Piepende remmen

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
Hoi forumleden,

de titel zegt het al: piepende remmen.

Ik ben nu 15.000 km verder met mijn Lexus IS 250 F-sport (bouwjaar 2012, km stand 94.000) en ben er nog steeds superblij mee. Wat een heerlijke auto. Maar dan: ik blijf last hebben van piepende remmen. Als we net wegrijden en alles nog koud is gaat prima, maar zodra de remmen een beetje warm worden begint het gepiep. Als ik ook maar enigzins rem, begint het gepiep. In mijn ogen niet lexus waardig:confused:. Daar de schijven toch op niet meer op hun best waren heb ik onlangs alle schijven en remblokken laten vervangen. Voor even was het piepen bij het remmen weg. Nu, nog geen 2000km verder is het weer terug! Hoe dan?:cautious:
Alles is uitgevoerd door Toyotadealer. Overigens vlak voordat het piepen begon een remklauw rechtsachter moeten vervangen, deze was vastgelopen. Daarna pas alle schijven en remblokken laten vervangen. Wellicht is er verband? Ik hoop met kennis en ervaring van de leden hier achter de oorzaak te komen. Bedankt alvast voor reacties!
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Ik had er ook last van, van een forumlid hier kreeg ik de tip om een paar keer stevig te remmen in z'n achteruit, was daarna nagenoeg weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erjee

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
Hoi Higgie,

bedankt voor snelle reactie! Ik hoop echt dat de oplossing zo makkelijk is. Fijn als het eens niet klauwen met geld kost. 🤭😅 Straks eens proberen. Paar keer stevig remmen in z’n achteruit. Wordt vervolg! Nogmaals bedankt.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hoi Higgie,

bedankt voor snelle reactie! Ik hoop echt dat de oplossing zo makkelijk is. Fijn als het eens niet klauwen met geld kost. 🤭😅 Straks eens proberen. Paar keer stevig remmen in z’n achteruit. Wordt vervolg! Nogmaals bedankt.
En? Hoe is dit afgelopen?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Het een keer stevig remmen in zijn achteruit (ook met de "handrem") werkt, maar is natuurlijk tijdelijk.
Iemand heeft me een keer als tip een meer permanente oplossing gegeven, namelijk het schuin afvijlen van de remblokken, maar dat heb ik (nog) niet geprobeerd. Voelt een beetje als een hobbyisten oplossing.

Disclaimer: Ik heb het hier over een hybride, die gebruikt zijn remmen erg weinig, waardoor het piepen van de remmen zeer regelmatig terugkeert.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het een keer stevig remmen in zijn achteruit (ook met de "handrem") werkt, maar is natuurlijk tijdelijk.
Iemand heeft me een keer als tip een meer permanente oplossing gegeven, namelijk het schuin afvijlen van de remblokken, maar dat heb ik (nog) niet geprobeerd. Voelt een beetje als een hobbyisten oplossing.

Disclaimer: Ik heb het hier over een hybride, die gebruikt zijn remmen erg weinig, waardoor het piepen van de remmen zeer regelmatig terugkeert.
ja, (zie ander topic) ik zal eerst eens moeten uitzoeken wat er nou piept,

en of er idd iets blijft hangen...

Nu had ik het idee dat bij de IS250 de 'handrem' een soort trommelrem was in het centrum van de schijf, en de voetrem je remblokken bediende aan beide zijden van de schijf. maar misschien zit ik er naast.

Als het wel zo is, wat is dan hetgene wat de piep veroorzaakt, wat zowel met de hand als de voetrem opgelost kan worden?

maar misschien is dit een overbodige vraag als de hybride wagens een compleet ander remsysteem hebben in de achterwielen...
mijn kennis is daarvoor verreweg ontoereikend.


Hoofdvraag, waarom piepen mijn remmen, te weinig gebruikt, of naar de maatstaven van de Lexus remmerij (lees kwaal) te weinig onderhouden
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het piepen is een trillingsverschijnsel dat bekend staat onder de naam "stick slip". Bij het remmen ontstaat het geluid omdat kennelijk een deel van de betroffen onderdelen niet een constante wrijvingscoefficient oplevert omdat er mogelijk een of ander onderdeel af en toe een beetje klemt of schrankt. In principe kan de onvolkomenheid overal zitten: tussen remblok en schijf, tussen plunjer en cylinder, tussen plunjer en remblok etc. Zorgen dat alle bewegende onderdelen waar dat nodig is vrij kunnen bewegen biedt doorgaans de oplossing, vaak helpt ook het aanbrengen van wat koper bevattende pasta ("kopervet") tussen de stalen "achterkant" van het remblok en plunjer . Uiteraard dient het werkzame oppervlak van het remblok zelf niet van een of ander smeermiddel te worden voorzien. Dat zou zowel het geluid als de remwerking om zeep helpen.....
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Kopervet bevalt tegenwoordig geen koper meer als t goed is. Maar dat maakt voor de werking niet uit haha.

De samenstelling van de voering heeft ook invloed. Raceremblokken piepen bijvoorbeeld ook vaak. Althans, met rustig rijden. Als je een keer gaat vlammen dan hoor je ze een tijdje niet meer maar naar verloop van tijd komt het geluid weer terug.

De pest is, voor normale blokken weet je gewoon niet van te voren of het betrefende blok er gevoelig voor is of niet.

Het is een lastig probleem, ik heb het met de LS400 ook in de achterremmen. Schoonmaken lost het op, tijdelijk. Dus ik wil een keer andere blokken gaan proberen. Maarja, als die ook gaan piepen is het een beetje zonde geld om gelijk wéér een ander type blok te proberen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vandaag de remmen even bekeken,
de schade viel gelukkig reuze mee.
Sterker nog, niets aan de hand.

Alles zat nog los en was beweegbaar.
Dus snel de wielen er weer op en met een gerust hart naar dat gepiep luisteren.

Binnenkort als ik wat meer tijd heb even alles los, dan schoonmaken en smeren wat gesmeerd moet lopen :)
 

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
En? Hoe is dit afgelopen?
Hoi Henri,
Ik heb de tip van Higgie ter harte genomen, maar helaas werd piepen niet minder. Gisteren de auto naar lexusdealer gebracht voor onderhoudsbeurt en piepende remmen aangegeven. Het is nu minder, maar nog steeds licht aanwezig. Er werd mij wel verteld dat je dit nooit helemaal kunt voorkomen. Reden zou zijn (en ik papegaai/citeer want heb er geen verstand van): voorheen bevatte remschijven asbest, juist om piepen te voorkomen. Dit mag nu niet meer met als gevolg dat licht piepen. 😬
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hoi Henri,
Ik heb de tip van Higgie ter harte genomen, maar helaas werd piepen niet minder. Gisteren de auto naar lexusdealer gebracht voor onderhoudsbeurt en piepende remmen aangegeven. Het is nu minder, maar nog steeds licht aanwezig. Er werd mij wel verteld dat je dit nooit helemaal kunt voorkomen. Reden zou zijn (en ik papegaai/citeer want heb er geen verstand van): voorheen bevatte remschijven asbest, juist om piepen te voorkomen. Dit mag nu niet meer met als gevolg dat licht piepen. 😬
aha, dank je wel voor deze toelichting,.
Ik moet echter wel zeggen dat ''licht piepen'' in mijn optiek iets anders is.
De eerste 8 á 9 maanden dat ik deze auto in bezit had, was er geen piepje te horen.

nu schaam ik me rot als mensen kijken wat komt daar voor barrel aanrijden :ROFLMAO:

Maar ik ga als ik binnenkort wat meer tijd heb even de boel helemaal schoonmaken, en opnieuw in het vet zetten.
(vandaag plastilube in de bus gekregen)

gisteren heb ik even nagekeken of de boel niet vastzit, maar dat is zeker nog niet het geval.

Dus ik hoop dat het binnenkort weer piepvrij is voorlopig.
de enige piep die ik wil horen is de park assist. :p
 

Renzo

Nieuw hier
23 nov 2020
22
11
3
nu schaam ik me rot als mensen kijken wat komt daar voor barrel aanrijden
Dat dus ja! 😩Beetje idee van premium rijden maar niet kunnen onderhouden.

Maar ik ga als ik binnenkort wat meer tijd heb even de boel helemaal schoonmaken, en opnieuw in het vet zetten.
(vandaag plastilube in de bus gekregen)

gisteren heb ik even nagekeken of de boel niet vastzit, maar dat is zeker nog niet het geval.

Dus ik hoop dat het binnenkort weer piepvrij is voorlopig.
Ben erg benieuwd of dit oplossing is 😅👍🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27