Radio adapter kabel.

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Ik ga mijn originele radio vervangen voor een JVC dubbel DIN. Nu vraag ik mij af of er een adapterkabel bestaat zodat ik n iet in de originele bedrading moet gaan knippen. Ik heb een IS200 van 2001 met originele versterker. Die wil ik ook behouden. Ik gebruik de tulp line outs van de JVC om deze aan te sturen. Ik heb een 18 polige stekker achterop de radio zitten waar ik een verloop van zoek naar ISO stekkers.
Het gaat om de linker stekker op de radio. Ik heb dus een male stekker nodig!

Foto-DKEWKL37.jpg


Wie weet of er zo iets te koop is? De dealer kan mij niet helpen en heeft alleen een verloopkabel voor een ander type radio.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Mark, ik zie handel hoor in deze plaatjes.
heb gister ook zenerdiodes aangeschaft en 3 weerstandjes en ja ik kan bevestigend dat het werkt!
echter heb ik een ander probleem waarover we via de mail al contact hadden.
de sla-91 loshalen van de canbus gaat in mijn geval niet op, de versterker wordt dan niet aangestuurd.
mocht ik er niet uitkomen met de leverancier dan verzin ik wel iets anders als het scherm uit blijt vallen...

maar de vinding met het printplaatje werkt goed in ieder geval.
is wel lollig een is namelijk een oplossing van in mijn geval 1.70 waarvan 1 euro voor het parkeren!

btw al geluid uit je navi?

groeten,
Patrick
 

mark81

Hoort erbij
31 mei 2012
55
0
0
Ik ben nog niet met m'n Nav stemmetje bezig geweest. Veel te druk met andere dingen. Ik heb de pre-outs van de nieuwe headunit gebruikt om de versterker aan te sturen. Verder de 2 massa's, constante +, geschakelde +, antenne versterker en de draad om de versterker in te schakelen. Meer heb je niet nodig. Hoe het bij de radio's met 20 polige stekkers zit durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me ongeveer hetzelfde. Ik zou de Beatsonic module helemaal eruit halen en je pre-outs gebruiken.(mits deze op je headunit zitten)
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
tja is een optie echter beetje jammer van de 325 euro die het ding gekost heeft.
wacht japan wel ff af wellicht dat die een oplossing hebben.
hou jullie op de hoogte
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Voor degene die de versterker ge-bypassed hebben:

Hoe klinkt de installatie op de versterker van een nieuwe radio?
Is later de versterker te vervangen door een eigen versterker om het geluid op te krikken?

Ga volgende week op vakantie en heb niet veel zin dat zonder geluid te doen, dus zoek een beetje een snelle oplossing :)

Grtzzz

Jules
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Ik heb een 2DIN apparaat geplaatst mbv de parrot kabel voor de landcruiser 120 zoals hier gelezen op het forum. Dan verlengen naar de middenconsole en daar even spanning en massa aansluiten.

De originele versterker staat hiermee buiten spel.

Het geluid is met de interne versterker van de radio beter dan met de originele lexus radio + lexus versterker. De oude installatie klonk veel doffer en minder in balans.

Zo, nu hoef ik volgende week niet te zingen als ik op vakantie ga ;)

Grtzzz Jules
 

PrtPrt

Hoort erbij
20 mei 2012
86
1
0
Jules zei:
geluid is met de interne versterker van de radio beter dan met de originele lexus radio + lexus versterker. De oude installatie klonk veel doffer en minder in balans.

Dat heb ik ook ondervonden. Daarom dat ik raar vind dat vaak toch wordt gekozen om de originele versterker te gebruiken. Dat is meer werk om alles werkend te krijgen voor minder geluid.
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Tja vooral een kwestie van smaak denk ik.

Maar even voor mijn duidelijkheid: mensen die zo'n sla-91 van beatsonic gebruikt hebben: waarom?

Dat kastje kost 300 dollar en dan moet je nog een radio kopen. Een 4 kanaals versterker kost < 200,- euro?

Waarvoor heb je het kastje dan nodig? Is dat voor de fabrieks navigatie aan de praat te houden?

Gtzzzz

Jules
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
@Jules, degene ie een beatsonic sla-91 hebben gebruikt is er maar een en dat ben ik.
zal je uitleggen waarom, ik heb het schema van mijn setup erbij gezocht (9speakers premium sound) en zag dat de amp aansluiting van de radio rechtstreeks naar de subwoofer in de kofferbak gaat.
de aansturing van versterker gaat dus via de canbus ook gaan daar de fade en balance signalen doorheen.
dit zorde er dus voor dat de versterker aangestuurd dient te worden dmv de radio of in mijn geval door de sla-91

kon wel gaan klooien met het in de reservewielbak wegbouwn van de originele radio maar dat vindt ik persoonlijk weer storingsgevoeliger.
heb ook geexperimenteerd met de printplaat van de radio maar dat werkte in mijn geval helaas ook niet.
de sla-91 was voor mij de enige oplossing die ik kon bedenken.
buig me nog steeds vaak over mijn setup vanwege het uitvallen van mijn navigatie scherm maar dat lijk ik ook opgelost te hebben.

be er inmiddels uit dat de beatsonic er bij mij voor zorgt dat mijn navigatie scherm sosm spontaan uitvalt en heb inmiddels een (volgens mij) werkende oplossing gevonden om de navigatie toch werkend te houden.
zorda ik een en ander uitvoerig getest heb breng ik jullie op de hoogte.

ik prefereer de originele versterker boven een aftermarket omdat de 9 speakers op elkaar zijn afgestemd en volgens mij een heel goed geluid geven zodra ze op een originele versterker zitten aangesloten.
daarnaast ben ik geen voorstander om ruimte in te leveren voor een grotere versterker die dan of tegen de achterbank geschroefd moet worden of waar dan ook.
maar goed dat is mijn persoonlijke mening....
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Hey Patrick,

Ah kijk, nu begrijp ik het al beter :D Het was ook niet als kritiek bedoeld of zo, ik was alleen nieuwschierig naar de reden om voor deze oplossing te gaan. Mijn auto heeft geen 9 speakers en geen navi! Wel een knappe oplossing dan dat je alles werkend hebt.

Ik heb nu geen versterker ertussen en de radio regelt t faden en een losse garmin als navi. Ik ben in ieder geval super blij dat t spul werkt en met de kwaliteit van t geluid ben ik ook tevreden. Ik denk niet dat ik nog voor een losse versterker ga. Genoeg is genoeg :D

Nog bedankt voor je hulp!

Groetjes

Jules
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Jules,
wilde dit ook zeker niet als kritiek opvatten hoor maar wilde gewoon even melden waarom ik de sla-91 moest gebruiken.
nog een bijkomstigheid is dat wanneer je originele navigatie hebt ik niet zeker weet ofdat de linker voorspeaker wel op mute gaat zodra de navigatie gaat praten en je een landcruiser stekker gebruikt.
navigatie geeft namelijk via de navimute draad de versterker opdracht de linker voorspeaker uit te schakelen.
wellicht dat het wel werkt hoor maar kan me ook goed voorstellen van niet.

versterker aftermarket is ook niet meer nodig met de huidige radio's (tenminste als je geen subwoofers oid gaat monteren.
speakers zijn van goede kwaliteit en zoals je zegt goed is goed!

enne wat betreft de hulp, graag gedaan natuurlijk!

groetjes,
Patrick
 

Jules

Hoort erbij
29 jul 2012
49
0
0
Klinkt alsof de navi veel "problemen" veroorzaakt zodra je een andere radio inbouwd. Vroeg me zowiso al af wat fabrieksnavi doet met het op dat moment weergegeven geluid, of het uitging of dat de spraak van de navi ingemengd word.

Al met al een hele klus om dat uit te zoeken. Is dit nou bij alle merken zo of is dit een eigenaardigheidje van de IS?

Jules
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
navi hoeft niet voor veel problemen te zorgen zolang je de canbus maar doorlust.
het display heeft namelijk een canbus, de versterker en de radio ook.
deze moet gesloten zijn om navigatie te laten werken.
als je de originele radio er dan uitneemt is de canbus niet compleet meer.
het schemaatje van mark81 lost dit probleem op.
je kunt nu in de meeste is-sen en ook gs-sen een andere radio zetten. (wellicht dat het ook bij andere toyota's zo werkt maar heb dat nog nooit hoeven aan te sluiten, andere merken weet ik niet)
het wordt anders als ook de canbus gebruikt wordt (zoals bij mij) om de radio zijn aan signaal te geven.
je kunt dan gaan stoeien met de originele radio ergens weg te bouwen (of een gedeelte ervan zolang hij maar aan staat) maar dat was aan mij niet besteed.
heb dus uiteindelijk maar een sla-91 besteld dat was voor mij de enige (bedrijfszekere oplossing)
bijkomend probleem daarvan is dat hij sosm een verkeerd signaaltje op de canbus zet waardoor mijn navigatiescherm spontaan uitvalt.
soms na een half uur maar meestal al na 10 minuten.
op de map knop drukken zorgt er weer voor dat hij weer beeld geeft.
uiterst vervelend dus waardoor je zeker als je even niet oplet zo verkeerd zou kunnen rijden.

ik ben nog aan het testen maar het lijkt erop dat ik ook dat heb weten te verhelpen.
vandaag een half uurtje gereden en mijn scherm bleef het gewoon doen.
als het zo blijft zal ik de oplossing hier posten (wellicht in deze post of in een eerdere post omtrent dit probleem)
heeft namelijk geen nut iets te melden als het toch uiteindelijk niet werkt.
maar ik heb goede hoop.......