- 8 sep 2024
- 480
- 614
- 93
Over de grens . . .
Gisteren in Duitsland getankt en op de terugweg was bij de grens een politie-controle.
Ik werd door een vriendelijk lachende politie mevrouw aan de kant gezet.
Een andere politie mevrouw liep naar mijn auto. Ik keek haar aan en zij mij.
Voor een moment keken wij elkaar aan zonder iets te zeggen.
Om de stilte te verbreken, opende ik het gesprek: ‘Kan ik iets voor u doen?’.
‘Ja,’ antwoordde ze, ‘u mag het raam omlaag doen’.
Het raampje werd door mij iets omlaag gedaan. Ze vroeg of het nog meer omlaag kon. Dus ik een kort ‘tikje’ lager.
‘Wij voeren een VUURWERKCONTROLE uit’.
‘Ooh kay’, was mijn antwoord. ‘Mag ik uw rijbewijs?’
‘Mijn rijbewijs? Waar heeft u mijn rijbewijs voor nodig bij een vuurwerkcontrole?’
Ze antwoordde niet.
Afijn, nadat ze mijn rijbewijs teruggaf, zei ze: ‘U mag uw kofferbak opendoen’.
‘Ok, mag ik uitstappen?‘. Tja, ik dacht ik vraag het eerst even, want op vele clipjes is te zien hoe Amerikanen ‘ongevraagd’ uit de auto stappen en vervolgens hardhandig worden gearresteerd.
Er kwam een politie meneer erbij. Ik dacht nog, wat, het lijkt wel een kofferbakverkoop!
‘KLIK!’, ‘WOEHSJ’, de kofferbak ging open. . . zes ogen waren gericht op een kille donkere ruimte, tot op de nok gevuld met oogverblindende leegte.
Een moment van stilte en bezinning, omarmd door de zachte winterwind en geritsel van kale bomen, gevallen bladeren.
In de verte het geluid van een dempend geblaf, een politie-hond nog in de wagen.
En toch, en toch was er iets wat de aandacht trok.
Daar in de verre hoek, daar lag iets wat haar grootste aandacht trok.
‘Wat is dat voor een zwart pakketje?’
‘Dat, dat is een noodpakket. Ik pak het wel even’.
Ik keek de beide agenten aan, hun lichaamshouding en gezichtsuitdrukking waren haast voelbaar, nog meer gefocused.
Het zwarte pakketje was in vacuum verpakt met doorzichtig plastic folie.
Ik liet hen de achterkant van het pakje zien, bedrukt met sneeuwwitte letters ‘LEXUS’.
‘Oooh, van Lexus,’ was haar opgeluchte reactie.
‘Ja, een EHBO-kitje voor noodgevallen’.
‘Alles is goed, u mag uw weg vervolgen’.
Wat een avontuur weer.
Fijne feestdagen allemaal en een spectaculair 2026!
Dat U veilig en wel uw weg mag vervolgen!
Gisteren in Duitsland getankt en op de terugweg was bij de grens een politie-controle.
Ik werd door een vriendelijk lachende politie mevrouw aan de kant gezet.
Een andere politie mevrouw liep naar mijn auto. Ik keek haar aan en zij mij.
Voor een moment keken wij elkaar aan zonder iets te zeggen.
Om de stilte te verbreken, opende ik het gesprek: ‘Kan ik iets voor u doen?’.
‘Ja,’ antwoordde ze, ‘u mag het raam omlaag doen’.
Het raampje werd door mij iets omlaag gedaan. Ze vroeg of het nog meer omlaag kon. Dus ik een kort ‘tikje’ lager.
‘Wij voeren een VUURWERKCONTROLE uit’.
‘Ooh kay’, was mijn antwoord. ‘Mag ik uw rijbewijs?’
‘Mijn rijbewijs? Waar heeft u mijn rijbewijs voor nodig bij een vuurwerkcontrole?’
Ze antwoordde niet.
Afijn, nadat ze mijn rijbewijs teruggaf, zei ze: ‘U mag uw kofferbak opendoen’.
‘Ok, mag ik uitstappen?‘. Tja, ik dacht ik vraag het eerst even, want op vele clipjes is te zien hoe Amerikanen ‘ongevraagd’ uit de auto stappen en vervolgens hardhandig worden gearresteerd.
Er kwam een politie meneer erbij. Ik dacht nog, wat, het lijkt wel een kofferbakverkoop!
‘KLIK!’, ‘WOEHSJ’, de kofferbak ging open. . . zes ogen waren gericht op een kille donkere ruimte, tot op de nok gevuld met oogverblindende leegte.
Een moment van stilte en bezinning, omarmd door de zachte winterwind en geritsel van kale bomen, gevallen bladeren.
In de verte het geluid van een dempend geblaf, een politie-hond nog in de wagen.
En toch, en toch was er iets wat de aandacht trok.
Daar in de verre hoek, daar lag iets wat haar grootste aandacht trok.
‘Wat is dat voor een zwart pakketje?’
‘Dat, dat is een noodpakket. Ik pak het wel even’.
Ik keek de beide agenten aan, hun lichaamshouding en gezichtsuitdrukking waren haast voelbaar, nog meer gefocused.
Het zwarte pakketje was in vacuum verpakt met doorzichtig plastic folie.
Ik liet hen de achterkant van het pakje zien, bedrukt met sneeuwwitte letters ‘LEXUS’.
‘Oooh, van Lexus,’ was haar opgeluchte reactie.
‘Ja, een EHBO-kitje voor noodgevallen’.
‘Alles is goed, u mag uw weg vervolgen’.
Wat een avontuur weer.
Fijne feestdagen allemaal en een spectaculair 2026!
Dat U veilig en wel uw weg mag vervolgen!
Laatst bewerkt:

dat had je op de heenweg niet hoeven doen, zat je direct bij Derrick ins Präsidium.