P0430 foutcode katalysator

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
33
12
8
Goedenavond allemaal,

Ik kreeg drie weken geleden op de snelweg ineens het motormanagement lampje en esp lampje tegelijkertijd aan. Ik ben toen gewoon naar huis gereden en merkte niks aan de auto. De volgende dag heeft de monteur (kennis van mij met een eenmanszaak) de auto uitgelezen. Die zei toen dat het de katalysator was. Hij heeft de storing gewist en ik zou het even aan kijken. Ik heb drie weken lang rond gereden (zonder melding) maar helaas gebeurde maandag weer het zelfde. Vandaag uitgelezen en apparaat zei weer p0430 katalysator bank 2. De monteur vertelde mij dat we adapters op de lambda sondes kunnen proberen zodat die de gassen minder goed meten. Van wat ik gelezen hebt kan dit goed werken. Ik heb toch een aantal vragen.

- Wie van jullie heeft deze melding ook gehad. En bleek dit dan ook de katalysator te zijn of iets anders? En hoe is dat opgelost
- Aangezien ik deze auto nog maar max 2 jaar wil houden. Ben ik nu niet echt happig op een orginele katalysator. Want een orginele zal wel richting de 2k gaan?? Zijn aftermarket katalysatoren aan te raden of tweedehands van de sloop?
- Wie heeft er ervaring met die adapters op de lambda sonde? Werkt dit echt goed?
- Kan je deze melding ook krijgen als er uitlaat lekken zijn? Ik hoor een kleine roffel al een maand of twee.

Ik hoor het graag van jullie!