raar ratelende geluid

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Goedemorgen allen,

Een maat van mij ook een Lexus is200 rijder kwam gisteren naar mij toe met een probleem waar ik nog steeds niet over uit bent. Hij heeft een raar licht ratelende geluid, bij op contact staan of stationair draaien . Geluid is pas waarneembaar als er een groot stuk mee gereden is. En deze komt volgens mij bij de verwarming vandaan.

Dacht eerst dat het de drukgroep of druklager was, maar dit was al snel uit gesloten omdat het geluid ook waarneembaar is als de auto op contact staat.

Heeft iemand hier ervaring mee, wat kan dit zijn ??
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Komt het geluid als de auto op contact staat en de airco aan is? (gezien dat je zegt dat het bij de verwarming vandaan komt?)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
heb je het geluid ook als je ventilator uitstaat?

Zonee, dan is het waarschijnlijk je interne ventilator. Dit heb ik namelijk ook ooit in mijn is200 gehad en deze zit onder/achter handschoenkastje. Na het vervangen was het gelijk stil :)
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Alan zei:
heb je het geluid ook als je ventilator uitstaat?

Zonee, dan is het waarschijnlijk je interne ventilator. Dit heb ik namelijk ook ooit in mijn is200 gehad en deze zit onder/achter handschoenkastje. Na het vervangen was het gelijk stil :)


Oh ok, niets ernistigs dus. Zal hem meteen maar geruststellen. Is inderdaad ook hoorbaar wanneer de ventilator uitstaat. Zal er eens naar kijken voor hem.

thanks Alan.
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
Alan zei:
Jimmy,

Sorry, ik bedoelde ZO NEE, dan is het pas ventilator!


Geeft niet Alan vergissing is menselijk. Lees onderstaande.

Ik ben vandaag verder gegaan met zoeken, handschoenkast verwijderd. Ik heb de boosdoener gevonden. Raare is als je er lichtjes op drukt gaat het gezoem ook meteen weg, verders werkt de verwarming gewoon naar behoren.

Kijk even op de link dan is het onderdeelnummer 87106B

http://www.lexuspartsnow.com/components ... -1609.html

ps. weet niet eens waarvoor het dient.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Zo te zien is dit een servo die de kleppen bediend, wat je met de standen knop voor voorruit, voeten en dergelijken selecteerd



gr. koen
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Erg laat om te reageren, maar bij mij is gisteren hetzelfde gebeurd :p en toen ben ik ook gaan zoeken, bleek inderdaad de standmelding te zijn van de voeten of voorruit enzo. Is dit niet gewoon op te lossen door hem gewoon een beetje te smeren, in plaats van gelijk te vervangen?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Valt niet te zeggen zonder verder onderzoek denk ik. Ziet er wel naar uit dat het uit elkaar kan:

fetch
 

Bijlagen

  • servo.JPG
    servo.JPG
    238,7 KB · Weergaven: 48

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ik heb nog even wat beter gekeken, en heb hem er ook uit gehad, het was niet de standmelding, maar zo'n zelfde soort, alleen dan voor de temperatuurregeling.
Ik heb hem eerst goed schoongemaakt, en daarna met silicone spray, en met vaseline ingevet, en het loopt nu weer gesmeerd :)
Heb ook wel even gekeken of hij open kon, en dit kan wel, zit alleen maar geklemd, maar ik zag zoveel tandwieltjes, dus die heb ik weer gauw dicht gedaan :p