Probleem uitlijning:Dringend hulp gevraagd

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Ben gisteren naar de keuring geweest (Dom Belgie) voor verlaging en krijg mijn uitlijning vooraan niet goed.Bestaan er soms oplossingen om dit goed te krijgen?? Als ik mijn wielvlucht goed zet komt mijn sporing op 3? wat vrij veel is om bij te regelen.Zijn er nog met dit probleem en hoe hebben jullie dat opgelost?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
3 graden is niet zoveel toch? dat is gewoon weg te stellen denk ik.
Wielvlucht, kan je dat stellen op deze auto?


gr. koen
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
wel,mss kan iemand mij zeggen hoeveel schroefdraad er op een stuurstang zit want heb het idee dat als ik die 3 graden regel van de sporing (wielvlucht/camber is ook regelbaar) dat ik niet genoeg draad meer ga over hebben en dat ik met beetje tegenslag wiel verlies en is ook de bedoeling niet he :)
 

Joop

Heel actief
4 okt 2010
686
0
0
je kan hem helemaal uitlijnen ,heb ik pas nog laten doen als die verlaagd is word het iets moeilijker :rulez: zie topic banden slijten scheef af daar heb ik de waarden ook bij staan
 

Mikeman

Hoort erbij
6 mrt 2011
26
0
0
Als je bedoeld dat na het verstellen van de camber een totaalsporing ontstaat van 3 graden, dan is dit zeker bij te stellen. Dit houd namelijk in dat er een afwijking van anderhalve graad per wiel is. En heb je na de camberverstelling 3 graden toespoor of uitspoor? In geval van toespoor (wat voor de hand liggend is) dien je de spoorstangen verder in te draaien, deze zitten immers aan de achterzijde van de fusee (als ik het me goed herrinner, correct me of im wrong)

Mocht je in de buurt wonen, dan mag je altijd eens langskomen. Ik lijn dagelijks auto's uit en wil je best helpen.
Gr., Michael
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Mikeman zei:
Als je bedoeld dat na het verstellen van de camber een totaalsporing ontstaat van 3 graden, dan is dit zeker bij te stellen. Dit houd namelijk in dat er een afwijking van anderhalve graad per wiel is. En heb je na de camberverstelling 3 graden toespoor of uitspoor? In geval van toespoor (wat voor de hand liggend is) dien je de spoorstangen verder in te draaien, deze zitten immers aan de achterzijde van de fusee (als ik het me goed herrinner, correct me of im wrong)

Mocht je in de buurt wonen, dan mag je altijd eens langskomen. Ik lijn dagelijks auto's uit en wil je best helpen.
Gr., Michael

bij mij is het 3? per kant dat ik moet uit draaien als ik het camber goed zet. Camber is nu langs iedere zijde -2?10 en als ik naar de voorgeschreven waarden van -0?51 ga komt de sporing op 3? per kant te staan dat ik naar buiten moet uitdraaien en denk ik dus dat ik niet voldoende schroefdraad meer ga hebben op de regeling van de sporing.

Ik woon +/-150km van de nederlandse grens dus denk dat het toch beetje ver is;-) Toch bedankt
 

Mikeman

Hoort erbij
6 mrt 2011
26
0
0
Inderdaad, 150km van de grens is een stukje uit de buurt. Klopt je askanteling wel? Ik heb wel eens een soortgelijke situatie gehad door een verkeerde askanteling. Ook dit kun je afstellen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je na het verlagen te korte spoorstangen zou hebben. Controller je onderdraagarmen eens op beschadigingen.
Als het toch allemaal klopt, dan zou ik de volgende oplossing hebben:
- Askanteling op de nominale waarde zetten
- Camber op de meest negatieve tolerantiegrens zetten
- Sporing zover mogelijk bijdraaien. Je moet dan toch wel onder de 1 graden totaalsporing blijven lijkt me.

Misschien kan je eens het uitlijnrapport hier posten?

Gr., Michael
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Mikeman zei:
Inderdaad, 150km van de grens is een stukje uit de buurt. Klopt je askanteling wel? Ik heb wel eens een soortgelijke situatie gehad door een verkeerde askanteling. Ook dit kun je afstellen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je na het verlagen te korte spoorstangen zou hebben. Controller je onderdraagarmen eens op beschadigingen.
Als het toch allemaal klopt, dan zou ik de volgende oplossing hebben:
- Askanteling op de nominale waarde zetten
- Camber op de meest negatieve tolerantiegrens zetten
- Sporing zover mogelijk bijdraaien. Je moet dan toch wel onder de 1 graden totaalsporing blijven lijkt me.

Misschien kan je eens het uitlijnrapport hier posten?

Gr., Michael

Probleem lag aan regeling camber vooraan,had de auto op de brug gezet en op het oog geregeld en camber was perfect nu en sporing moest 0?30 bijgeregeld worden dus is nu perfect vooraan :D maar achteraan staat hij op het uiterste en zit nog steeds met -1?10 langs bijde zijden op de camber en moet naar -0?53,iemand ideetjes?Maandag moet ik terug naar keuring dus moet het maandagochtend in orde krijgen :eek:
 

Bijlagen

  • AB_compleet.jpg
    AB_compleet.jpg
    131,2 KB · Weergaven: 49
  • photo 1.JPG
    photo 1.JPG
    173,8 KB · Weergaven: 51
  • photo 2.JPG
    photo 2.JPG
    175,5 KB · Weergaven: 49

Mikeman

Hoort erbij
6 mrt 2011
26
0
0
Ik weet niet hoe de keuring bij jullie in zijn werk gaat, kun je de auto geodgekeurd krijgen door een uitlijnrapport te overhandigen? of doen ze de auto opmeten bij de keuring?

Als een uitlijnrapport voldoende is, dan wist ik het wel. Auto op de uitlijnbrug, sensors erop, opmeten en dan komt het.... de sensor achter bovenaan naar buiten stellen zodat je computer de juiste waarde aangeeft. Rapportje afdrukken en klaar!!!! :D
Je manipuleert de meting op die manier, maar je uitlijnrapport geeft wel mooi de juiste waarde aan.
Eerlijk gezegd vindt ik het een beetje overdreven dat je auto zo gekeurd wordt. Het verschil tussen 0.53 en 1.10 is bijna niks. Lekker staan laten zo.
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Mikeman zei:
Ik weet niet hoe de keuring bij jullie in zijn werk gaat, kun je de auto geodgekeurd krijgen door een uitlijnrapport te overhandigen? of doen ze de auto opmeten bij de keuring?

Als een uitlijnrapport voldoende is, dan wist ik het wel. Auto op de uitlijnbrug, sensors erop, opmeten en dan komt het.... de sensor achter bovenaan naar buiten stellen zodat je computer de juiste waarde aangeeft. Rapportje afdrukken en klaar!!!! :D
Je manipuleert de meting op die manier, maar je uitlijnrapport geeft wel mooi de juiste waarde aan.
Eerlijk gezegd vindt ik het een beetje overdreven dat je auto zo gekeurd wordt. Het verschil tussen 0.53 en 1.10 is bijna niks. Lekker staan laten zo.


Ze doen de opmeting op de keuring zelf,ga achteraan de regeling er uithalen,kleinere diameter van vijs in steken,volledig naar binnen duwen,sporing nog wat bij regelen en klaar,na de keuring terug regeling in en afstellen.Nu hopen dat ze mij niet voor de caster afkeuren want door de sporing en camber vooraan goed te zetten is die weer 1? te veel dan op gegeven :X .Keuring in Belgi? is echt klote.zijn nochtans genoeg bmw's waar de camber achteraan goed scheef staat en dat mag dan wel :(
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
WEER RODE KAART,JOEPIE!

Nu stond mijn caster niet goed en ook al kun je dit niet regelen,ze maken er weer een groot probleem af want het is "niet veilig" ,zaterdag originele veren er weer onder,hopelijk groene kaart en dan verlaging er terug onder en volgend jaar op de keuring er niets van zeggen :)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik wist dat ze in belgie streng waren maar dit gaat wel wat ver hoor. Je wil niet weten hoeveel auto's er in Nederland verkeerd uitgelijnd staan. Zelfs nieuwe auto's!



gr. koen