Problemen met muziek afspelen via USB

Venxir

Nieuw hier
13 okt 2014
10
0
0
Beste Ct200H rijders,

Ik heb nu zo'n 2 maanden een nieuwe lexus ct200H met navi(luxury line als dat relevant is), alleen ik heb steeds problemen met meerdere soorten USB sticks.
Heel vaak als ik van bron verander of iemand heeft mij gespeeld, skipped de speler 1 nummer. Ook bij het starten van de auto gebeurd dit soms.

Nu heb ik vaak livesets van een uur erop staan en deze worden soms dus afgekapt en dan gaat de speler naar het volgende nummer op de stick.

Wat heb ik geprobeerd:
- 3 verschillende usb sticks
- mp3 en wma formaat conversie geprobeerd
- minder 255 bestanden per map
- Rare bestanden en tekens verwijderd.

Het gedrag is niet bij specifieke nummers, en door terug te gaan kan ik altijd het nummer weer luisteren.
Hopelijk weten jullie iets, de dealer laat nog niet veel van zich horen...
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Venxir.

Een eerste stap is een klacht bij de dealer en vragen om nieuwere firmware. Ik zou anders ook niet direct weten wat het kan zijn.
 

Venxir

Nieuw hier
13 okt 2014
10
0
0
Hoi Hube,

Die case loopt inderdaad al een paar weken, ik heb afgelopen vrijdag maar eens op reactie gevraagd. Hopelijk krijg ik volgende week wat nieuws.
Het is alitjd zo jammer als je iets duurs koopt en zulke basale dingen willen gewoon niet lekker werken.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
  • Het stuk uit de handleiding

    ● MP3- en WMA-bestanden
    MP3 (MPEG Audio LAYER3) is een standaard audiocompressieformaat.
    Met deze MP3-techniek kunnen bestanden worden gecomprimeerd tot ongeveer 1/ 10 van hun oorspronkelijke grootte.
    WMA (Windows Media Audio) is een audiocompressieformaat van Microsoft.
    Audiobestanden die met deze techniek worden gecomprimeerd, zijn kleiner dan bestanden die met behulp van de MP3-techniek worden gecomprimeerd.
    Er is een limiet aan de MP3- en WMA-bestandsstandaarden en aan de media/for- maten waarmee bestanden zijn opgenomen.
  • Compatibiliteit MP3-bestanden
    • Compatibelestandaards
      MP3 (MPEG1 AUDIO LAYERII, III, MPEG2 AUDIO LAYERII, III, MPEG2.5)
    • Compatibelesamplingfrequenties
      MPEG1 AUDIO LAYERII, III: 32, 44,1, 48 (kHz) MPEG2 AUDIO LAYERII, III: 16, 22,05, 24 (kHz) MPEG2.5: 8, 11,025, 12 (kHz)
    • Compatibelebitrates(compatibelmetVBR) MPEG1 AUDIO LAYERII, III: 32-320 (kbps) MPEG2 AUDIO LAYERII, III: 32-160 (kbps) MPEG2.5: 32-160 (kbps)
    • Compatibeleweergavemogelijkheden:stereo,meerkanaal sstereo,tweekanaal- weergave en monoweergave
  • Compatibiliteit WMA-bestanden
    • Compatibelestandaards WMA Versie 9
    • Compatibelesamplingfrequenties HIGH PROFILE 32, 44,1, 48 (kHz)
    • Compatibelebitrates
      HIGH PROFILE 32-320 (kbps, VBR)
3-2. Gebruik van het audiosysteem
  • Bestandsnamen
    De enige soort bestanden die kunnen worden herkend als MP3/WMA en die kun-
    nen worden afgespeeld, zijn bestanden met de extensie .mp3 of .wma.
  • ID3- en WMA-tags
    ID3-tags kunnen worden toegevoegd aan MP3-bestanden, waardoor het mogelijk wordt de naam van het nummer, de naam van de artiest, enz. op te nemen.
    Het systeem is compatibel met ID3 versie 1.0, 1.1, en versie 2.2, 2.3, 2.4 ID3 tags. (Het aantal karakters is gebaseerd op ID3 versie 1.0 en 1.1.)
    WMA-tags kunnen worden toegevoegd aan WMA-bestanden, waardoor het moge- lijk wordt de naam van het nummer en de naam van de artiest op te nemen op dezelfde manier als met de ID3-tags.
  • Afspelen van MP3- en WMA-bestanden
    • Als er een apparaat met MP3-of WMA-bestanden is aangesloten,worden eerst
      alle bestanden op het USB-geheugen gecontroleerd. Als deze controle voltooid is, wordt het eerste MP3- of WMA-bestand afgespeeld. Om de bestandscon- trole niet langer te laten duren dan nodig is, adviseren wij u geen andere bestan- den dan MP3- of WMA-bestanden op te nemen en geen onnodige mappen te cre?ren.
    • Wanneer het USB-geheugen is aangesloten en deze als audiobron wordt gese- lecteerd, begint het USB-geheugen met het afspelen van het eerste bestand in de eerste map. Als dezelfde speler wordt verwijderd en weer wordt aangesloten (en er niets is veranderd aan de inhoud van de speler) hervat het USB-geheugen het afspelen op het punt waar de vorige keer is gestopt.
  • Extensies
    Als de bestandsextensies .mp3 en .wma worden gebruikt voor andere bestanden dan MP3- en WMA-bestanden, zullen deze bestanden niet juist herkend worden en worden afgespeeld als MP3- en WMA-bestanden. Dit kan leiden tot storende gelui- den en schade aan de luidsprekers.


Interieur
3-2. Gebruik van het audiosysteem
Afspelen
  • Om een MP3-bestand met constante geluidskwaliteit af te spelen,adviseren wij
  • de opnamen te maken met een vaste bit rate van ten minste 128 kbps en een
    samplingfrequentie van 44,1 kHz.
  • Er is een groot aanbod aan gratis software voor het maken van MP3-enWMA-
    bestanden op de markt en afhankelijk van de kwaliteit van deze software kan een slechte geluidsweergave of storingen bij het begin van de weergave het resultaat zijn. In sommige gevallen kunnen de bestanden zelfs helemaal niet worden weer- gegeven.
  • Microsoft,Windows en Windows Media zijn geregistreerde handelsmerken van Microsoft Corporation in de VS en andere landen.
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Thanks voor de info Mvraamdonkis300!

Ik heb een gelijksoortig probleem gehad in mijn IS250. Daarbij werden grotere MP3 bestanden (60 minuten en groter) soms niet gelezen, terwijl deze uit dezelfde bron kwamen.

Je kan nog een ouder type USB stick proberen, welke minder dan 2gb is. Wellicht maakt dat nog verschil.Er schijnen namelijk problemen te kunnen zijn met USB sticks groter dan 2gb. Echter dacht ik dat dat opgelost was.Ook schijnt het formateren in FAT32 nog wel eens uit te maken.

Je kan natuurlijk ook nog altijd jouw telefoon gebruiken.
 

Venxir

Nieuw hier
13 okt 2014
10
0
0
Ik had alle mp3's al naar wma 9.2 geconverteerd, dit leek het probleem te verminderen. Nu weer eens naar 190kbps(VBR) mp3 proberen vanmiddag met 1 mapje.
Ik merkte als ik via bluetooth speelde dat mijn telefoon htc one m7 niet onthoudt waar ik ben gebleven.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Gebruik je ook bestanden met een variabele bitrate (VBR)? Ik ben geen kenner van MP3- of WMA-bestandsformaten, maar heb wel wat ervaring hoe software/firmware werkt. Ik vermoed dat je bij kleinere bestanden met VBR weinig tot minder problemen hebt zoals jij ze omschrijft. Als je liedjes beluistert die lang duren, zijn de bestanden ook groter.

Ik kan me voorstellen dat een speler die met firmware werkt (bijvoorbeeld zoiets als in een auto), moeite heeft om de "pointer" te onthouden/terug te vinden na een onderbreking. De pointer in deze is niet meer dan de boekenlegger in het audiobestand. Als het een bestand met VBR is, kan ik me voorstellen dat in grote bestanden dit lastig wordt voor iets dat draait op firmware. Een firmware update zoals Hube voorstelt kan dit oplossen. Maar het kan evengoed een technische beperking van de audio-unit zijn, bijvoorbeeld te weinig geheugen om die boekenlegger in dat grote bestand te bewaren...

Weet iemand trouwens of dit een volledig Lexus/Toyota eigen fabrikaat is, of ingekocht bij een grote OEM-partij? Wellicht dat je met die informatie verder kunt zoeken naar oorzaak/oplossing.
 

Venxir

Nieuw hier
13 okt 2014
10
0
0
Het is een Mark Levinson systeem. Uiteindelijk blijkt geen enkele bitrate of format het probleem te verhelpen, zelfs niet op drie verschillende sticks met compleet verschillende specs. Het wordt weer een verhaaltje richting dealer...:(
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Dan toch maar een RX met Viastech? .... succes met het oplossen van het probleem, het is idd triest.. na zo'n investering.
 

Venxir

Nieuw hier
13 okt 2014
10
0
0
Is goed, vooralsnog ben ik hem 2 dagen kwijt op 2 & 3 december. 1 Speaker is niet lekker en voor het USB probleem gaat hopelijk iemand meetesten.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Jammer dat het niet goed werkt, want het is een fijne geluidsinstallatie. Ik heb een CT200h LL (weliswaar van eind 2011) met Mark Levinson audio en nooit problemen met USB/MP3 gehad. Ik gebruik bitrates tussen 128 en 320 kbps. Als ik een keer iets voor je moet testen, dan hoor ik het wel.
 

Venxir

Nieuw hier
13 okt 2014
10
0
0
Gisteren de auto terug gekregen, het duurde allemaal wat langer vanwege winterbanden en een update die corrupt was. Uiteindelijk dealerverklaring was dat mijn specifieke serie (model en bouwmaand) en fout in de software had en hierom ben ik nu van versie F naar G ge?pgraded. De speaker is ook vervangen en dit probleem is weg. Ik heb nu nog niet veel gereden maar bellen en mode wisselen gaan nu goed met dezelfde USB stick die faalde. De dealer ging netjes testen met mij en ik kon ze het probleem tonen, als deze update niet helpt vervangen ze zelfs de hele unit.

Al met al blij met de gang van zaken en hopelijk is dit afdoende :)