Probleem uitlijning sinds eprimacy's

evgyrt

Nieuw hier
17 sep 2023
2
0
1
Hallo,

Lang verhaal kort. Ik bol tegen de 40k per jaar dus ga regelmatig op onderhoud en langs de bandenboer.
Nu voor de zomer heb ik me laten verleiden door Michelin eprimacy er vooraan op te leggen ter vervanging van de Bridgestone.

Sindsdien trok onze vriend naar rechts. Tijdens onderhoud bij dealer laten uitlijnen en probleem bleef, dus wisselen van kant.
En nu trekken we naar links...

Heeft er iemand soortgelijke ervaring met deze banden gehad?
En zou ik ze eventueel naar achter wisselen of beter ineens nieuw rubber bestellen?
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Niet specifiek ervaren met deze band, wel dat dit probleem zich voor kan doen.

Hoeft niet persé aan het merk en type band te liggen, kan ook gewoon een slechte band zijn.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
Als ik het goed begrijp heb je op de vooras Michelins en achter Bridgestone? Het kan zijn dat het een exemplarische fout is maar het is ook aannemelijk dat de 2 verschillen merken op de voor/achteras problemen opleveren. Ook kan het zijn dat de band voor een specifiek merk is gemaakt, Mercedes heeft o.a. MO (Mercedes Only), ik ben daar een keer ingetrapt met veel ellende zoals cuppen e.d. op mijn vorige IS300h, notabene door de Lexus dealer gemonteerd! Sindsdien kies ik altijd banden ontworpen voor de specifieke auto. En vraag het na. En, zorg dat je alle assen met de zelfde merk en type banden voorziet.
 

evgyrt

Nieuw hier
17 sep 2023
2
0
1
Niet specifiek ervaren met deze band, wel dat dit probleem zich voor kan doen.

Hoeft niet persé aan het merk en type band te liggen, kan ook gewoon een slechte band zijn.
Dus beste ineens nieuwe bestellen neem ik aan?
Toevallig tips, want deze zijn ook nog eens waardeloos in bochten en regen?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Vreemd dat je zulke slechte ervaringen hebt met de eprimacy, ik heb ze ook onder mijn RX en ik vind ze juist prettig. Het enige echte minpunt vind ik het geluid maar dat wist ik van tevoren. De RX is door zijn formaat en gewicht sowieso geen ster in scherp bochtenwerk maar ik ben net twee weken in Beieren en Oostenrijk geweest met toch redelijk kronkelige wegen, en ik kon prima met de "locals" meekomen - soms tot hun verbazing. :giggle: Ik heb ook een noodstop moeten maken in de regen (waarom denken Audi's toch dat ze altijd voorrang hebben?) en de auto kwam zo abrupt tot stilstand dat het voelde aan alsof ik de Audi toch geraakt had. Wat merk je precies in de bochten, onderstuur? En is dat ook maar naar één kant? En hoe vind je de banden tekort schieten in de regen?

Als je auto naar één kant trekt dan kan ik maar twee oorzaken verzinnen: óf de diameter van de band klopt niet helemaal, óf hij geeft meer rolweerstand dan zou moeten. Als je nog niet teveel km's op de banden hebt zitten zou je kunnen overwegen om alleen de band aan één kant te laten vervangen. Als het probleem blijft dan is blijkbaar de andere band de afwijkende, en zo niet dan kun je weer vele km's verder.

Jarno
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Wat ik lees is dat ze je een slechte band verkocht hebben. In mijn optiek zou de dealer die je de band verkocht heeft dat dan op moeten lossen door een nieuwe band te leveren, en wel kosteloos.....Of ben ik gek? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Wat ik lees is dat ze je een slechte band verkocht hebben. In mijn optiek zou de dealer die je de band verkocht heeft dat dan op moeten lossen door een nieuwe band te leveren, en wel kosteloos.....Of ben ik gek? ;)

Ik zou je daar gelijk in geven, echter staan er nu al een dusdanige hoeveelheid km's op dat dat niet meer haalbaar is.

Het is overigens niet doelbewust heh. Ik ben eens bij Conti barneveld geweest, banden liggen daar gesingeld in een grote stalen krat / container. De onderste wil soms ongelukkig op een scherpe rand liggen met al het gewicht er bovenop. Kan me zo indenken dat dat problemen kan veroorzaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Maar als je van meet af aan - dus vrijwel direct na monteren - melding hebt gemaakt van het probleem met een nieuw geleverde band dan kan de verkopende partij wel degelijk actie ondernemen, al was het maar uit coulance.

Mijn zoon was vrachtwagenchauffeur en kwam dagelijks bij Conti in Barneveld om die kooien te laden en door het land af te leveren. Ik ging wel eens mee met hem en weet hoe dat eruit ziet, én hoe gloeiende zwaar zo'n volle kooi is. Dan is het inderdaad niet heel gek dat er wel eens wat verfrommeld raakt onderin zo'n kooi :p Maar dan nog doet dat wat mij betreft niets af aan het feit dat ik vind dat de verkoper het op kan lossen, al dan niet met bijbetaling van de koper omdat er al de nodige km's mee gereden zijn, door wat voor omstandigheden dan ook. Als je alleen al geen zeur bent sta je niet om de haverklap bij zo'n bedrijf hè, bijvoorbeeld....;)