Raar geluid in mijn IS 250 en loopt beroerd 🤔

Muis

Nieuw hier
15 okt 2024
2
0
1
Hey allemaal.

Hopenlijk zijn er hier mensen die veel verstand hebben van de Lexus IS 250. Het betreft hier een model 2008. Als ik mijn auto start (koude motor) loopt hij als een naaimachine en snort heerlijk zoals een V6 hoort te doen. Maar als hij even gedraaid heeft en wat op temperatuur komt en in toeren daalt, komt er een kloppend geluid uit de motor wat door de hele carrosserie voelbaar is. Ook de spanner van de multiriem zie je schokken. Het stomme van alles is dat alle poelies die aangedreven worden mooi soepel lopen en het uitlees apparaat geen rare meldingen kan vinden. Maar als hij warm is loopt hij werkelijk als een John Deere tractor. Ik wil hem niet aan puin draaien dus staat hij nu stil. Wel kon ik op het uitlees apparaat zien dat de brandstof hoeveelheid verschilden in Bank 1 en Bank 2. Ben ten einde raad. Wil hem fixen maar geen idee waar ik het zo even zoeken moet. Zijn er meer mensen die dit euvel gehad hebben?

Hopende op advies. Dank jullie wel alvast. Mvg Ton 👊😎
 
Bobine-fout ?
Hallgever bovenste dode punt ?

Ik zou het tenminste eerst even zoeken in ontsteking .....
De ontsteking is inderdaad een mogelijkheid. Maar de melding dat de brandstofhoeveelheid tussen bank 1 en 2 verschilt, doet mij eerder denken aan een storing in het inspuitsysteem. Bij het starten en tijdens het opwarmen wordt tijdelijk een wat rijker mengsel met wat meer benzine toegevoerd en na het bereiken van een zekere temperatuur wordt overgeschakeld op een normale mengselsamenstelling waarbij de katalysator(en) optimaal werken. Uitgaande van de beschrijving begint op dat moment de ellende.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje
Ik lees op andere technische sites dat het te maken kan hebben met een defecte VVTI actuator.
Daar worden dezelfde symptomen aan gelinkt als die jij beschrijft.
 
Ik zou het eerst zoeken in een bobine, als die warm wordt kan verhoogt de weerstand en stopt hij. Dan verbrand bank 1 beter dan bank 2 (of andersom ligt eraan welke bobine er stuk is) en dan meten de O2 sensoren brandstof verschil. Even één voor één de bobine lostrekken als die warm is. Als er geen verschil hoorbaar is dan zal die bobine stuk zijn. Het gekke is wel dat het motorlampje niet gaat branden.
Succes.