Plug-in hybrides worden fors duurder

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
De aanschafbelasting op plug-in hybride auto's gaat de komende jaren flink stijgen.
Dat blijkt uit antwoorden die staatssecretaris van Financi?n Eric Wiebes heeft gegeven op Kamervragen.
Door de belastingverhoging gaat de prijs flink omhoog van de plug-in hybrides, die zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit kunnen rijden.

De aanschafbelasting (bpm) op bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander stijgt van ?439 euro in 2016 tot ?2306 euro in 2020. En die op een Porsche Cayenne hybride van ?649 euro naar ?10.527 euro.
De Porsche Cayenne voert daarmee de ranglijst aan.
De prijsstijginggeldt niet voor wagens die volledig op elektriciteit rijden.


Bijtelling

Ook de bijtelling zal stijgen. Zakelijke rijders die hun auto ook priv? willen gebruiken, betalen nu nog een lage bijtelling bij gebruik van hun hybride auto. Maar ook dat tarief zal komende jaren oplopen.
Prive rijden wordt zelfs duurder met hybrides dan met gewone auto's.
Wie bijvoorbeeld met de Volvo V60 hybride rijdt betaalt in 2020 meer dan met deconventionele BMW 5-serie diesel.
Ook de elektrische Golf GTE wordt straks duurder in de bijtelling dan een gewone Golf.

Dit komt door de hoge aanschafprijs van elektrische auto's. Leaserijders moeten een percentage van de cataloguswaarde bij hun belastbaar inkomen optellen, en de prijs van een elektrische auto's ligt in 2020 naar verwachting stukken hoger dan die van conventionele auto's.
Vandaar dat ook de bijtelling hoger uitpakt.

Zie hier een overzicht van hoeveel hybride auto's straks zullen kosten.

Volledig elektrische auto's

Er was veel kritiek op de belastingvoordelen op hybride auto's.
Deze auto's kunnen zowel op stroom als op benzine rijden, en genieten daarom van lagere belastingen.
In de praktijk zouden leaserijders echter vooral op benzine rijden, waardoor er nog amper milieuvoordeel is.

'We zien dat de plugin eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine', aldus Wiebes in juni. 'En het zijn ook nog eens grote benzineauto's.'
Met de verhoging van de belasting op hybrides wil de staatssecretaris het rijden in volledig elektrische auto's stimuleren.

Bij de beantwoordig van de Kamervragen op dinsdag gaf Wiebes aan dat de cijfers naar verwachting snel achterhaald zullen zijn.
Want er wordt van uitgegaan dat de automodellen van nu in 2020 nog steeds nieuw te koop zullen zijn, terwijl het in werkelijkheid waarschijnlijk is dat auto's over vijf jaar minder CO2 zullen uitstoten, zodat er ook minder bpm over betaald hoeft te worden.
overzicht-bijtelling.jpg.png
 
Laatst bewerkt:

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
En zo is het ! ,duurzaam is niet alleen hybride rijden , duurzaam is zuinig met materiaal omgaan en daarom moeten youngtimers beloont worden
 
  • Leuk
Waarderingen: mvraamsdonkIS300
21 jan 2014
250
17
0
Ach het gezeur over hybrides. Tis de kift. Hybride rijden is een financiele afweging tussen verbruik, kilometerkosten en comfort.

Dat ze plugins aanpakken begrijp ik. Bij een grote leasemy vertelde ze mij dat 85% van deze auto's alleen op benzine wordt gereden.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Niet bij iedereen!!
Ik heb een hybride omdat mijn voorkeur voor de IS (alle generaties) hoger staat dan die vervelende cvt en hybride techniek.
Geef mij maar een lekkere V6 maar die zijn er niet meer in Nederland.
Dus hop ... Extra belasting voor hybrides 👍🏼
En daarom blijf ik het niet begrijpen waarom je niet gewoon een IS gen3 bij onze oosterburen heb opgehaald. Zelfde model auto, mooie prijzen, ook na BPM, en geen CVT gezeik ;)
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Mij bevalt de CVT best, het is wennen maar nodigt tevens uit tot een rustige rijstijl.
Ik vindt het best lekker om met een 'dikke' kar gewoon 1:11 te rijden en heb slechts de korting op de WB i.v.m. het hogere gewicht van het accu pakket, ik wens dan ook door niets en niemand in het hokje 'Leaserijder / profiteur' geplaatst te worden, oftewel niet alles over ??n kam scheren.

PS. ik heb ook een 'dikke V6' en daarnaast meer vermogen en snellere acceleratie dan de IS 300, 250 Sport .....
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Doe je huiswerk, De RX-400h doet de 0-100 in 7,6 sec (in de praktijk sneller (7,2) ik was voorheen sneller gewend maar dit is geen straf....... en de IS 8.1 naar de 100? Of kijk ik verkeerd?
op alle site's is de RX (400h) sneller dan de IS, ik heb het niet over de IS-F !!!! heb ik ook niet in mijn vorige post genoemd, jij hebt het wel over alle generatie's met uitzondering van de IS-F dus allemaal langzamer.....
Een Track day lijkt me leuk....... (sommigen hebben hun mening klaar voordat ze ergens in hebben gereden) ik durf de uitdaging aan ( mits standaard )
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Sinds de terreurbeweging zichzelf tot Islamitische Staat IS heeft hernoemd vraag ik mij af of Lexus met een imago probleem kampt.
 

ArnoM

Actief
18 dec 2014
149
13
18
Ik voel een straatrace aankomen op de mini meet tussen de RX van @ en een paar verschillende IS uitvoeringen. ☺
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Ik voel een straatrace aankomen op de mini meet tussen de RX van @ en een paar verschillende IS uitvoeringen. ☺

Altijd, maar denk erom.... wel standaard !!!

Alor, je kan me bijhouden als je met je stropje tussen mijn deur zit..... :oops: