- 11 jan 2014
- 2.542
- 140
- 63
De aanschafbelasting op plug-in hybride auto's gaat de komende jaren flink stijgen.
Dat blijkt uit antwoorden die staatssecretaris van Financi?n Eric Wiebes heeft gegeven op Kamervragen.
Door de belastingverhoging gaat de prijs flink omhoog van de plug-in hybrides, die zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit kunnen rijden.
De aanschafbelasting (bpm) op bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander stijgt van ?439 euro in 2016 tot ?2306 euro in 2020. En die op een Porsche Cayenne hybride van ?649 euro naar ?10.527 euro.
De Porsche Cayenne voert daarmee de ranglijst aan.
De prijsstijginggeldt niet voor wagens die volledig op elektriciteit rijden.
Bijtelling
Ook de bijtelling zal stijgen. Zakelijke rijders die hun auto ook priv? willen gebruiken, betalen nu nog een lage bijtelling bij gebruik van hun hybride auto. Maar ook dat tarief zal komende jaren oplopen.
Prive rijden wordt zelfs duurder met hybrides dan met gewone auto's.
Wie bijvoorbeeld met de Volvo V60 hybride rijdt betaalt in 2020 meer dan met deconventionele BMW 5-serie diesel.
Ook de elektrische Golf GTE wordt straks duurder in de bijtelling dan een gewone Golf.
Dit komt door de hoge aanschafprijs van elektrische auto's. Leaserijders moeten een percentage van de cataloguswaarde bij hun belastbaar inkomen optellen, en de prijs van een elektrische auto's ligt in 2020 naar verwachting stukken hoger dan die van conventionele auto's.
Vandaar dat ook de bijtelling hoger uitpakt.
Zie hier een overzicht van hoeveel hybride auto's straks zullen kosten.
Volledig elektrische auto's
Er was veel kritiek op de belastingvoordelen op hybride auto's.
Deze auto's kunnen zowel op stroom als op benzine rijden, en genieten daarom van lagere belastingen.
In de praktijk zouden leaserijders echter vooral op benzine rijden, waardoor er nog amper milieuvoordeel is.
'We zien dat de plugin eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine', aldus Wiebes in juni. 'En het zijn ook nog eens grote benzineauto's.'
Met de verhoging van de belasting op hybrides wil de staatssecretaris het rijden in volledig elektrische auto's stimuleren.
Bij de beantwoordig van de Kamervragen op dinsdag gaf Wiebes aan dat de cijfers naar verwachting snel achterhaald zullen zijn.
Want er wordt van uitgegaan dat de automodellen van nu in 2020 nog steeds nieuw te koop zullen zijn, terwijl het in werkelijkheid waarschijnlijk is dat auto's over vijf jaar minder CO2 zullen uitstoten, zodat er ook minder bpm over betaald hoeft te worden.
Dat blijkt uit antwoorden die staatssecretaris van Financi?n Eric Wiebes heeft gegeven op Kamervragen.
Door de belastingverhoging gaat de prijs flink omhoog van de plug-in hybrides, die zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit kunnen rijden.
De aanschafbelasting (bpm) op bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander stijgt van ?439 euro in 2016 tot ?2306 euro in 2020. En die op een Porsche Cayenne hybride van ?649 euro naar ?10.527 euro.
De Porsche Cayenne voert daarmee de ranglijst aan.
De prijsstijginggeldt niet voor wagens die volledig op elektriciteit rijden.
Bijtelling
Ook de bijtelling zal stijgen. Zakelijke rijders die hun auto ook priv? willen gebruiken, betalen nu nog een lage bijtelling bij gebruik van hun hybride auto. Maar ook dat tarief zal komende jaren oplopen.
Prive rijden wordt zelfs duurder met hybrides dan met gewone auto's.
Wie bijvoorbeeld met de Volvo V60 hybride rijdt betaalt in 2020 meer dan met deconventionele BMW 5-serie diesel.
Ook de elektrische Golf GTE wordt straks duurder in de bijtelling dan een gewone Golf.
Dit komt door de hoge aanschafprijs van elektrische auto's. Leaserijders moeten een percentage van de cataloguswaarde bij hun belastbaar inkomen optellen, en de prijs van een elektrische auto's ligt in 2020 naar verwachting stukken hoger dan die van conventionele auto's.
Vandaar dat ook de bijtelling hoger uitpakt.
Zie hier een overzicht van hoeveel hybride auto's straks zullen kosten.
Volledig elektrische auto's
Er was veel kritiek op de belastingvoordelen op hybride auto's.
Deze auto's kunnen zowel op stroom als op benzine rijden, en genieten daarom van lagere belastingen.
In de praktijk zouden leaserijders echter vooral op benzine rijden, waardoor er nog amper milieuvoordeel is.
'We zien dat de plugin eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine', aldus Wiebes in juni. 'En het zijn ook nog eens grote benzineauto's.'
Met de verhoging van de belasting op hybrides wil de staatssecretaris het rijden in volledig elektrische auto's stimuleren.
Bij de beantwoordig van de Kamervragen op dinsdag gaf Wiebes aan dat de cijfers naar verwachting snel achterhaald zullen zijn.
Want er wordt van uitgegaan dat de automodellen van nu in 2020 nog steeds nieuw te koop zullen zijn, terwijl het in werkelijkheid waarschijnlijk is dat auto's over vijf jaar minder CO2 zullen uitstoten, zodat er ook minder bpm over betaald hoeft te worden.

Laatst bewerkt: