opfrissen onderstel lexus GS430 uit 2002 met 382.000 km op de teller

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
hallo,

bij deze wil ik melden dat ik heb besloten om het onderstel van mijn lexus op te gaan frissen.

Zoals Tim de Leeuw van carrec in klokje rond ook al opmerkte zijn de achterste schokbrekers versleten wat een comfortabele maar ook wollige rijbeleving geeft.

Ik heb maar een paar criteria voor mijn auto waarvan comfort het belangrijkste is. Nou ja ook fijn sturen en het moet allemaal niet te duur worden.

Ik heb her en der gelezen dat het vervangen van de schokbrekers wel een beter sturende auto geeft. Maar ook een minder comfortabele.
Ik ben bang dat mijn auto veel minder comfortabel wordt als ik de schokbrekers laat vernieuwen.

Na wat vijfen en zessen heb ik contact opgenomen met kd performance in helvoirt. Dit bedrijf presenteert zich als een onderstel specialist.
Half april ga ik langs en dan gaan ze kijken wat ze voor me kunnen doen.
Mogelijk worden naast de schokbrekers ook de veren vervangen door op maat gemaakte zodat het comfort behouden blijft.

Ik ben benieuwd en ik houd jullie op de hoogte.

groet
van
Alexander
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Als je oude versleten schokdempers vervangt door goed werkende exemplaren zul je geen achteruitgang in comfort bemerken. Je bent wel het nadeinen kwijt, maar dat hoeft, als de dempers de juiste mate van demping geven, geen invloed op het comfort te hebben. Daarnaast wordt het stuurgedrag waarschijnlijk een stuk strakker omdat "de kont niet meer wiebelt". Als men er toch naar kijkt is het goed alle verbindingen in de wielophanging zorgvuldig na te lopen op speling en slijtage. In principe gebeurt dat ook bij een APK, maar het vervangen van fuseekogels en ophangrubbers door modern kunststofmateriaal doet vaak wonderen. Gezien de km stand zal het waarschijnlijk niet meer allemaal strak zijn - als je ze vervangt stuurt daarna de auto waarschijnlijk strakker dan toen deze nieuw was. Het vervangen van rubbers en fuseekogels zal in vergelijking met vervanging van de dempers relatief weinig extra kosten - wanneer overal speling op zit is het zonde om wel nieuwe dempers te laten monteren. Het vervangen van de veren door andere zal het karakter van de auto veranderen. Of dat je zal bevallen is een kwestie van smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ik ben benieuwd wat zoiets gaat kosten; maatwerk door zelf benoemde specialist vergeleken met een standaard set schokbrekers. Met je veren is waarschijnlijk niets mis als Carrec dat niet opgemerkt heeft, vervanging daarvan zou dan niet nodig zijn. Als men noemt dat ze ook de veren vervangen, dan lijkt het mij dat ze een schroefset gaan monteren. Ik weet niet wat een set originele schokbrekers kost, maar hoor eerst maar eens wat ze voor jou kunnen betekenen. Welke mate van comfort mag je verwachten voor welk bedrag? Iets in mij zegt dat men je een schroefset aan gaat bieden die “betaalbaar” is maar niet past bij je gewenste comfortniveau, of men biedt je een schroefset aan die dat wel kan, maar waarbij de totaalprijs (incl. montage) hoger ligt dan een set originele schokdempers gemonteerd en wel.

Wees in elk geval duidelijk in welk comfortniveau je wil hebben, want er is niets zo persoonlijk als de voorkeur daarvoor en het is vaak lastig te duiden wat voor jou als klant acceptabel is.
 

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
Aan Romke,
dank je wel voor je inbreng. Wat jij schrijft, is precies wat er gaat gebeuren.

Alle verbindingen zijn nagelopen en naast het vervangen van de schokbrekers en de veren, alles is 20 jaar oud, worden ook een aantal rubbers in de voortrein vervangen voor exemplaren van kunstof materiaal.

Eea is besteld en wanneer het binnen komt, dan ga ik de auto brengen.

op dit moment bespaar ik 200 euro per maand omdat ik minder rijd. Dit bedrag bespaar ik al een jaar/12 maanden.
Dit is ongeveer het bedrag dat ik aan KC performance ga geven (niet KD performance) voor deze operatie. Dit is dan een antwoord op de vraag van D43m0n.
KC performance belooft dat ik dan een compleet ander rijdende auto terug krijg. Het comfort zal ongeveer hetzelfde blijven.

Twee punten van aandacht.
Op dit moment zitten er bridgestone runflat banden onder en die heb ik me min of meer laten aansmeren tweedehands door een bandengroothandel. Deze hadden er nooit op gemogen gezien mijn voorkeur voor comfort. Mogelijk moeten die er daarom eerder af dan versleten.

De ACHTERtrein wordt nog niet meegenomen al is daar de ophanging ook versleten. Het subframe moet en dan onder uit en al met al was het nog een keer zo een bedrag wat ik dan kwijt zou zijn. Dat werd me te gek. Dit wordt een project voor een volgende fase.

Wat ik ook had kunnen doen is er mee door rijden. Er was tenslotte nog niks kapot. Zelfs de schokbrekers waren nog niet lek. Maar dat ga ik dus niet doen. Ik ga het traject in.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
hallo,
het is bijna het einde van 2021 en ik kan melden dat het onderstel van de lexus is opgefrist.
Het heeft me ongeveer 6500 euro gekost en dat is inderdaad een bedrag waar je ook een andere auto van kan kopen.

Zoals ik hierboven beschreef, is het in twee fases gebeurd. Eerst de voortrein, veren en schokbrekers. En toen de achtertrein.
Achteraf gezien had het ook 1 in keer kunnen gebeuren, maar daar was ik mentaal niet aan toe.

Ik heb de aanpak uitgebreid besproken met kc performance.
Ik weet niet meer wat voor schokbrekers en wat voor veren er in zijn gekomen. Maar de focus was en is comfort en dat is wat er onder is gezet.
De focus van kc performance is performance dus hun en ik hadden wat discussie.

Over het vervangen van de schokbrekers en de veren: de auto is twintig jaar oud met inmiddels vier ton op de teller. Als dan toch alles wordt losgehaald, vervang dan wat oud is (en dat is dus alles) dus in dit geval ook de veren. Zo veel extra geld was dat niet.

De kosten zijn voor een goed deel arbeid geweest omdat alles zo ontzetten vast zat. Nb: alle (of toch bijna alle) rubbers zijn vervangen.
En dat moest echt. De voortrein was compleet versleten. En de achtertrein ook.
Logisch met deze kilometerstand en dat was natuurlijk de hele afweging: rijd ik door met een steeds minder fijn rijdende auto, doe ik de auto weg of laat ik het opknappen.
En dan nog: vind maar eens iemand die het wil doen op het niveau dat ik wil dat het gebeurd: retegoed.

Ook zijn de ophangrubbers van de differentieel vervangen. En 1 hardy schijf (600 euri bij de dealer ja). Nu gaat het schakelen nog een stuk soepeler waardoor de auto twee keer zo snel aanvoelt --> een prettige bijkomstigheid.

Wat is het resultaat:
mijn auto voelt weer fris. Als nieuw eigenlijk.
In het begin (de laatste reparatie was in september 2021 afgerond) was de auto erg hard. Daar was ik ook voor gewaarschuwd. Inrijden kost ongeveer 10k kilometers. Ook heb ik door omstandigheden er run flat onder liggen (de omstandigheden zijn: even niet goed opgelet bij de bandenboer). En dat maakt ook uit.
Ineens merk ik dat mijn auto comfortabeler wordt. En ook beter stuurt rechtuit. Ik heb de indruk dat mijn banden gecupt waren en dat ze nu zijn bijgeslepen/bijgesleten.
(ik ga zo snel mogelijk van de run flats af maar ja ze zijn nog niet versleten)

over de rechtuitstabiliteit:
vanaf het moment dat ik de auto had, was ik ontevreden over de rechtuitstabiliteit.
Door anton van kakerken is hier nog behoorlijk aan gesleuteld een paar jaar geleden (ander stuurhuis en bekrachtigingspomp) maar dat was niet voldoende.
Inmiddels merk ik dat door deze reparaties alles beter wordt. Ook de rechtuitstabiliteit. En dat werd wel een beetje tijd na bijna vijf jaar (....) bezit.

Ik heb dus nu een auto die:
- nog sneller aanvoelt
- behoorlijk comfortabel aan het worden is (en het wordt nog beter met nieuwe Michelins)
- stuurt alsof er rails onder liggen

Kortom ik vond het de investering meer dan waard. Ik heb nog nooit een actie als deze gedaan met mijn oude auto's. Dit is de eerste keer en voor nu beschouw ik dit als een doorslaand succes.
Mijn bedoeling is deze auto nog een keer vier of vijf jaar te rijden: tot ook LPG (of benzine) wordt geweerd uit grote delen van de stedelijke bebouwing.
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
O dat gevoel van een nieuw gevoel, strak en comfortabel. Zo fijn. Ach, en geld moet rollen.

Mooi verslag trouwens.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ik zou best willen weten hoe en wat ze gedaan hebben met de veerpoten. De set vervangen is niet zo moeilijk, maar de juiste veren en de juiste demping kiezen specifiek voor een bepaalde auto met de wensen van de klant in gedachten is wel even iets heel anders. Waar ik bekend mee ben is een auto verlagen met / voorzien van een schroefset ontwikkeld voor de betreffende auto en doel vd. auto, óf de auto bij een fabrikant neer zetten (denk aan Intrax).

Dus het maakt me best nieuwsgierig, kan best interessante info zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Écht goede actie om de wagen zo weer in orde te maken in plaats van te kiezen voor een volgende. Mooie investering!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Interessant verslag van je ervaringen. Kennelijk een bedrijf dat over voldoende kennis beschikt om de juiste keuzes te maken. Goedkoop is het niet, maar op een gegeven moment zul je toch moeten investeren om een "oude" auto goed rijdend te houden. Puur rationeel redenerend had je waarschijnlijk beter een andere auto kunnen kopen, maar je hebt hiermee wel het leven van een klassieker aanzienlijk verlengd. Goed dat er mensen zijn die die stap bereid zijn te wagen - in plaats van over te stappen op een soort tablet op wielen zonder enig karakter.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Mooi om te lezen over je tevredenheid en dat de verwachtingen over de eerste 10.000km goed beheerst zijn.

Eigenlijk ben ook ik wel heel erg benieuwd wat er uiteindelijk aan veren, schokdempers onder je auto zit :giggle:
Da’s gewoon uit bovengemiddelde interesse voor ondersteltechniek omdat ik anderhalf jaar geleden een revisie op ‘t onderstel van m’n MX-5 heb laten uitvoeren (met wat maatwerk).
 

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
Hallo,
Dankjewel voor de reacties.
  • Aan D43M0n: ik heb de rekening erbij gehaald maar er staat alleen schokdempers en verenset. De schokbrekers zijn van bilstein maar ik weet niet van welke hardheid of hoe dat heet. En dat geldt ook voor de veren. Er werd me iets geadviseerd en dat heb ik toen aangenomen.
  • Aan Nivek: verlagen of schroefveren. nee nooit niet.
  • Aan Romke en frank2b: dat is het precies. Als ik dan toch door rijd met de auto, dan moet het wel goed zijn. Kost wat maar anders rijd je uiteindelijk met een barrel die ook veel geld blijft kosten. En ik beschouw deze investering als afschrijving voor de volgende 4 jaar. Ik schrijf 1500 euro per jaar af en dat is eigenlijk helemaal niet zo veel. Als je bedenkt dat ik als een vorst rijd voor dat geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Bilstein maakt kwalitatief goed spul, dat zit onder mijn MX-5 ook. Het is daarnaast ook een “service vriendelijk” ontwerp wat Bilstein hanteert. Specialisten kunnen eenvoudig onderdelen vervangen of volledige revisie uitvoeren. Het bedrijf waar mijn MX-5 is geweest is Öhlins specialist (en doet hier ook maatwerk mee). Het enige andere product waar ze mee werken is Bilstein. Öhlins is een van de topmerken op dat gebied, met een navenant prijskaartje. Bilstein heeft een uitgebreider assortiment, die doen ook aardig mee in het topsegment maar ze leveren ook vooral vervangingsproducten als de OEM schokdempers aan vervanging toe zijn.

Ik kreeg toen regelmatig updates van de werkzaamheden met foto’s erbij. Erg leuk om te zien. Bij ophalen kreeg ik ook een uitgebreide uitleg van de verschillende settings (shim stacks i.c.m. zuiger type) die ze daar toegepast hebben om het optimale resultaat te behalen. De verschillende dempergrafieken zaten dicht bij elkaar maar die vakidioten stoppen pas als het goed is. Dat vind ik mooi om te zien. Niet goedkoop, maar wel vakwerk. Zo te lezen heb jij eenzelfde ervaring gehad?