Performance dempers

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Binnenkort laat ik performance dempers monteren. Ik heb een CT200h Sport Edition, dus 17 inch wielen en geen klachten over het weggedrag, de carosserie lijkt mij hel stijf, rechtuitstabiliteit is prima, in snelle snelwegbochten lijkt het alsof hij op treinrails rijdt. 2 kleinere minpunten: de zijwindgevoeligheid zou nog iets minder mogen zijn en afrolgeluiden op bepaalde wegoppervlakken zou wat minder mogen, Ik wil 4 punten testen:
1. Hebben de dempers invloed op het geluidsnivieau in de auto, cq de mate waarin afrolgeleuiden worden doorgegeven?
2. Stuurt de auto nog strakker? (moelijk voor te stellen)
3.Veranderd het weggedrag?
4.Hebben de verminderde resonanties en/of de hogere stijfheid een positieve invloed op de zijwindgeevoeligheid? (Bij mijn Prius 2 maakte een vloerversteviging heel veel verschil)

Zijn er nog andere zaken die jullie vergeleken willen hebben, voor en na de montage?
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Afgelopen maandag zijn de performance dempers gemonteerd.

Wat valt op:

1. De auto is iets stiller. De metalige naklank en resonantie als je over een dwarsrichel rijdt is weg. Afhankelijk van de ondergrond scheelt het tussen 1 en 2,5 dB.

2. De auto is merkbaar stijver. Het betekent wel dat je op een hobbelige klinkerweg dat ook duidelijker voelt.

3. De auto stuurt lichter. Had ik niet verwacht en kan ik ook niet verklaren.

Om een goed oordeel over het verschil in rij-eigenschappen te geven heb ik nog iets meer tijd nodig. Wordt vervolgd.
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Hierbij mijn vervolg. Na wat meer rijervaring met de perfomance dempers merk ik het volgende:

Het sturen gaat wat preciezer, directer.
Als je in een bocht over een hobbel gaat heeft dat geen invloed meer op de koersvastheid.
De gevoeligheid voor zijwind is verminderd. Ook als je een vrachtauto inhaalt voel je dat duwtje niet meer.

Natuurlijk waren de rij-eigenschappen al prima in orde, maar met de performance dempers is het nog merkbaar verbeterd.
Voor mij persoonlijk vind ik het de aanschafprijs waard geweest.