Raar geluid in mijn IS 250 en loopt beroerd 🤔

• Onderwerp starter Onderwerp starter Muis
  • Startdatum Startdatum

Muis

Nieuw hier
15 okt 2024
6
23
3
Hey allemaal.

Hopenlijk zijn er hier mensen die veel verstand hebben van de Lexus IS 250. Het betreft hier een model 2008. Als ik mijn auto start (koude motor) loopt hij als een naaimachine en snort heerlijk zoals een V6 hoort te doen. Maar als hij even gedraaid heeft en wat op temperatuur komt en in toeren daalt, komt er een kloppend geluid uit de motor wat door de hele carrosserie voelbaar is. Ook de spanner van de multiriem zie je schokken. Het stomme van alles is dat alle poelies die aangedreven worden mooi soepel lopen en het uitlees apparaat geen rare meldingen kan vinden. Maar als hij warm is loopt hij werkelijk als een John Deere tractor. Ik wil hem niet aan puin draaien dus staat hij nu stil. Wel kon ik op het uitlees apparaat zien dat de brandstof hoeveelheid verschilden in Bank 1 en Bank 2. Ben ten einde raad. Wil hem fixen maar geen idee waar ik het zo even zoeken moet. Zijn er meer mensen die dit euvel gehad hebben?

Hopende op advies. Dank jullie wel alvast. Mvg Ton 👊😎

Bobine-fout ?
Hallgever bovenste dode punt ?

Ik zou het tenminste eerst even zoeken in ontsteking .....
De ontsteking is inderdaad een mogelijkheid. Maar de melding dat de brandstofhoeveelheid tussen bank 1 en 2 verschilt, doet mij eerder denken aan een storing in het inspuitsysteem. Bij het starten en tijdens het opwarmen wordt tijdelijk een wat rijker mengsel met wat meer benzine toegevoerd en na het bereiken van een zekere temperatuur wordt overgeschakeld op een normale mengselsamenstelling waarbij de katalysator(en) optimaal werken. Uitgaande van de beschrijving begint op dat moment de ellende.

• Leuk
Waarderingen: Paniekje
Ik lees op andere technische sites dat het te maken kan hebben met een defecte VVTI actuator.
Daar worden dezelfde symptomen aan gelinkt als die jij beschrijft.

Ik zou het eerst zoeken in een bobine, als die warm wordt dan verhoogt de weerstand en stopt hij. Dan verbrand bank 1 beter dan bank 2 (of andersom ligt eraan welke bobine er stuk is) en dan meten de O2 sensoren brandstof verschil. Even één voor één de bobine lostrekken als die warm is. Als er geen verschil hoorbaar is dan zal die bobine stuk zijn. Het gekke is wel dat het motorlampje niet gaat branden.
Succes.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975
Ik had bij een hele andere auto ook een probleem waarbij ik het vermoeden in de brandstofpomp had zitten. Maar het bleek toch de bobine te zijn. (MX-5 slijt harder bobines dan bougies...)

Ik had bij een hele andere auto ook een probleem waarbij ik het vermoeden in de brandstofpomp had zitten. Maar het bleek toch de bobine te zijn. (MX-5 slijt harder bobines dan bougies...)
Het is dan toch vreemd dat de auto bij koude motor normaal loopt? Als de bobine slecht is zou dit niet het geval zijn (volgens mij).
Misschien heb ik het mis.

Het is dan toch vreemd dat de auto bij koude motor normaal loopt? Als de bobine slecht is zou dit niet het geval zijn (volgens mij).
Je moet ergens beginnen en niet van het ergste uit gaan, het is een Lexus.
Ik zal, zoals ik in eerder bericht aangaf, eerst bij de bobines beginnen. Als de bougie`s slecht zijn krijgen de bobines het zwaar te verduren. en kunnen kapot gaan. Zo`n 6 cilinder blijft ook wel lopen op 5 pitten maar mist dan vermogen en gaat schudden/kloppen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Je moet ergens beginnen en niet van het ergste uit gaan, het is een Lexus.
Ik zal, zoals ik in eerder bericht aangaf, eerst bij de bobines beginnen. Als de bougie`s slecht zijn krijgen de bobines het zwaar te verduren. en kunnen kapot gaan. Zo`n 6 cilinder blijft ook wel lopen op 5 pitten maar mist dan vermogen en gaat schudden/kloppen.
Het zal inderdaad vast een kleinigheid zijn.
Daar heb je met een Lexus wel mazzel mee.
Als je een electronische storing moet zoeken bij een Renault van die bouwjaren ben je verder van huis....

Ik ben geen monteur, dat vooropgesteld maar de eerste keer had ik een andere ervaring bij m’n MX-5 dan bij de tweede keer. De eerste keer was het probleem alleen te merken bij een warme start. Koud starten en rijden geen probleem, warm starten wel. Als ie wat was afgekoeld startte ie wel weer en bleef dan ook lopen. Bij de tweede keer was het bij warm en koud te merken. Als ik snel gas gaf, dus bij inhalen of zo, dan hield ie in. Als ik rustig het gaspedaal naar de vloer drukte, liep ie prima. Vol naar 7000rpm en ook 180km/h was geen probleem, zolang ik maar langzaam pedal to the metal deed. Ook daar was de bobine de oorzaak. Maar goed dit zijn twee voorbeelden van een probleem waar de oorzaak in beide gevallen in de ontsteking zat.

• Leuk
Waarderingen: Bassj
Dank jullie wel voor de reacties. Ben zelf ook geen monteur maar ben gelukkig wel handig en niet bang voor vieze handen 😁 Maar als je niet weet in welke richting je moet zoeken is zoiets erg lastig. Ik ga eerst de bobines en lambda's maar es checken. Ik vind het echt een super gave auto en wil ook niet zo snel de handdoek in de ring gooien. Een Lexus hoort tenslotte gewoon te rijden 😎 Ik houd jullie op de hoogte zodra ik weer wat wijzer ben. Mijn dank is groot voor het meedenken 👊😉

Dank jullie wel voor de reacties. Ben zelf ook geen monteur maar ben gelukkig wel handig en niet bang voor vieze handen 😁 Maar als je niet weet in welke richting je moet zoeken is zoiets erg lastig. Ik ga eerst de bobines en lambda's maar es checken. Ik vind het echt een super gave auto en wil ook niet zo snel de handdoek in de ring gooien. Een Lexus hoort tenslotte gewoon te rijden 😎 Ik houd jullie op de hoogte zodra ik weer wat wijzer ben. Mijn dank is groot voor het meedenken 👊😉
Mocht je wat willen testen, stuur dan een PB. Ik heb originele bobines en injectoren liggen

Bij een 1IS heb ik dit ook gehad en bleek het een brandstof injector te zijn, die werkt ook prima als de motor koud is maar eenmaal warm, loopt de motor beroerd. Enkel boven de 3000 toeren loopt de motor lekker. Was even een gedoe om uit te vinden welke cilinder het betrof want ik kreeg op meerdere cilinders misfires (onterecht verkeerd door de ECU gedetecteerd). Bobines verwisselen had uiteindelijk (na motor weer warm is) geen effect op de misfires.

Ik heb na een adaptief te hebben toegevoegd(nooit meer doen dus), een kapotte bobine en bougie gehad, no.5., dan loopt die als een slechte diesel, geen vermogen en de lampjes op het dash branden als een forse kerstboom. Ik zou het bij de injectoren zoeken. Succes en hou ons op de hoogte.

Additief , spulletjes “to add” .
Fatsoenlijke olie en juiste verversings-interval zou voldoende moeten zijn.
Ik houd niet van al die goedjes welke met flitsende praatjes verkocht worden.

Ik heb na een adaptief te hebben toegevoegd(nooit meer doen dus), een kapotte bobine en bougie gehad, no.5., dan loopt die als een slechte diesel, geen vermogen en de lampjes op het dash branden als een forse kerstboom. Ik zou het bij de injectoren zoeken. Succes en hou ons op de hoogte.
Misschien toeval? Ik zou niet weten dat bougies en/of bobines hierdoor kapot kunnen gaan.
Bij mijn GS 450h gooide de dealer het er standaard in, bij mijn vorige en huidige LS heb ik het zelf toegevoegd omdat de auto's in begonnen te houden, bijna direct resultaat, de auto's liepen daarna weer als een zonnetje.

Een vakgarage waar mijn MR2 in onderhoud was adviseerde dit als "schoonmaakactie en ontvochten van het systeem". Het werd een duur advies, de eerste de beste keer dat ik flink toeren maakte(warme motor) was het mis. De auto liep zo slecht(en al de lampjes op het dashboard) dat ik niet eens meer naar Lexus-dealer durfde te rijden voor doormeten, cq reparatie. Sindsdien altijd Shell V-Power en geen "troep" meer. Deze benzine gebruik ik ook in andere auto's omdat ik daar maar 1 x per jaar mee tank.