P0430 foutcode katalysator

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
34
12
8
Goedenavond allemaal,

Ik kreeg drie weken geleden op de snelweg ineens het motormanagement lampje en esp lampje tegelijkertijd aan. Ik ben toen gewoon naar huis gereden en merkte niks aan de auto. De volgende dag heeft de monteur (kennis van mij met een eenmanszaak) de auto uitgelezen. Die zei toen dat het de katalysator was. Hij heeft de storing gewist en ik zou het even aan kijken. Ik heb drie weken lang rond gereden (zonder melding) maar helaas gebeurde maandag weer het zelfde. Vandaag uitgelezen en apparaat zei weer p0430 katalysator bank 2. De monteur vertelde mij dat we adapters op de lambda sondes kunnen proberen zodat die de gassen minder goed meten. Van wat ik gelezen hebt kan dit goed werken. Ik heb toch een aantal vragen.

- Wie van jullie heeft deze melding ook gehad. En bleek dit dan ook de katalysator te zijn of iets anders? En hoe is dat opgelost
- Aangezien ik deze auto nog maar max 2 jaar wil houden. Ben ik nu niet echt happig op een orginele katalysator. Want een orginele zal wel richting de 2k gaan?? Zijn aftermarket katalysatoren aan te raden of tweedehands van de sloop?
- Wie heeft er ervaring met die adapters op de lambda sonde? Werkt dit echt goed?
- Kan je deze melding ook krijgen als er uitlaat lekken zijn? Ik hoor een kleine roffel al een maand of twee.

Ik hoor het graag van jullie!
 
Kan zo maar zijn dat de flenzen (aansluitingen) van de katalysatorpijpen gekoppeld aan de middenpijp lekkages hebben. Kan 1 zijn of alle 2..
Lekkage geeft ook een roffelgeluid. Je kan het relatief eenvoudig checken door onder de auto te duiken en handmatig te zoeken naar lekkage (niet de hete pijp beetpakken natuurlijk).
Been there, done that. Opgelost door metalen kappen over de flenzen te bouwen icm uitlaatpasta. Houd het al vele, vele tienduizenden kilometers uit.
Hoewel de katalysators zo zachiesan wel aan vervanging toe zijn : )
 
  • Leuk
Waarderingen: Brytje008
Kan zo maar zijn dat de flenzen (aansluitingen) van de katalysatorpijpen gekoppeld aan de middenpijp lekkages hebben. Kan 1 zijn of alle 2..
Lekkage geeft ook een roffelgeluid. Je kan het relatief eenvoudig checken door onder de auto te duiken en handmatig te zoeken naar lekkage (niet de hete pijp beetpakken natuurlijk).
Been there, done that. Opgelost door metalen kappen over de flenzen te bouwen icm uitlaatpasta. Houd het al vele, vele tienduizenden kilometers uit.
Hoewel de katalysators zo zachiesan wel aan vervanging toe zijn : )
Dat zou nog best kunnen. De keren dat ik onder de auto checkte met de motor aan dacht ik wel in die richting. Maar het is soms best behelpen en niet goed te zien als je op de straat onder je auto checkt. :ROFLMAO:
 
Met die adapters komen de sensoren verder van de katalysator waardoor de meting niet meer klopt en je de ecu fopt....als de APK-meneer wakker is keurt 'ie de auto erop af.......🤷‍♂️
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
En zoals in de filmpjes aangegeven, ligt het aan het bouwjaar of zo’n pijpje gaat werken.
De zelfcheck door de software kan dat zomaar eens niet accepteren.

Zoals @Brytje008 aangeeft zit er mogelijk een lekkage in de uitlaat, dus daar zou de eerste actie op gericht moeten zijn.
Anders wordt het aandragen van extra dweilen en emmers terwijl de kraan vol open blijft staan.
 
Een klein gaatje boren direct naast de sensor op een onopvallende plek (moet niet opvallen bij apk), hierdoor komt er wat schone lucht bij en de storing is weg.
Dit heb ik ooit eens van een goede werkplaatschef gehoord die op deze manier het euvel voordelig opgelost hebben.
Was niet bij een Lexus maar op zich maakt het merk niet uit.
 
In 9 van de 10 gevallen wordt deze foutmelding veroorzaakt door een gaatje in de middendemper. Het plekje net voor of achter (ik weet even niet meer welke van de tweem heb de oude middenpijp net vorige week meegegeven aan de oud ijzer boer) de lambdasensor is hiervoor berucht. Je kunt het alleen slecht zien omdat er net op die plek een hitteschild om de pijp heen zit. Bij mij zat er uiteindelijk een gat in ter grootte van een euro muntstuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Een klein gaatje boren direct naast de sensor op een onopvallende plek (moet niet opvallen bij apk), hierdoor komt er wat schone lucht bij en de storing is weg.
Dit heb ik ooit eens van een goede werkplaatschef gehoord die op deze manier het euvel voordelig opgelost hebben.
Was niet bij een Lexus maar op zich maakt het merk niet uit.
Ironisch gezien is dit nu net juist de oorzaak van dit probleem. Er zit een gaatje in waardoor er dus foute waardes gemeten worden en je uiteindelijk een foutmelding krijgt op je dashboard. En de Lexus is nogal een dramaqueen als het op foutmeldingen aankomt.