prijsstelling Lexus UX

mahansz

Hoort erbij
29 okt 2016
29
3
3
Lexus heeft de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe UX, welke in maart 2019 in de verkoop zal gaan. Prijzen beginnen bij een ?44.950,-. Wat vinden we hiervan? Welke modellen van audi, volvo, bmw etc. zijn volgens jullie nu de concurrent van de UX? Persoonlijk vind ik de UX t? fors qua prijsstelling. Neem nu de nieuwe XC40 van Volvo, begint bij ?40.950, mijns inziens toch echt een directe concurrent. Normaliter is Lexus altijd n?t wat gunstiger geprijsd dan de concurrentie, lijkt nu dus de andere kant op te gaan. Wat is jullie mening hieromtrent?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik verwacht dat t.o.v. de andere compacte SUV's Lexus qua prijsstelling relatief goedkoper is dan met name de Duitse merken. Die hebben er nogal een handje van om een relatief kale auto te presenteren met vervolgens een gigantische optielijst erachteraan. Kwaliteit staat natuurlijk buiten discussie, bovendien verwacht ik veel van de nieuwe 2.0l hybride motor en aandrijflijn: 160pk en toch lekker zuinig.
Ik vond deze review wel interessant: vanaf 2:12 wordt er een vergelijking gemaakt met de andere merken: https://www.youtube.com/watch?v=u1FxgH8LsHI&
 

mahansz

Hoort erbij
29 okt 2016
29
3
3
mee eens betreffende de duitse equivalenten en opties. Ik vergelijk daarom de UX expres met de XC40, heb het idee dat Volvo ?ets minder 'enthousiast' is qua opties (alhoewel zij dit trucje ook aardig onder de knie hebben).
Filmpje kort gekeken, toch wat comments hierbij: zo is de wielbasis & bagageruimte van de XC40 groter dan die van de UX, gaat dus niet helemaal op...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
En dan kijk je bij Lexus.de en zie je dat die bijna 10k goedkoper is... :( Voor 39k heb je de launch edition... Ik vraag me af of het niet goedkoper is om die auto meteen in te voeren aangezien de importboete (lees: BPM) bij een hybride normaal gesproken wel meevalt.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Exclusiviteit heeft zijn prijs....en het vergelijken met andere fabrikanten komt toch vaak neer op het vergelijken van appels en peren. Rijden doen ze allemaal natuurlijk, maar de manier waarop verschilt en dat geldt ook voor de inrichting. Japanse ideeen over comfort en ergonomie lijken toch wat anders dan we in Europa gewend zijn - maar na enige gewenning functioneert het doorgaans prima. In het kader van een onderhoudsbeurt + APK van mijn auto heb ik een dag mogen beschikken over een UX 300e - met bij vertrek km stand 17...Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het volelectrische vehikel - althans van de aandrijflijn. De stilte is bepaald opmerkelijk en de reactie op het "gaspedaal" zeer aangenaam. Inmiddels heb ik er een aantal tests van gelezen en de kritiek daar is niet mals. Te weinig rijbereik en te langzaam laden wordt daarin met hoofdletters beschreven. In vergelijking met andere aanbieders klopt dat ook wel, maar voor een auto bedoeld als "urban explorer" lijkt me dat niet een grote tekortkoming. Ik denk dat het beeld van gebruikers (veel zullen dat er nog niet zijn) in de praktijk een stuk gunstiger zal uitpakken. Zoals we gewend zijn: nagenoeg alles dat je zou willen hebben zit er op en aan en werkt en maakt de indruk dat dat ook op langere duur zo zal blijven.

In veel gevallen wordt door testers een vergelijking gemaakt met de Tesla 3. Die kan een aantal dingen die de UX 300e niet kan. Of dat belangrijk is, is vooral een kwestie van persoonlijke smaak en mogelijk ook van "ingeschatte status". Uiteindelijk lijkt me de kopersgroep voor beide modellen niet dezelfde - de UX zal mogelijk wat minder bijtellinggenieters aantrekken.

Mijn persoonlijke ervaringen zijn van gemengde aard. De aandrijving is superb en ook de adaptieve cruise control werkte zeer naar mijn genoegen. De ACC was aanzienlijk minder "schichtig" dan in de ES waarin ik eens in reed. Dat kan een kwestie van afstelling zijn geweest, maar het rustig uitrollen naar een opstakel en desnoods helemaal tot stilstand komen beviel me beter dan het stug doorrijden en op het laatste moment vol in de ankers. Een wat meer gemengd gevoel had ik bij de "keep your lane" mogelijkheid. Daar moet je aan wennen, als je aanvankelijk een beetje slingert door de forse stuurbekrachtiging grijpt de voorziening in met tamelijk brute correcties. Zodra je afleert zelf te sturen wordt het een stuk beter - zolang de belijning goed zichtbaar is. Waar het lastig wordt zijn snelwegafritten met een vrij scherpe bocht - in plaats van deze soepel te volgen wordt de bocht genomen in een aantal korte rechte stukken met om de paar meter een merkbare hoekverandering van een graad of 15. Wellicht dat dat ook door een of andere afstelling kan worden beinvloedt, maar het was toch enigszins beangstigend.

Al met al denk ik dat de auto uiteindelijk wel zijn weg zal vinden, zeker als na verloop van tijd blijkt dat de spreekwoordelijke betrouwbaarheid niet minder is geworden. Zelf ben ik overigens niet bijzonder geinteresseerd in een crossover, maar een "verlexusde" Mirai zou me waarschijnlijk wel kunnen bekoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah en Arbitrator

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
En dan kijk je bij Lexus.de en zie je dat die bijna 10k goedkoper is... :( Voor 39k heb je de launch edition... Ik vraag me af of het niet goedkoper is om die auto meteen in te voeren aangezien de importboete (lees: BPM) bij een hybride normaal gesproken wel meevalt.
Met welke nl-versie kun je zo'n Launch edition vergelijken, en is dit een interessante uitvoering ?
Er staan er toch wel een aantal te koop in Duitsland bouwjaar 2019 met nog geen 15.000 km op de teller voor € 26000,-- a € 27000,-- rijklaar voor de de deur https://www.dasimport.nl/