Radio ontvangst (FM en DAB)

Buulke

Nieuw hier
24 dec 2013
14
2
0
Wat is jullie ervaring met de radio van het Lexus Premium Navigatie Systeem (standaard op de 1st edition)? Ik vind de ontvangst van FM niet echt geweldig en van DAB ronduit belabberd. Iemand dezelfde ervaringen? Gr. Jo
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Zou je kunnen uitleggen wat je precies ervaart? Ik moet zeggen dat ik DAB+ echt geweldig vind maar ervaar wel dat bij slechte ontvangst het signaal geheel wegvalt. Maw alles of niks. Gelukkigkomt dat niet zo vaak voor. Wel in tunnels etc.
 

Buulke

Nieuw hier
24 dec 2013
14
2
0
Wat betreft DAB inderdaad regelmatig helemaal wegvallen (niet alleen in tunnels) en als ik alle zenders bekijk wisselt dit continu. Dan weer zie ik bepaalde zenders wel en dan weer niet. De geluidssterkte van DAB is trouwens een heel stuk lager dan FM. FM luister ik op sterkt 8 ? 9, DAB moet ik harder zetten tot richting 20 om dezelfde geluidssterkte te hebben. Ook bij FM vind ik veel minder zenders dan ik gewend was in mijn vorige auto. Wegvallen gebeurt echter niet.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Nog weinig ervaring met DAB van mijn kant. In de GS300h was de DAB erg zuiver en goed. Volume verschillen kan ik mij niet herinneren.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Best wel apart die verschillende ervaringen. Ik vind de Dab in mijn 300h helemaal geweldig en niets op aan te merken.......... Het is een klasse bak in alles. Ik heb ook nog nooit zoveel positieve reacties van toevallige passanten gekregen. Ze vinden hem allemaal echt schitterend! zal toch niet alleen aan de kleur liggen. Nogmaals DAB werkt super. Ik heb al wel de software update voor de premium NAV door de dealer laten installeren..... kan dat het misschien zijn?
 

Buulke

Nieuw hier
24 dec 2013
14
2
0
Misschien inderdaad updates. Maar ik heb ook al ergens gelezen dat ontvangst van DAB in Limburg niet echt geweldig is. Dat kan het natuurlijk ook zijn. Ook ik krijg regelmatig hele positieve racties. Toen ik 'm pas had (begin januari) had een collega de balen dat hij net een paar maanden een nieuwe BMW 320d had. Hij vindt het echt een gave bak. Mijn baas reeds van de week met me mee en was bezig met de opties die hij op z'n nieuwe BMW 320GT wil hebben. Bij de meeste moest ik 'm melden dat ze standaard op m'n Lexus zitten :)
 

Buulke

Nieuw hier
24 dec 2013
14
2
0
Vandaag naar het westen van het land gereden en inderdaad, daar is de ontvangst van DAB een stuk beter. Verder heb ik surround sound uitgezet en daarmee is de geluidssterkte van FM en DAB nagenoeg gelijk. Tenslotte nog de laatste update van het nav systeem ge?nstalleerd waarmee live traffic werkt.
 

Buulke

Nieuw hier
24 dec 2013
14
2
0
Je ziet nu op het scherm groen of rood naast de wegen die aangeven of er file staat of niet, verkeersvoorspelling, etc. Upgrade kun je downloaden van my.lexus.eu en zelf installeren (instructie zit erbij)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb alleen inde randstad gereden met de is300h en ik moet zeggen dat ik daar totaal geen uitval had van DAB.

Wel kan ik bevestigen dat ik ook een volume verschil heb ervaren, maar aangezien de DAB toch goed werkt dan is de noodzaak om naar FM te switchen ook niet meer aanwezig, dus da zou dan niet meer veel uitmaken.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Ik ben afgelopen week 2x de afsluitdijk over gegaan ivm 2 daags tripje naar Hamburg en nu heb ik de uitval van de DAB tuner ook ervaren. Dekking is dus op afgelegen gebieden nog lang niet optimaal.
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Sinds een dikke week is het helemaal mis met de DAB ontvangst tussen Groningen en Veendam. Ik dacht eerst zou ik een probleem hebben maar gelukkig heeft een collega een vrijwel identieke wagen en hij had precies hetzelfde. Ik denk dat er een zendmast is uitgevallen hier.