Plannen voor eerste Lexus

Jojan265

Nieuw hier
25 apr 2021
1
1
3
Goedendag,

Ik zal me even voorstellen: Ik ben al 17 jaar een tevreden Toyota rijder. Vanaf 2010 de eerste Hybride (Prius III Dynamic sunroof) en vanaf 2017 een Auris TS lease plus nl model 2015. Nu ben ik me aan het oriënteren voor een opvolger (heb overigens nog geen haast) en zit te twijfelen tussen een Lexus GS 450h gen4 of een ES 300h. Beiden in een zeer luxe uitvoering (president of F-sport premium), indien de portemonnee dat toelaat.

Graag zou ik de mening van jullie als ervaren Lexus rijders wat een argument zou kunnen zijn om voor de GS of voor de ES te gaan. De ES heeft veel betere verbruikscijfers en aangezien ik ca. 30 - 40 dkm per jaar rijd, kan dat een punt zijn. Wellicht zijn er andere argumenten, zoals bouwkwaliteit etc.

Gr. Johan
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Welkom Johan,

Ik heb beide auto's gereden. Ik zou adviseren als je twijfelt om ze sowieso beide een keer proef te rijden, want ze zijn erg verschillend vwb rijervaring.
Persoonlijk zou ik (vanwege mijn sportievere rijstijl) eerder voor de GS gaan. In de ES voelde ik met net een taxichauffeur, maar met 30 - 40 dkm p/j is dat misschien wel zo prettig. Ook voor eventuele passagiers.

Ik zal @Arbitrator er even bij roepen, want die heeft een GS 450h president en ook de ES gereden en kan veel beter vertellen :)
Wellicht ook waarom hij de GS heeft gekozen en geen ES.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Hoi Johan,

Bij de overweging tussen een GS en een ES zijn er flink wat punten te overwegen.
Ik zou sowieso in alle drie de smaken (GS300h, GS450h en ES300h) een proefrit maken om het verschil te ervaren.
Belangrijk om te weten: er zijn (onderhuidse verschillen tussen de GS300h en GS450h, zo heeft de GS450h F-sport wel meesturende achterwielen, VDIM en VGRS (Variable Gear Ratio Steering) variabele stuuruitslag. Maar de GS300h F-sport niet. De GS450h President Line heeft alleen adaptieve demping.
Het is aan te raden om de prijslijsten van de verschillende modellen en uitvoeringen naast elkaar te leggen.



Even een paar belangrijke kanttekeningen:
Het verbruik
De 300h is op papier zuiniger dan de 450h, echter liggen de verbruikscijfers in de praktijk erg dicht bij elkaar.
De aandrijflijn van de 450h verbruikt nauwelijks meer (laten we zeggen 1 a 2 km/l meer), maar levert wel veel meer vermogen en rijcomfort opzichte van de 300h.
Conclusie is eigenlijk: ben je gewend aan de 450h, dan ben je voor altijd verpest en verwend.

Segmentverschil
In Amerika wordt de ES al sinds jaar en dag verkocht.
Naast dat de ES een totaal andere auto is dan de GS, is het ook een goedkopere wagen.

Los van de rijeigenschappen en uitrusting, kun je stellen dat de huidige ES in vergelijking met de laatste generatie GS een stuk fraaier en ruimer is.
Het interieur is namelijk meer in lijn met de LC en LS, daarnaast is de wagen werkelijk gigantisch.


Rijeigenschappen
Tussen de ES en GS zijn er belangrijke verschillen, of deze verschillen belangrijk voor je zijn is puur smaak en voorkeur, maar wel iets om bedacht op te zijn.
- De GS is RWD, de ES FWD.
- De GS President Line heeft Adaptieve Demping, de ES President Line niet (alleen de F-sport)


Uitvoeringen en Luxe
De ES is, zoals gezegd, een goedkopere wagen. Dat merk je aan verschillen in het uitvoeringsniveau.
Naar mijn mening is de ES een compromis auto, gebouwd naar een zeker prijspeil.
Terwijl de GS echt helemaal 'loaded' is en specifiek ontwikkeld is als een 'sportieve doch ruime sedan'

Een greep uit verschillen die mij opvielen:
- President Line:
ES bijrijder stoel niet zo uitgebreid als berijder. De GS heeft 2 super luxe stoelen voorin.
ES heeft geen adaptieve demping, de GS wel

- F-sport Line
ES300h heeft geen rear wheel steering en VGRS (variabele stuuruitslag), GS300h ook niet, maar GS450h wel. (Dit maakt de GS450h F-sport line echt een topper als sportief rijden belangrijk voor je is)

- Algemeen
Voordelen ES
ES kofferbak groter
ES heeft een verfijnder en ruimer interieur
De ES heeft de meest recente versie van 'Toyota Safety Sense', dit maakt dat de Lane Keep Assist en Adaptive Cruise beter werkt dan in de GS (met name het 'tussen de lijntjes blijven' doet de ES beter.

Voordelen GS
De GS is gebouwd op een speciaal door de GS ontwikkeld platform. De ES deelt zijn platform met veel Toyota's en Lexussen op dit moment (de ES wordt is daarmee sterk vergelijkbaar qua rijeigenschappen van een Toyota Camry of Avalon)
GS is officieel goedgekeurd op dakdragers/dakbelasting, ES niet
De GS is mogelijk stiller, maar dat is ook afhankelijk van bandenkeuze
De GS laat zich sportief rijden, maar is ook echt een luxe cruiser. De ES is, zoals @RoelVB omschreef, inderdaad meer een taxi.


Afweging 450h vs 300h
Ik denk dat de belangrijkste overweging is: wil je rijden met een 300h of 450h.
De aanwezigheid van de 3,5 Liter V6 is, wat mij betreft, zo'n toename in rijplezier en -comfort, dat het een klasse apart is.
De relatief kleine toename in brandstofverbruik wordt ruimschoots goed gemaakt.
Daarbij het feit dat zowel de GS en ES relatief zware auto's zijn. De 300h 4-cilinder voelt eigenlijk te zwak.

De GS450h is in elk geval de onovertroffen winnaar.


Afweging GS300h vs ES300h
Hier komt het denk ik puur op wat je zoekt in een auto en wat je budget is.
De gen 4 GS gaat al flink wat jaren mee, mede door het gebrek aan populariteit zijn de 2ehandsprijzen zeer goed te doen voor een mooi exemplaar.
Mijn inziens krijg je, wanneer je kiest voor een GS300h, een betere auto èn meer waar voor je geld.

De ES daarentegen is recenter en daardoor meer up to date qua interieur, veiligheidssystemen e.d. Echter is de 2ehandsmarkt nog wat beperkt, omdat de ES pas een paar jaar op de markt is.
Als het je puur gaat om een comfortabele kilometervreter èn je maakt graag gebruik van Adaptive cruise en lane keep assist èn je hebt budget om een auto van zo'n recent bouwjaar te kopen. Dan is de ES een goede keus.


Conclusie
Op papier is de ES (wat mij betreft) de mooiere en ruimere auto.
Echter, zijn de verschillen in rijeigenschappen en bouwkwaliteit zeer in het voordeel van de GS.
Het punt is alleen dat je die verschillen pas kunt appreciëren als je flink wat proefritten maakt.
(Dat is denk ik ook het probleem van de GS: het is op de LS na de beste Lexus die je kan kopen (prijs/kwaliteit-technisch), maar iedereen kocht een ES of IS omdat de kracht van de GS op papier simpelweg niet naar bovenkomt)

Tot slot
Oriënteer je eerst goed op welke opties en rijgeigenschappen je belangrijk vindt (pak de prijslijsten er bij) en ga vervolgens vooral veel proefritten maken om tot een goede besluitvorming te komen.

Persoonlijke keuze
Zelf ben ik helemaal verknocht aan de 450h aandrijflijn: de prestaties, comfort en het redelijk zuinige karakter zijn niet te vergelijken met de 300h-varianten. (Op normale, niet super sport banden rijd ik zo 1L / 16 KM op de snelweg)
Daarnaast heb ik gekozen voor de President Line, omdat die uitvoering hands down de allerbeste stoelen heeft die je kan krijgen (Tenzij je een LS koopt).
Ik mis wel de Rear wheel steering en VGRS (mijn gen 3 GS40h had dat wel, en stuurde beduidend directer en beter) uit de F-sport line, maar ik zit ook ruim 40k-km per jaar op de weg en voor mij is comfort dan net iets belangrijker.

tl;dr: GS is 2ehands goedkoper en beter, maar de ES is ruimer en mooier.
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Bij de overweging tussen een GS en een ES zijn er flink wat punten te overwegen.
Ik zou sowieso in alle drie de smaken (GS300h, GS450h en ES300h) een proefrit maken om het verschil te ervaren.
Duidelijker kun je het niet zeggen denk ik. Het dekt zich volkomen met mijn eigen ervaring - al is mijn ervaring met een ES beperkt tot twee dagen (als leenauto van de dealer). Op de vraag van de receptionist na afloop van "hoe reed het?" antwoordde ik beleefd "het is een veel moderner auto dan mijn GS 450h, maar ik zou niet willen ruilen. Het is geen GS". De man keek me even aan en antwoordde: "ja er is een duidelijk verschil.... "

Het is een heel ander ding en denk ik best een aantrekkelijke auto, zolang je geen GS gewend bent. Het is echter toch allemaal ietsje meer "cost effective" dan bij een GS en je voelt dat. En bij de GS: de 450h is veel aantrekkelijker dan de GS 300h - het extra beschikbare motorvermogen leidt nauwelijks tot een hoger verbruik, maar wel tot een veel "levendiger" auto bij bijvoorbeeld inhalen. Voor wat betreft de extra opties: leuk als het er allemaal op en aan zit, maar het is voor mij geen "must". Voor mij wel een essentiele optie is de Mark Levinson audio. Qua brandstofverbruik moet je als je je "ongeveer" aan de in Nederland geldende beperkingen houdt denken aan 1 l op 13 km of beter - op tweebaanswegen zonder haast is 1 op 14.5 zeker haalbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator