Overstap naar Lexus

Wijkt wel wat af ja. Aan de pomp blijkt het minder gunstig dan de verbruiksmeter aangeeft. Maar het hangt zoals zo vaak af van je rechtervoet. En de snelheid. 5,5L/100km is mogelijk met bepaalde techniek en zeer rustig rijden. En dan bedoel ik echt zeer rustig. Ik kan daar zelf niet goed tegen dus ik rij zoals ik zelf prettig vind. Ik heb nog niet zo lang een hybride, maar je moet er zoals ze zeggen een beetje mee leren rijden. Dat komt vanzelf wel als je een beetje op de verbruiksmeter let. Je krijgt vanzelf door hoe je toch prettig kunt meerijden met het verkeer en een redelijk aardig verbruik weet te scoren. Pulse & glide techniek is voor mij niet weggelegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Paniekje
Meten is weten..... ;)
Ik haalde met mijn IS300h een jaargemiddelde van 1:17, zelf berekend aan de hand van verreden kilometers vs. getankte liters. Hij liep best zuinig zonder als een oud wijf te rijden.
Pulse & glide is een bizarre manier van auto rijden, ik heb het wel eens geprobeerd en na 10 minuten of zo vroeg mijn vrouw waar ik mee bezig was. En als ik wilde dat ze bij me in de auto bleef dat ik er onmiddellijk mee moest kappen omdat ze er doodziek van werd :ROFLMAO:
 
En toch heb ik het idee dat de auto het zuinigst rijdt op de cruise control, constante snelheid en een beetje anticiperen.
Dat laatste ook door tijdig de auto van de cruise control te halen om uit te laten rollen, voorkomen dat je stil komt te staan (indien mogelijk) en daarna toch weer redelijk vlot op cruise-snelheid te komen.
 
Bij mijn RX klopt het precies als ik het vergelijk met de liters aan de pomp. Alleen geen 4.7l/100km maar ongeveer 7.3l/100km....
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje
Werkelijk aantal km/s versus dagteller of ODO klopt niet, indien je de juiste banden hebt gemonteerd moet je daar zo'n 8% bijtellen.
Heb ik getest met de GPS over een kilometertje of tien.
Conclusie: Het werkelijke verbruik is ca. 8% meer bij de meeste auto's. Logisch, want de snelheidsmeter geeft ook standaard ca. 8% meer aan.
(Behalve bij de mijne omdat ik hogere banden heb gemonteerd, mijn snelheidsmeter is nu dus bijna exact.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje en Bobusa
Welke bandenmaat is dat Higgie? En kan dat ook bij een LS600h?
Uiteraard kan dat, jij hebt waarschijnlijk 245/45 19", je kunt er zo 245/50 19" op leggen.
Mijn LS 600h had 245/30 21" en daar had ik later 245/35 21" onder gelegd, puur voor het comfort en leuke bijkomstigheid de teller -en waarschijnlijk ook verbruiksmeter- wijken niets meer af.
(Verbruik interesseert me niets, ik heb m'n LS voor de luxe en een beetje extra comfort.)
 
Dank je. Het zal uiteraard wel passen maar ik zou het alleen doen voor (nog) meer comfort. Heb je dat verschil ervaren toen je naar 50 banden ging? Meer zijwand zal tot een zachtere rit resulteren neem ik aan. Wat het doet met de wegligging zal marginaal zijn waarschijlijk. En snelheidsmeter? prima, als je er maar van bewust bent is dat geen probleem.
 
Dank je. Het zal uiteraard wel passen maar ik zou het alleen doen voor (nog) meer comfort. Heb je dat verschil ervaren toen je naar 50 banden ging? Meer zijwand zal tot een zachtere rit resulteren neem ik aan. Wat het doet met de wegligging zal marginaal zijn waarschijlijk. En snelheidsmeter? prima, als je er maar van bewust bent is dat geen probleem.
Ik heb op m'n 19" wielen nooit een hogere band gelegd, alleen maar op de aftermarket 21" en huidige OEM 20" wielen, daarbij was het verschil dag en nacht.
Bij 19" zal het niet zoveel schelen denk ik, die heeft al een vrij hoge band.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
De eerder genoemde 4.7/100km blijkt aan de pomp 5.16/100km , 1 op 19.35 over 1072 km.
98 V-power was het drankje.
Daar ben ik dik tevreden mee.
Wintermaanden zullen wel een wat hoger verbruik gaan geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Heel herkenbaar, keek de eerste dagen meer naar die getallen op het dashboard dan dat ik op het verkeer lette. Heb het nu standaard op de media-info.
Geniet ervan! Ik heb ‘em ook net 2 weken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje
Grappig,in het verleden heb ik ook in vele Citroëns gereden en 5 jaar geleden overgestapt naar een Lexus ct en verleden jaar naar een Lexus ux.En we hebben als 2e auto een Smart 453 electrive drive en daarvoor een Smart 451 cabrio Brabus Xlusive en daarvoor een Smart 451 cabrio pure en daarvoor een Smart 450 pure.De Lexus ux bevalt prima maar ik rij ook graag in onze Smart e.d.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en Timo_87
Grappig,in het verleden heb ik ook in vele Citroëns gereden en 5 jaar geleden overgestapt naar een Lexus ct en verleden jaar naar een Lexus ux.En we hebben als 2e auto een Smart 453 electrive drive en daarvoor een Smart 451 cabrio Brabus Xlusive en daarvoor een Smart 451 cabrio pure en daarvoor een Smart 450 pure.De Lexus ux bevalt prima maar ik rij ook graag in onze Smart e.d.
Wanneer we nog even doorpraten zijn we familie 😁
 
Blijkbaar zijn er nogal wat Citrofielen die (voor dagelijks gebruik) naar Lexus overstappen :cool:

Misschien ook wel logisch: comfortabel zijn ze allebei. Denk dat de GS300h de meest comfi daily auto is sinds mijn Xantia en XM. Een BWM 320i, Mercedes B-klasse, Mazda 6, ook zonder sportonderstel toch stugger.
 
Snoek, CX, XM, C6 … allemaal auto’s voor mensen met een afwijking.
Zo ook de meeste types van Lexus 😂.
We willen iets “niet doorsnee” en met een bepaalde denkwijze waarop de auto’s ontworpen en gebouwd zijn.
Aangezien ik geen zin heb in een auto die 1 op 9 loopt, moest het een “h-versie” worden.
De IS sprak me het meest aan.
Ik zit er meest alleen in, dus eigenlijk slaat het nergens op, een CT was al te groot geweest.