Prijzige klein onderhoud

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Vermakke

Hoort erbij
1 mrt 2023
31
9
8
Gisteren een klein onderhoud laten uitvoeren bij mijn Lexus dailer. Een uurtje gewacht en kreeg ik mijn factuur in handen met een bedrag van 616,80€. Dat is dus een verhoging van 50% tegen verleden jaar. Kan dat zomaar of is dat een normaal bedrag voor Lexus?
 

Vermakke

Hoort erbij
1 mrt 2023
31
9
8
Ik heb vergeleken met het factuur van verleden jaar en er staan dezelfde punten op. En de garage zei dat het ook een klein onderhoud was gezien dat er maar 15000 km op de teller staat.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
752
699
93
Het lijkt me een vrij fors bedrag voor een uur werk bestaande uit allerlei controles en vervanging van vloeistoffen en filters voor zover noodzakelijk. Weet je zeker dat er geen extra werkzaamheden of vervanging van bepaalde onderdelen heeft plaats gevonden?
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Vermakke

Hoort erbij
1 mrt 2023
31
9
8
Ik denk het niet. Ik had ook de werkman gesproken en die zei dat alles ok was, dus geen speciale vervangingen.
De dailer aangesproken over dat factuur en die zei dat alles fors opgeslagen was bij Lexus. Ja zeg 50%.
ik vroeg ook voor een gedatieerd factuur want alles staat met nummertjes aangeduid, dat gaven ze niet. Mijn gevoel was : mij oplichten terwijl ik er bijstond.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
607
54
28
Recentelijk moest ik voor mijn kleine beurt+apk (@280k km) ook 500 euro aftikken bij de Lexus Dealer. Enkel een intereur filter, oliefilter, verse olie en wat bijvullen ruitenwisservloeistof. Kostprijs niet veel meer dan 100/150 euro materiaal en 1 a 2 uur werk schat ik zo in. Kosten zijn m.i. astronomisch gestegen en niet meer redelijk tav inflatie/indexatie. Ondanks Red-carpet treatment wordt de auto niet meer gewassen of schoongemaakt (en is de APK niet meer ingebegrepen) dus ook daar al een 'vermagering" van de service.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
607
54
28
Ik denk het niet. Ik had ook de werkman gesproken en die zei dat alles ok was, dus geen speciale vervangingen.
De dailer aangesproken over dat factuur en die zei dat alles fors opgeslagen was bij Lexus. Ja zeg 50%.
ik vroeg ook voor een gedatieerd factuur want alles staat met nummertjes aangeduid, dat gaven ze niet. Mijn gevoel was : mij oplichten terwijl ik er bijstond.
Ik krijg die details + afvink lijst voor controles+apk ook altijd mee. Gewoon naar vragen/op staan. Daarnaast kun je bij het boeken van een onderhoudsafspraak online zien wat de kosten worden tav betreffende onderhoud, daar zouden ze niet veel van mogen afwijken m.i. (anders dan meerwerk/reparatie).
 
  • Leuk
Waarderingen: Vermakke

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
49
42
18
Als ik op de site van Lexus kijk is het eerste onderhoud van een UX € 398,- en de 30.000 beurt moet € 631,- kosten.
Toch maar een gespecificeerde rekening vragen, wellicht dat ze wat verkeerds hebben ingevoerd.
Heb het zelf bij een Lexus dealer meegemaakt dat ze een grote beurt uit hadden gevoerd terwijl ik een kleine had aangevraagd. Heb de rekening ook niet geaccepteerd en kreeg later een mail met de rekening voor klein onderhoud.
 

er!k

Hoort erbij
12 nov 2012
25
15
3
Op de Nederlandse Lexus site kun je online een afspraak maken bij je favoriete Lexus dealer en je km stand opgeven. Je ziet dan meteen de pakketprijs voor een grote/kleine beurt en eventuele meerprijzen voor acties zoals airco service.
Je krijgt dan netjes een bevestiging van de afspraak incl de prijs op de mail dus kom je nooit voor verrassingen te staan.
Doe dit al jaren zo en nooit problemen gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vermakke

Vermakke

Hoort erbij
1 mrt 2023
31
9
8
Verdere informatie gekregen van een andere lexusdailer. Die zei dat het normaal is omdat een tweede beurt bij Lexus gezien wordt als een grote beurt ongeacht de kilometerstand. Dus bij mij eerste beurt was klein met 9000 km en nu 2de beurt groot met 15000km en 2 jaar oud.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
733
174
43
Ik boek eigenlijk altijd de beurt via de website en dan staan de prijzen er gewoon meteen bij. Je moet dan ook eerst de juiste beurt selecteren, als dan de prijs anders is dan verwacht, neem je even contact op. Onlangs ook eerst even mailcontact gehad met de baliemedewerker omdat ik zelf al bougies had vervangen wat ook onderdeel was van die grote beurt. Werd netjes van de prijs afgehaald, net zoals de luchtfilter die niet nodig was omdat ik een open (en net nieuw) luchtfilter heb. Factuur is elke keer volledig gespecificeerd en ook de checklist krijg ik altijd mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Vermakke

Vermakke

Hoort erbij
1 mrt 2023
31
9
8
Als ik op de site van Lexus kijk is het eerste onderhoud van een UX € 398,- en de 30.000 beurt moet € 631,- kosten.
Toch maar een gespecificeerde rekening vragen, wellicht dat ze wat verkeerds hebben ingevoerd.
Heb het zelf bij een Lexus dealer meegemaakt dat ze een grote beurt uit hadden gevoerd terwijl ik een kleine had aangevraagd. Heb de rekening ook niet geaccepteerd en kreeg later een mail met de rekening voor klein onderhoud.
Kan iemand de link doorsturen van deze site van de onderhoudsprijzen?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
752
699
93
Toch eigenlijk vreemd dat ze dan niet hun krachten bundelen, zeker omdat België en Nederland beiden niet zo'n enorm grote markten voor Lexus zijn natuurlijk.
In Brussel zit Lexus Europe. Daar probeert men de aanpak van Lexus over Europa te coordineren. Dat is iets anders dan overal hetzelfde doen. De markten verschillen per land, het aantal te leveren autotypen en de uitvoeringen daarvan en ook het "koperslandschap" kan van land tot land verschillen. In sommige landen wordt gewerkt via lokale importeurs, in andere via een eigen vestiging, sommige importeurs zijn "machtiger" dan andere etc. Het is daarom niet vreemd dat de aanpak in Belgie anders is dan Nederland.

Veel zaken worden in Belgie anders geregeld dan in Nederland. Die grens is er echt - wonend in een grensdorp word ik daar iedere dag opnieuw mee geconfronteerd. We hebben inmiddels een aantal jaren dezelfde munteenheid, maar verder is zo ongeveer alles net even anders, inclusief bijvoorbeeld verkeersregels. Dat geldt ook voor het garagelandschap. In Nederland zijn er inmiddels een beperkt aantal grote bedrijven die eigenaar zijn van heel veel grotere garagebedrijven die dan weer dealer zijn van allerlei merken. In Belgie zijn er nog veel relatief kleine zelfstandige dealers. Dat kan dus betekenen dat er voor een andere aanpak wordt gekozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
49
42
18
Via de Lexus site zelf zoals eerder was aangegeven. Via deze link, klik, eerste een dealer selecteren, dan een kenteken en kilometerstand invoeren en voila.
Heb voor de UX prijzen een UX opgezocht die te koop stond en daar het kenteken van gebruikt om de prijzen te checken.