Poging tot diefstal koplampen

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
437
63
Ik had vanochtend een onaangename verrassing; ik wilde wegrijden en hoorde na een meter een schrapend geluid. Ik heb de auto weer iets naar voren gereden en ben uitgestapt. Ik zie dat de voorbumper aan de passagierszijde los hangt. Hoe kan dit dan? Ik ken iemand in de buurt die schade expert is en die zei dat dit een poging is geweest tot diefstal van koplampen. Vermoedelijk zijn de daders gestoord in hun poging omdat de koplampen er nog in zitten en de bumper er niet helemaal af ligt. Dit is gebeurd op onze eigen oprit. Camera's hebben we niet, die gaan er nu wel komen. Of het veel zal afschrikken weet ik ook niet, maar dan hebben we hopelijk meer op beeld liggen dan alleen de foto's achteraf...

Ik dacht dat van zo'n oude IS250 niemand nog onderdelen wilde hebben, maar kennelijk vindt zo'n diefstal plaats op basis van bestelling... Die schade expert zag een stijging in claims voor dit soort "onderdelen-op-bestelling-diefstallen", hoofdzakelijk de Duitse merken worden geclaimd bij verzekeraars. De schadehersteller vroeg direct of het LED-koplampen waren maar dat zijn het niet eens, gewoon xenon-koplampen. Wel met AFS en dat maakt ze wat duurder waarschijnlijk.

Dus mede IS250/220d-rijders wees gewaarschuwd, er loopt kennelijk een "bestelling" rond voor koplampen van een tweede generatie IS...

IMG_2685.jpeg
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
wat een .....zooi. Daar sta je niet bij stil, misschien wel bij een gangbaar merk als BMW of Audi, maar een Lexus?
Wel even schrikken zo, ik heb gelukkig wel een zeer goed zichtbare dome camera.
Heb je schade? Of is alles terug te klikken?
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
242
144
43
Wat vervelend voor je! Overigens zou het ook kunnen dat ze hebben geprobeerd om toegang te krijgen tot je CAN bus: https://www.theregister.com/2023/04/06/can_injection_attack_car_theft/ Vraag me dan wel of of de IS250 daar gevoelig voor is, laat staan of het uberhaupt kan.
Ik kan me niet voorstellen dat ze 16 jaar oude Xenon lampen willen hebben.
Lexus en toyota zijn overigens wel erg populair om via CAN bus te stelen, dus let op andere forum leden.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Ik mag dit eigenlijk niet zeggen, maar staan er meerdere IS 250's in de buurt? Toevallig eentje met schade rechts voor? Voor veel mensen is het nu een dure tijd....
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Zelf heb ik een vergelijkbare schade gehad met achteruit rijden en dan met de binnenkant van het spatbord (onder) blijven haken achter een stoeprand.
Of ziet het er bij jou uit als schroeven/clips keurig losgemaakt?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
437
63
Heb je schade? Of is alles terug te klikken?
Bumper is gescheurd, de lip daaronder ligt los. Het rooster onderin is uit de clips. De kabel richting de mistlamp is eraf gerukt. Aan de bestuurderszijde zit nu ook meer ruimte tussen de bumper en de koplamp, alsof ze daar ook hebben geprobeerd de boel los te rukken. Ik kan niet zien of de bekabeling naar de parkeersensor beschadigd is.
toegang te krijgen tot je CAN bus: https://www.theregister.com/2023/04/06/can_injection_attack_car_theft/ Vraag me dan wel of of de IS250 daar gevoelig voor is, laat staan of het uberhaupt kan.
Ik kan me niet voorstellen dat ze 16 jaar oude Xenon lampen willen hebben.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een 16 jaar oude IS nog interessant is voor diefstal. In elk geval niet voor een ramkraak of überhaupt als auto. Onderdelen op bestelling schijnt dan nog wel voor te komen. Ik heb vanmiddag ook wat gezien/gelezen over CAN-bus injectie en dat via moderne auto's de koplampen het eenvoudigst bereikbaar zijn voor zo'n truc. Of de IS250 zulke koplampen heeft weet ik niet. Het zijn originele met AFS. Een zo'n koplamp schijnt excl. BTW zo'n €1085,- per stuk te kosten. Deze zijn 16 jaar oud...
maar staan er meerdere IS 250's in de buurt?
Ik weet er toevallig twee staan in hetzelfde dorp. Een facelift in een andere wijk, maar die heeft 'm ook al jaren. En een 250C, die heeft 'm ook al een ruim aantal jaren. Het is zo'n dorp waar je of iemand zelf (vaag) kent, of je kent wel iemand anders die de ander dan wel kent. Aan de andere kant, hoeveel IS250's tref je nou aan in dorp? Als je een koplamp op bestelling hebt, dan ga je eerst bij de ene een poging doen. Lukt dat niet, dan ga je naar de andere. Ik zal morgen eens een wandelingetje maken in het dorp, kijken of ik die andere twee kan zien.
Zelf heb ik een vergelijkbare schade gehad met achteruit rijden en dan met de binnenkant van het spatbord (onder) blijven haken achter een stoeprand.
Of ziet het er bij jou uit als schroeven/clips keurig losgemaakt?
Ik begrijp de suggestie, maar ik heb deze auto bijna 10 jaar. Ik ken 'm. Parkeersensoren voor en achter. Mijn oprit afrijden kent geen stoeprand. De schade expert vermoedde het aan de telefoon en toen ie het zag wist ie het zeker. Dit is met grof geweld losgerukt vanuit de wielkuip. Die grof-geweld methode gebruiken ze ook bij CAN-bus injectie; daar staan verschillende filmpjes van op Internet hoe ze dat doen. Dit schijnt nagenoeg vrijwel alleen bij Audi, BMW en Mercedes voor te komen. Vorig jaar hebben ze de E300e van de buurman 's nachts van z'n oprit meegenomen. Niet meer teruggevonden. En dan woon je in een dorp.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Dat is wel een heel erg onaangename verrassing. Tjonge. Sterkte met de afhandeling.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Dit is wel een erg onaangename verrassing. Dit soort kannibalisme is redelijk wijd verbreid bij dure Duitse auto's en meestal verdwijnen de geamputeerde onderdelen snel naar Oost en Zuid-Oost Europa als vervangingsonderdeel. Oudere Lexus auto's rijden daar ook en kennelijk is de reguliere onderdelenvoorziening daar te duur voor gebruikers en dus ontstaat er een illegale vervangingsmarkt. Wellicht heb je nog geluk gehad - mogelijk zijn de vandalen gestoord of hadden ze nog onvoldoende geoefend. Ik heb foto's gezien van "geslachte" BMW's waar men er in slaagde binnen enkele minuten met veel onderdelen aan de haal te gaan.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
437
63
Dank voor al jullie steun. Dezelfde dag is ie opgehaald door de schadehersteller. Die temperde verwachtingen over tijd tot herstel. Als er een expert vanuit de verzekeraar bij moet komen verwacht hij die niet voor half januari. Onderdelen van Toyota zijn de laatste tijd slecht leverbaar, waarschijnlijk van Lexus dan ook. En dan raken deze modellen ook op leeftijd waardoor de voorraad schaarser wordt…

Volgende week hangen er 4 camera’s rondom het huis. Die geven geen garantie maar schrikken “gelegenheidsdieven” hopelijk wat meer af. En de IS krijgt een andere plaats op de oprit als ie terug komt, strak naast de muur van het huis. Vol in beeld van een camera en ruim voldoende licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa