P1128 foutcode

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Zonet startte ik mijn IS200 en begon direct het motormanagement lampje te branden en even later het TRC lampje. Ik mijn OBD2 uitleesapparaat er op gezet en kreeg ik de foutcode P1128 door.
Eerst dacht ik nog even aan een bobine die de geest had gegeven, maar de motor draaide nog stabiel (iig niet op 5 cilinders). Wel was er een geur van onverbrande benzine te merken.

Van andere sites heb ik kunnen lezen dat het schoonmaken van de throttlebody kan helpen. Zijn er nog speciale middelen voor om dat uit te voeren? En hebben jullie wellicht ervaring met andere oplossingen?

Thanks!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik zou er een carb cleaner of specifieke gasklephuisreiniger voor gebruiken. Gezien de code zou ik denken aan de directe omgeving van de gasklep, eventueel zou je het gasklephuis nog kunnen demonteren om overal goed bij te kunnen. Pas op dat de vloeistof niet de elektronica inloopt.

Andere vloeistoffen, remreiniger bijvoorbeeld, *kunnen* schade toebrengen aan pakkingen etc. Wat verder nog van toepassing kan zijn is dat je de 'gasklep' niet met de hand terugduwt, maar middels je gaspedaal (er een steen op legt oid). Dit wordt door de meeste vakmensen aangeraden om problematiek naderhand met inregelen te voorkomen, conform de vele howto's op youtube.

P1128 wijst op manco met de gasklepmotor, misschien heb je aan onderstaande pfd diags nog wat:

Ter voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=pnrAMZlkSSA
 

Bijlagen

  • m_di_0118.pdf
    58,2 KB · Weergaven: 83
  • m_di_0110.pdf
    88 KB · Weergaven: 119

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank voor tips en nodige informatie. Ik ga er mee aan de slag. Eergisteren even de airbox er van afgehaald en het gasklephuis leek mij wat aan de vieze kant. Afgelopen 5 maanden vooral korte stukjes gereden, wellicht dat dat er wat mee te maken heeft.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, deze pakkingen, voorzover staat/herbruikbaar:
22271GASKET, THROTTLE BODY
22271-70030NO.1
22271-70040NO.2

en
22273AGASKET, THROTTLE BODY, NO.2
22273-70020

11-8-2014 13-32-21.jpg
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik denk dat het gelukt is zonder het gasklephuis er van af te halen. Dikke zwarte bende zat er onder de vlinder en de rest van het huis. Onder en op de vlinder was deze flink aangekoekt. Voor het mooie misschien nog eens de hele unit er van afhalen en grondig schoonmaken.Het advies van de steen op het gaspedaal heb ik opgevolgd. Wel dacht ik dat de vlinder dan 45 graden gekanteld zou staan, dit was hooguit 5 ? 10 graden. Ik weet niet of dit normaal is? Ik heb de vlinder dus manueel wat moeten kantelen om er een beetje knap bij te komen.
Na een ecu reset liep de motor in het begin wat ongewoon rijk/hoog in toeren stationair (2100 rpm). Na een ritje van 10 km en motor redelijk op temperatuur was het gezakt naar normale waardes (650 rpm). Tot nu toe nog geen foutcodes.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat klopt wel met dat kantelen van de vlinder, tis een drive-by-wire systeem en de klepmotor zal afhankelijk van de positie van gaspedaal de vlinder aansturen. Bij noodloop kun je mechanisch via gaspedaal de vlinder iets verzetten, zodat je nog enigszins kunt rijden (dat is idd iets van wat je noemt). Zelf heb ik het ook ooit zonder baksteen gedaan (zonder problematiek), maar voor volledigheid en om eventuele risico's uit te sluiten toch maar erbij gezet.

Als die plakkoek eruit is hapt je motor meer lucht, dus verhoogd TPM is dan normaal. De ECU zal dat weer automatisch binnen specs terugregelen (net zoals ie steeds heeft bijgesteld vanwege de vervuiling) . Eventueel kun je na de reiniging nog een ECU reset doen, maar veelal niet nodig, zo ook nu blijkt. Blij motortje is het resultaat.

Job well done, proficiat!
thumbsup.png
(er vanuitgaande dat dit het euvel was, anders kun je geld gaan trekken)
wink2.png
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Haha, dit was inderdaad het euvel. Vandaag nogmaals een testritje gedaan en geen melding terug gekregen. Het torretje loopt weer lekker soepel. Dank GPS voor alle informatie en toelichting.