handje einde van de maand ook ophoudt. Bij de Volvo dealer zal de beurt daarnaast zelfs meer kosten (een kleine beurt kost daar €450,-, bij Lexus betaal ik €352,-). Lexus verdient daarnaast een stuk minder aan overige werkzaamheden, want zoveel gaat er niet stuk. Ook is mijn ervaring dat men geen zaken verzint die zogenaamd vervangen moeten worden.
Het garagelandschap en de onderhoudsaanpak verandert. Enerzijds hebben auto's minder vaak onderhoud nodig, anderzijds zijn onderdelen die vroeger tamelijk frequent dienden te worden vervangen inmiddels vaak aanzienlijk langer bruikbaar. Die geringere onderhoudsbehoefte wordt nog versterkt door de elektrificatie.

Daarnaast is er de afgelopen jaren behoorlijk wat infllatie geweest. Dat betekent dat je als garageuitbater je zult moeten aanpassen om nog het hoofd boven water te houden. Dat kan door het uurtarief op te schroeven, door de prijs van onderdelen te vergroten, door het personeelsbestand te verkleinen of door een combinatie daarvan.

Ik rij inmiddels 5 jaar Lexus en je ziet dat allemaal gebeuren. Al moet ik wel zeggen dat de prijsstijging me nog alleszins meevalt. Prijsstijgingen in de supermarkt ervaar ik toch wel als hoger.

Wat me meer stoort is het verminderde personeelsbestand. In het verleden was het mogelijk om bij een acute kwestie nog dezelfde dag of de dag erna geholpen te worden en een afspraak voor een normale onderhoudsbeurt kon ook binnen 14 dagen worden geregeld. Inmiddels zijn die termijnen substantieel langer geworden. Voor iets als een jaarlijkse onderhoudsbeurt of het wisselen van zomer- naar winterwielen is het niet ongewoon dat je bij het maken van een afspraak te horen krijgt: "past het u op dinsdag over 6 weken?". Op zich valt daar mee te leven, maar het is wel een opvallend verschil met een aantal jaren geleden. Ik begrijp de economische noodzaak, maar het blijft irritant.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Lexus verdient daarnaast een stuk minder aan overige werkzaamheden, want zoveel gaat er niet stuk. Ook is mijn ervaring dat men geen zaken verzint die zogenaamd vervangen moeten worden.
Je zou je af gaan vragen hoe dat dit uit kan inderdaad. En het is inderdaad ook niet mijn ervaring dat ze “op zoek gaan” naar werkzaamheden, op mijn eigen aandringen hebben ze iets onderzocht wat toch vervangen moest worden. En ook dan niet een nieuw onderdeel, maar een optifit onderdeel dat gereviseerd is.
Wat me meer stoort is het verminderde personeelsbestand. In het verleden was het mogelijk om bij een acute kwestie nog dezelfde dag of de dag erna geholpen te worden en een afspraak voor een normale onderhoudsbeurt kon ook binnen 14 dagen worden geregeld. Inmiddels zijn die termijnen substantieel langer geworden. Voor iets als een jaarlijkse onderhoudsbeurt of het wisselen van zomer- naar winterwielen is het niet ongewoon dat je bij het maken van een afspraak te horen krijgt: "past het u op dinsdag over 6 weken?"
Deze ervaring heb ik ook helaas. Ik rij dan wat langer in een Lexus maar herinner me nog dat voor een afspraak in de werkplaats er een week later plek was. Er moet bij mij helaas een nieuwe voorruit geplaatst worden. Ik heb me op 6 mei gemeld bij de dealer; “als u wilt dat onze eigen monteurs dat doen, hou dan rekening met eind juni/begin juli”. Slik… ”Wilt u eerder, dan laten wij een specialist op onze locatie komen, dat moeten we ook inplannen”. Een dag later hoorde ik dat dit met ongeveer twee weken kon. Dat personeelstekort speelt hier ook. En niet alleen bij deze dealer, bij een voorheen Mazda-dealer (nu specialist) waar m’n MX-5 in onderhoud is, ook vaak een week of 5 wachten. En als er geen sprake is van een personeelstekort, dan kun je ook nog met levertijden te maken hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Inderdaad bij lexus dealers verschrikkelijk duur nu, voorbeeld bij lexus voor een batterij 12 volt 650 € bij een batterij handelaar 182 € ??? deze vertelde mij dat de garage's maal 3 of 4 de prijzen stellen !.Maar een goede garagist vinden die aan een lexus wil werken is niet gemakkelijk, het is altijd " ja maar de stukken he die moeten wij kopen bij lexus "
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
vervolg op post #27
Vandaag met de beide Lexus Louwman vestigingen in de regio kontakt opgenomen [Sittard & Eindhoven]
Sittard: 'ooh U wilt langskomen voor een kennismaking & uitleg van wat praktische zaken rond o.a. garantie en zo'. 'mmmm deze week zitten we vol met afleveringen dus dat gaat het niet worden' Volgende week?'
Eindhoven: kom maar langs. We werden vriendelijk door Stijn ontvangen en deskundig te woord gestaan, kortom daar hebben we heel wat beter gevoel bij.
Wat blijkt:
- dat van die tot 10 jaar & tot 15 jaar garantie op het batterijpakket klopt.
Echter met dien verstand dat je dat dan wel, in ons geval, bij een erkende Lexus Dealer of - Reparateur dient te laten uitvoeren. Voor wat betreft de garantie op het batterijpakket komt daar wel bij dat de verplichte accu controle test gedurende de jaren 1 t/m 5 na de eerste registratie free of charge is.
In de jaren 6 t/m 15 mag je daar 80 euro per keer [prijspeil 2024] voor aftikken.
- Lexus Eindhoven heeft 5 elektrieken UX'en in onderhoud
Kans is dus meer dan groot dat we in de toekomst voor het onderhoud de provinciegrens richting Brainport oversteken.
We hebben bij Lexus Eindhoven onze UX gekocht en we zijn door Jur Horst heel erg goed geholpen. Ik had ook een gevoel over om daar onze IS-F in onderhoud te doen.Denken inderdaad mee. Binnenkort Lexus Rotterdam proberen , kijken hoe dat bevalt. Lexus Den Haag is leuk maar niet voor mij dus vandaar het experiment ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Volgens onderhoud boekje dient de koelvloeistof op 150 k vervangen te worden, kostprijs bij dealer 225 €, gisteren bij onafhankele garagist geweest deze vond het onnodig deze te vervangen volgens hem als je de boekjes volgt van de fabrikanten betaal je je wagen driemaal.Als de vloeistof regelmatig nagezien wordt en deze een mooie kleur behoud en ook de meting in orde is gewoon zo laten en niet vervangen.Deze garagist praat dan toch ook tegen zijn portefeuille he ? graag uw meningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en levensnevel