Problemen met airbags van Takata. Puntje van aandacht?

Lexy

Actief
17 mrt 2023
228
132
43
Hallo,
Eerder waren er al berichten over problemen met airbags van het merk Takata. Nu kwam ik op de site van autoplus.fr een lijst tegen van auto merken die betrokken zijn. Hierop staan ook 2 types Lexus.
Nl. IS bj 2003-2018 en SC430 bj 2001-2009.
Misschien overbodig te melden, maar toch. Better save than sorry.
IMG_1696.png

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Dank voor het delen.
Mijn IS is van 2014. Als daar zo'n airbag in zit en het is idd een issue dan verwacht ik vanuit de importeur een terugroepactie.
Die zie ik van mijn auto (nog) niet staan (op de RDW site). Maar ik hou 'm in de gaten.

Als het al een terugroepactie wordt, duurt dit vaak wel eventjes. Ik neem aan dat het lijstje van de Franse site net binnen is. Dus vooraleer Lexus Nederland tezamen met RDW dit rond heeft, ben je wel een paar weken verder.

De kwestie speelt al vanaf 2014. Ik denk dat je er van uit mag gaan dat sindsdien alle betroffen autobouwers hun klanten hebben geattendeerd op een eventuele terugroepactie. Als je dus op basis van het VIN geen terugroepactie vindt, dan zullen er waarschijnlijk geen "verkeerde" airbags in je auto zijn gemonteerd.

Het betreft airbags van bepaalde typen gefabriceerd in diverse fabrieken in de VS tot 2014. Vele daarvan zijn in die periode ook in Europa en in Azie in auto's ingebouwd. In totaal ging het over miljoenen auto's. Takata is is in april 2014 failliet gegaan.

De kans dat er nu nog auto's rondrijden met potentieel gevaarlijke airbags lijkt me zeer klein. De meeste problemen deden zich voor in gebieden waar regelmatig een hoge buitentemperatuur heerst in combinatie met een hoge luchtvochtigheid.

Het verhaal mbt Takata schijnt nog niet helemaal uit de wereld te zijn.
In januari 2025 zijn er nog bij citroën terugroepacties getriggerd. Voor ca 45000 auto’s in nederland.(bron: autovisie)
Waarschijnlijk is het in Frankrijk ook weer aangewakkerd, dat ze nu weer met een artikel in autoplus komen.

Zoals een urban myth aangeeft gebeurd, vergeleken met de US of A, in Nederland alles 10 jaar later dus ….
Met dank aan ‘perplexity’ wat oude info uit het land van de onbegrensde mogelijkheden

Bijlagen

• IMG_8080.png
    IMG_8080.png
    403,6 KB · Weergaven: 8
  • IMG_8081.png
    IMG_8081.png
    352,3 KB · Weergaven: 9
  • IMG_8082.png
    IMG_8082.png
    351,2 KB · Weergaven: 9