Operation of electric items restricted

Henk0020

Nieuw hier
7 jan 2021
4
1
3
Lexus IS300h
Wat vreemde gewaarwording. Vandaag heb ik twee keer een tijdje in de auto gezeten met alleen de radio aan, motor uitgeschakeld. Wanneer ik de startknop indrukte kreeg ik een hoge zoemtoon en vrijwel alle lichtjes op het dashboard gingen branden. Ook kreeg ik het bericht:"Operation of Electrical Items Restricted."
Iemand enig idee? Na verschillende malen aan/uit, startknop langer ingedrukt houden, kon ik weer wegrijden zonder zoemtoon en lampjes normaal in bedrijf. Het bericht bleef nog enige tijd staan en verdween ook na enige tijd. Dit gebeurde dus twee keer achter elkaar.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Klinkt alsof je de hybride accu?s aan het leegmaken bent. Ik raad je aan om een halfuurtje te gaan rijden zodat de accu?s weer worden opgeladen.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Het is inderdaad een teken dat er niet genoeg spanning voorhanden is om alle apparaten in de auto van voldoende stroom te voorzien. Als je na een uur rijden weer die meldiing krijgt dan
is er wat mis met je accu of in accupakket, of de dynamo. Succes​
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Een Toyota/Lexus hybride beschikt niet over een dynamo. De relatief kleine 12v accu dient alleen om het hybride-systeem in te schakelen. De auto langdurig aan hebben zonder dat de motor gestart is (of de bak in N laten staan) is sowieso af te raden.

Als je er in slaagt om daardoor je hybride-accu volledig te ontladen dan heb je echt een vet probleem.

als er daadwerkelijk iets mis is met het accupakket (doordat een cel buiten de marges valt bijvoorbeeld) dan kun je sowieso niet meer rijden met de auto.
Voor nu vind ik het lijken op een (bijna) lege hybride-accu (dit zou ook moeten blijken uit de accu-monitor).
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik denk niet dat het de hybride accu is die hier debet aan is. Als de wagen uitgeschakeld staat op ACC-stand dan is het nybridesysteem niet actief volgens mij. Deze melding is vooral een gevolg van een te lage spanning van de 12v accu vermoed ik.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik denk niet dat het de hybride accu is die hier debet aan is. Als de wagen uitgeschakeld staat op ACC-stand dan is het nybridesysteem niet actief volgens mij. Deze melding is vooral een gevolg van een te lage spanning van de 12v accu vermoed ik.

Ik denk het ook bij nader inzien.