Overweging aanschaf LS460 of LS600h

Marcel14

Nieuw hier
12 nov 2023
1
3
3
Goedemorgen, eerst zal ik me even voorstellen. Marcel, 50 jaar en rij mijn hele leven eigenlijk al Volvo, laatste was een S80 D5 met 215 PK. Volvo is niet helemaal meer het onverwoestbare merk dat het ooit was overigens. Gemiddeld rij ik 20.000km per jaar. Dit jaar ben ik overgestapt op een VW T-Roc 1.5 die ik vanuit het bedrijf kon gaan rijden, maar goed....kleine auto, kleine motor, gewoon echt niet mijn ding! Over 2 maanden loopt het lease contract af en wil ik weer privé gaan rijden. Groot, comfortabel met grote motor! Nu zijn de LS modellen redelijk schaars, zeker in de president uitvoering, dus ik ben me vast aan het oriënteren. Hieruit komen wat vragen uiteraard. Is het verstandig een LS uit 07/08 aan te schaffen waar rond de 200.000km op staan? Eerlijk is eerlijk, ben best wat maandelijkse kosten gewend met mijn Volvo's, maar moet ook niet de spuigaten uitlopen natuurlijk! Buiten de reguliere kosten van brandstof, verzekering en wegenbelasting (550 EUR) gok ik rond de 350/400 EUR voor onderhoud en afschrijving? Wat zouden jullie verder aanraden....een universele aankoopkeuring of de 18 punten aankoopkeuring bij Lexus zelf? Zitten er rond de 2 ton hoge vaste kosten aan te komen waar rekening mee gehouden moet worden? Denk dat ik inmiddels min of meer wel besloten heb voor de 460 te gaan, zie niet echt een meerwaarde voor mezelf in de 600h. Ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen, ik heb nog even tijd, en vind ik niet de juiste kan ik tijdelijk ook nog in de auto van mijn vrouw rijden :)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Een 460 of een 600h - uiteraard zit er een behoorlijk verschil in de aanschafprijs. Afgezien daarvan zou mijn keuze naar de 600h gaan - het brandstofverbruik daarvan zal in vergelijking met een 460 waarschijnlijk lager zijn en het ontwerp is uiteraard ook van minder recente datum wat zich vertaald in meer verfijning in bijvoorbeeld de transmissie.

Een President zou niet in eerste instantie mijn keuze zijn. De "eenvoudiger" modellen kennen al reeds allerlei voorzieningen die op de meeste auto's ontbreken, de extra's bij de President zijn deels voorbehouden voor de passagier op de achterbank.

Over een kmstand van 200.000 km zou ik me niet te veel zorgen maken, zeker als het een auto betreft die netjes het aanbevolen onderhoud heeft ondergaan. Dat wil niet zeggen dat er geen enkele onverwachte storing kan optreden, maar de kans daarop is relatief klein. Het is niet voor niets dat Lexus bij allerlei tests tot de meest betrouwbare merken behoort.

Ik begrijp dat je op zoek bent naar een auto met de omschrijving "groot, comfortabel en met grote motor". Aan die eisen voldoet een LS uiteraard. Maar groot is bij een LS erg groot en dat is niet onder alle omstandigheden even handig. Ik zou, als die niet te klein is, ook een GS 450h overwegen. Uiteraard niet het ultieme comfortniveau van een LS, maar iets handzamer (en ook iets sneller accelererend), met een gunstiger brandstofverbruik en vaak beter passend op voortdurend krimpende parkeervakken.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Koop het model 2006 - 2009 niet, neem er eentje van 2010 - 2012 (of nog beter 2012+, maar die zijn wel duur)
Ik heb ruim zes jaar een 2009 LS 600h gehad en bergen kosten gehad, precies die dingen die op clublexus ook steeds voorbij kwamen:
Draagarmen voor bij 200K (€2000.--)
Waterpomp bij 200K (€650.--)
Twee rotte achterdempers bij 230K (€1100.--)
Achter luchtvering begon te slijten bij 240K (€3000.-- tot €4000.--)
De 4LS vreet ook banden, je mag in je handen klappen als je 30K ermee haalt, en ze zijn best prijzig, ca. €250 per hoek.

Plus zoals Romke al zei, koop geen President maar een Executive. Deze is voorin hetzelfde maar mist de Ottoman stoel achterin. Heb ik nu ook, leuk maar na een keer gebruik je het toch niet meer. Scheelt ook weer in gewicht (MRB).

Let ook op het ML audiosysteem, deze is de best klinkende van alle Lexus ML's, ook mijn subjectieve mening. Maar de versterkers gaan wel eens kapot.

Plus als je voor de 460 gaat neem dan een RWD en geen AWD, de AWD heeft vreemd genoeg iets minder vermogen, althans in de US. AWD heb je toch niet nodig in NL.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
182
149
43
Ik heb bewust gekozen voor de 600h uit 2011 met een aanmerkelijk lagere km-stand (124.000 bij aanschaf). 2007-2009 model laten gaan vanwege mogelijke motorproblemen die wel eens optraden, of je moet er eentje treffen waarbij deze hiervoor is terug geweest bij de dealer. Maar dat moet je dan wel zeker weten. Dat de vering en draagarmen aan onderhoud toe zijn rond 180.000 km is inderdaad iets wat ik regelmatig lees. Bij mij nu (150k km) nog prima. Zonder keuring of garantie gekocht, als je dat wil zou ik denk ik keuring icm garantie van 6 maand doen.

Ik wilde ook zeker Mark Levinson, echte beleving vind ik. En het vermogen (465PK, 820NM) is en blijft iets heel tofs, zeker ook omdat het continue sleuren bij gas geven maar blijft doorgaan.
Ook de ottoman stoel zit er in maar inderdaad, leuk om een keer te proberen en om te laten zien maar vrijwel nooit in gebruik. Dat het de LWB is, is fijn voor mijn grote drie kinderen; ritje Italië probleemloos, want ruimte zat.
Ik heb de auto gekocht omdat ik liefhebber ben, een verstandige keuze kan je het natuurlijk niet zonder met de ogen te knipperen noemen.

Naast twee beurten (klein 350 euro, groot 500 euro) een reparatie gehad; airco condensor lek en radiateur bijna lek dus beide vervangen, originele Lexus onderdelen, kleine 2k. Het is niet anders denk ik dan.

De stilte, de souplesse, het vermogen, de luchtvering en de audio blijven me tevreden houden met mijn keuze. Ik rij over het algemeen rustig en ga makkelijk over de 30.000 km met mijn banden. Dus Higgie, ligt eraan :trollface:

Maar goed, rijdt 1 op 10, onderhoud is verwacht ik duurder dan wat je aangeeft.

Je bent welkom voor een testrit als je in de buurt woon/komt. Hou er alleen rekening mee dat je dan voor de bijl gaat :cool:

NB Kofferbakruimte bij de 460 is een stuk groter dan bij de 600h door accupakket bij de tweede. Dat kan een issue zijn als je ruimte in de kofferbak nodig hebt.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Ik rij over het algemeen rustig en ga makkelijk over de 30.000 km met mijn banden. Dus Higgie, ligt eraan :trollface:
Jij hebt de facelift, 2010 - 2012 deze heeft een iets verbeterde ophanging (zeggen ze). Daarom gaan de banden wsl langer mee.
Ik raad ook de facelift aan, hier en daar wat verbeteringen t.o.v. het eerste model.

Enige minpunt is die spuuglelijke grille. (sorry, mijn menig)
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM en D43m0n

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
182
149
43
Ah, okay dat wist ik niet! Van die grille wel, mee eens ook. Gelukkig zie ik die niet als ik in de auto zit :giggle:
 
  • Haha
Waarderingen: Higgie

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Naast twee beurten (klein 350 euro, groot 500 euro) een reparatie gehad; airco condensor lek en radiateur bijna lek dus beide vervangen, originele Lexus onderdelen, kleine 2k. Het is niet anders denk ik dan.

Maar goed, rijdt 1 op 10, onderhoud is verwacht ik duurder dan wat je aangeeft.

Ik heb de indruk dat normaal onderhoud (vooral allerlei controles en af en toe vervangen van vloeistoffen) bij Lexus alleszins redelijk van prijs is - en vaak gunstig afsteekt bij andere leveranciers die "pakketprijzen" hanteren. Anders wordt het wanneer normaliter niet frequent te vervangen onderdelen moeten worden vervangen en dat vervangen bovendien ook relatief veel tijd vergt. Dan kan het snel prijzig worden. Aan die noodzaak tot vervanging zul je bij een 200.000+ km auto nooit volledig ontkomen. Daar staat tegenover dat 200.000+ km auto's uiteraard al een zeer forse waardevermindering hebben ondergaan waardoor de aankoopprijs in verhouding gunstig is.

Alles is relatief - je kunt niet verwachten dat de onderhoudskosten van een "luxe dikke bak" op hetzelfde niveau liggen als bij een Toyota Aygo. Als infrequente plotseling opdoemende reparatiekosten een belangrijk punt van zorg zijn, in relatie tot een eventuele beschikbare financiele buffer, dan is het mogelijk verstandiger om een wat minder exotisch model te kiezen.

Dat is uiteraard een afweging die ieder op basis van zijn eigen omstandigheden zal moeten maken. Wanneer het in goede staat houden van de te kiezen auto butgetair bezwaarlijk is, zou ik die auto niet kiezen. Dat geeft je dan niet de gezochte comfortabele rijervaring, maar wel veel ergernis en allerlei ellende.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Precies zoals Romke zegt, het is heel verleidelijk om een "dikke bak" te kopen maar dat kunnen ook "dikke rekeningen" worden.
Wil of kun je de lasten niet dragen laat dan maar lekker staan.
Als ik al mijn rekeningen van m'n 600h-tje bij elkaar optel dan moet ik ook even slikken.... Voor dat geld had ik een brandnieuwe Aygo kunnen kopen.... (Maar ik weet uit ervaring dat een LS wel lekkerder rijdt.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Romke en IS-F kuiken

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Ik zou zoals Romke zegt, heel bewust de LS en de GS afwegen. Inclusief proefritten mét parkeeroefeningen.
Zelf heb ik zo de GS i.p.v. de bedachte IS genomen (IS te hard/sporty voor mij). Kan me voorstellen dat een LS écht onhandig groot is, de GS neem ik bijvoorbeeld al liever niet mee naar de P-garage MediaMarkt Eindhoven. Die vakken daar zijn zo smal, daar parkeer ik liever de Panda van mijn vriendin in dan de GS. Natuurlijk krijg je de GS er met alle hulpmiddelen prima in een vak, maar ja - probeer dan de deuren nog maar te openen... Een LS lijkt me daar helemaal onbegonnen werk. Leuk op een ruime oprit voor de deur, maar in de praktijk...???
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Ik zou zoals Romke zegt, heel bewust de LS en de GS afwegen. Inclusief proefritten mét parkeeroefeningen.
Zelf heb ik zo de GS i.p.v. de bedachte IS genomen (IS te hard/sporty voor mij). Kan me voorstellen dat een LS écht onhandig groot is, de GS neem ik bijvoorbeeld al liever niet mee naar de P-garage MediaMarkt Eindhoven. Die vakken daar zijn zo smal, daar parkeer ik liever de Panda van mijn vriendin in dan de GS. Natuurlijk krijg je de GS er met alle hulpmiddelen prima in een vak, maar ja - probeer dan de deuren nog maar te openen... Een LS lijkt me daar helemaal onbegonnen werk. Leuk op een ruime oprit voor de deur, maar in de praktijk...???
Daar is een oplossing voor, zo parkeer ik mijn stoomboot van 523,5cm. Geen enkel probleem! (y)

IMG-20211107-.jpeg
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Maar...
Back on topic.
TS wilt een grote, comfortabele auto met een grote motor. Vraagt zich af wat de kosten zijn, nou die zijn hierboven wel opgesomd.
Controleer gewoon of de puntjes van aandacht al gedaan zijn, misschien zitten er al nieuwe draagarmen en veerpoten onder?
Lexus onderdelen zijn behoorlijk prijzig vind ik. Aftermarket kan bij veel onderdelen die regelmatig kapot gaan, maar de kwaliteit kan wisselen, soms excellent en soms bagger.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Wat zouden jullie verder aanraden....een universele aankoopkeuring of de 18 punten aankoopkeuring bij Lexus zelf?
Een aankoopkeuring bij een specialist - bij Used Lexus of CBS Automotive bijvoorbeeld. Die weten waarschijnlijk wat beter waar ze op moeten letten. Of eventueel bij een bedrijf als Carrec Technocentre. Al is de LS natuurlijk ook een niet heel veel voorkomende auto dus iemand met verstand van bekende kwalen vinden is ook moeilijk. De aankoopkeuring die Louwman aanbiedt is naar mijn idee wel heel erg beperkt, zie het lijstje dat ze ervoor afvinken: https://www.louwman.nl/uploads/images/LDB/Aankoopkeuring-LDB.pdf
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
De aankoopkeuring die Louwman aanbiedt is naar mijn idee wel heel erg beperkt, zie het lijstje dat ze ervoor afvinken: https://www.louwman.nl/uploads/images/LDB/Aankoopkeuring-LDB.pdf
Op zich lijkt er niet zo veel mis met die aankoopkeuring - als de auto die haalt komt hij meestal ook wel door de APK. Maar ik zou hem wel aangevuld willen zien met een controle op de speling van wiellagers, draaipunten in de wielophanging, toestand schokdempers, lekkage koelsysteem, motor, versnellingsbak en differentieel en toestand van de remmen. Een remtest kan aangeven of het ding naar behoren remt, maar desondanks kan het zijn dat de remblokken bijna versleten zijn en mogelijk ook de dikte van de remschijven zodanig is dat vervanging binnenkort nodig gaat zijn. Bij een relatief nieuwe auto volstaat waarschijnlijk de Louwman test, maar bij een 150.000+ km auto zou ik iets meer willen.

Als de keuring wordt uitgevoerd door iemand met ervaring met het te keuren type auto zal deze waarschijnlijk weten welke onderdelen na verloop van tijd problemen gaan geven en daarop extra letten.

Een keuring blijft echter een momentopname - een goed verlopen keuring is geen garantie dat er niet kort daarna toch ingrijpende werkzaamheden nodig zullen zijn. Wat dat betreft is een keuring van een auto niet anders dan een medische keuring. Een arts zal mogelijk constateren dat je volledig gezond bent, maar hij zal je geen garantie geven dat je een maand later nog in leven bent....
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Zoals Romke al aangeeft, het is een wat oudere auto. Én het is een momentopname.
De draagarmen bijvoorbeeld, hebben de rubbers uitdrogingsscheurtjes? dan zijn ze waarschijnlijk origineel en lopen ze op hun einde. De rubbers kunnen nu nog strak aanvoelen maar komt er maar iets speling op dan is het binnen een paar weken afgelopen. Dit voel je heel goed bij accelereren en remmen. Ik spreek uit ervaring! Schokbrekers achter idem, je kunt ze niet zien want het is een complete unit, je begint het te voelen. Remmenblokken zijn niet zo duur, de schijven wel, zijn behoorlijke joekels. Maar die zijn gemakkelijk te controleren. Overigens had ik mijn schijven voor bij iets van 190K laten vervangen.

Vergelijkbare problemen heb je uiteraard ook bij andere merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
305
179
43
In die zin is het wel opletten met een auto met 200dkm. Dat is veelal het omslagpunt waarop delen van het onderstel het gaan 'begeven' naar mijn ervaring.
Niet dat de auto uit elkaar valt, maar rubbers hier en daar worden minder, de schokdempers worden slapper... Vaak is in die zin een auto met net wat meer op de klok beter omdat, daar meestal al het eea. vervangen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator