Ik denk dat je je eerst eens goed af moet vragen wat je beslist nodig denkt te hebben. Sommige zaken zullen essentieel zijn, maar ook veel zaken zijn "nice to have". Ruwweg kun je de GS gen4 pre-facelift reeks indelen in een "basismodel" (Business line), redelijk volledig uitgerust model (Luxury line) en een "over the top" uitvoering (President). Daarnaast heb je dan nog de F Sport, die niet echt veel verschilt en niet de "gooi- en smijtauto" is die de naam suggereert. Dan is er nog de (zeldzame) GS F - maar dat is een auto uit een andere prijsklasse en ook zeer aanzienlijk meer sportiviteit met een dikke V8 en een n0rmale automaat ipv een CVT.
Qua luxe is de "Business line" ietwat karig, al zul je weinig echt missen. De "President" zit aan de andere kant van de schaal - er zit van alles op en aan waar de meesten van ons wel zonder kunnen, tenzij je vaak op de achterbank zit .
Vele berijders hebben een voorkeur voor brede banden op grote velgen. Dat ziet er stoer uit, maar rijdt niet noodzakelijk beter. Op een gladde droge asfaltweg zijn brede 19" wielen prima, op een natte kasseistraat rij je met 18 " wielen en iets smallere/hogere banden een stuk comfortabeler en zul je ook minder last van aquaplaning kunnen hebben. De 17" wielen zijn een spaaruitvoering, waarschijnlijk bedacht om de CO2 uitstoot minimaal lager te krijgen. Mochten er later op de auto velgen gemonteerd zijn met grotere diameter, dan bestaat de kans dat demping en veerkarakteristiek daar niet op zijn afgestemd - wat bij remmen tot veelvuldig ingrijpen van het ABS aanleiding kan zijn. Zorg dus dat je een auto krijgt met de origineel af fabriek meegeleverde wielen.
Veel auto's zijn uitgerust met adaptieve dempers. Bij een "Luxuri line" merk je daar niet veel van - bij een F Sport naar ik me heb laten vertellen duidelijk wel.
Voor wat betreft de sportieve karakteristiek: alle uitvoeringen kunnen waarschijnlijk harder door een bocht dan je aandurft - maar het voelt niet overdreven veilig. Het blijft een "gewichtige" auto die duidelijk wat overhelt. Eigenlijk zin alle GS uitvoeringen bedoeld als "comfortlimousine" - en in dat opzicht zijn ze allemaal best goed. Als je een gooi- en smijt auto zoekt, koop je beter een BMW M3.
Het grootste probleem dat je tegen gaat komen is de kleurkeuze. Meer dan 90% dat wordt aangeboden is grijs of zilver metallic en dan met zwarte, duitsaandoende, bekleding. Mocht je een wat opvallender kleur prefereren dan kan het zoeken best wel even duren.
Neem gewoon de tijd en maak proefritten. Op die manier zul je ervaren dat ze toch allemaal verschillend aanvoelen. En de ene uitvoering zal je beter bevallen dan de andere, hetzij om technische of niet altijd eenvoudig te omschrijven persoonlijke redenen.