openpilot doen of niet?

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Mijn LS 500h kan zelf rijden op de snelweg en B-wegen en soms in de stad zolang de auto maar goed ziet waar de weg loopt en de bochten niet te scherp worden, ik gebruik het dagelijks, laat de auto maar sturen, remmen en gas geven.

openpilot kan de auto écht met AI laten rijden, dit systeem is een extra computer met camera en rijdt de auto via de canbus. Uiteraard kun je zelf nog steeds ingrijpen zoals met het "standaard" Lexus systeem. Het systeem bestaat al jaren en wordt steeds geüpdatet, beetje zoals autopilot in een Tesla.

Installatie is supersimpel, en de prijs valt ook wel mee. Maar zal ik het doen? Ik ben wel van de gadgets...
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Volgens dit lijstje wordt de LS niet onderstend: https://comma.ai/vehicles#lexus
De GS ook al niet.... jammer!
Jawel, de LS wordt ondersteund, mijn auto is compatible met de ES, IS, RX diverse Toyota's en nog meer, ze gebruiken allemaal dezelfde connectoren. Vermoedelijk is de LS gewoon niet getest. Als de auto LTA heeft moet het werken. (LKA en LDA werkt zo te zien niet.)
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ah, interessant!
Ik zag al in de uitleg dat het systeem samenwerkt met de camera van de auto. Dat lijkt dus een vereiste te zijn.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Ah, interessant!
Ik zag al in de uitleg dat het systeem samenwerkt met de camera van de auto. Dat lijkt dus een vereiste te zijn.
Ja, je hebt twee camera's nodig (3D) die heb ik.

20220326_123622.jpg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Mijn LS 500h kan zelf rijden op de snelweg en B-wegen en soms in de stad zolang de auto maar goed ziet waar de weg loopt en de bochten niet te scherp worden, ik gebruik het dagelijks, laat de auto maar sturen, remmen en gas geven.

openpilot kan de auto écht met AI laten rijden, dit systeem is een extra computer met camera en rijdt de auto via de canbus. Uiteraard kun je zelf nog steeds ingrijpen zoals met het "standaard" Lexus systeem. Het systeem bestaat al jaren en wordt steeds geüpdatet, beetje zoals autopilot in een Tesla.

Installatie is supersimpel, en de prijs valt ook wel mee. Maar zal ik het doen? Ik ben wel van de gadgets...
Als gadget kan ik wel waardering opbrengen voor dit speeltje. Het gegeven dat het open source software gebruikt, is ook aantrekkelijk - de kans dat onvolkomenheden snel en goed gedocumenteerd worden verbeterd is waarschijnlijk groter dan wanneer je maar af moet wachten welke nieuwe bugs door de autoconstructeur bij een update worden geintroduceerd.

Het gegeven dat het systeem wel zo ongeveer werkt, maar niet geheel zonder supervisie kan, pleit tegen een dergelijk systeem (en overigens tegen alle rijhulpsystemen). Als je ondanks alle aanwezige vernuft toch nog steeds zelf extra op moet letten (naast "rijden" ook nog opletten of je "electronisch personeel" werkt) lijkt me dat verkeersdeelname eerder meer dan minder inspannend wordt.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Jawel, de LS wordt ondersteund, mijn auto is compatible met de ES, IS, RX diverse Toyota's en nog meer, ze gebruiken allemaal dezelfde connectoren. Vermoedelijk is de LS gewoon niet getest. Als de auto LTA heeft moet het werken. (LKA en LDA werkt zo te zien niet.)
Als jij het leuk vind en niet duur...why not...😎🤣🤣🤣🤣🤣een hobby kost geld en je hebt er nog wat aan ...ik zeg doen!!!...bugs zullen er altijd wel inzitten...een tesla die op zelfrijdende mode rijd raakt namelijk ook wel een in de war😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫 maar ik heb laats in een nieuwe nx gereden met LKA en dat werkt echt beter dan bij andere merken waar ik in heb gereden...nee buy a lexus and you can't go wrong
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Het gegeven dat het systeem wel zo ongeveer werkt, maar niet geheel zonder supervisie kan, pleit tegen een dergelijk systeem (en overigens tegen alle rijhulpsystemen). Als je ondanks alle aanwezige vernuft toch nog steeds zelf extra op moet letten (naast "rijden" ook nog opletten of je "electronisch personeel" werkt) lijkt me dat verkeersdeelname eerder meer dan minder inspannend wordt.
Het Lexus systeem is juist knullig, Lexus loopt bijna altijd met dit soort dingen hopeloos achter, zelfs VAG is een stuk beter. Openpilot haalt die tekortkomingen weg, deze ziet bijvoorbeeld dat een verkeerslicht rood is en stopt dan, het Lexus systeem knalt vol door rood.... Als ik het goed heb begrepen herkent openpilot zelfs remlichten en anticipeert daar op, ACC van Lexus gaat gewoon remmen als de afstand te kort wordt.

Bij rustig verkeer en in de file werkt LTA van Lexus superrelaxed, je hoeft nooit in te grijpen. In druk verkeer werkt het matig, dan kun je beter zelf sturen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
839
1
447
63
Ik heb meer vertrouwen in open source dan in een gemiddelde, closed source (proprietary) oplossing waar vaak deadlines, imago en kosten een rol spelen in het resultaat. Dus ja, waarom niet? Ik heb sporadisch ervaring opgedaan met zogenaamde rijhulpsystemen maar vindt ze doorgaans irritant. Veelal is dat een software dingetje hoe de situatie die door hardware geregistreerd wordt, bij jou als bestuurder belandt. Ik denk dat het altijd beter kan, die software, maar commercieel gezien kan zo’n product niet doorontwikkeld worden tot het perfect is, maar “goed genoeg”. En ja, wat is dan “goed genoeg?” Open source software komt op een andere manier tot stand, vrijwilligers maar ook (non-)profit bedrijven werken samen.

Maar ik ben benieuwd hoe goed zo’n open source oplossing kan zijn in een auto waar de hardware doorgaans meer dan goed genoeg is😆. Dus @Higgie , wat let je? Doen! 😅