Radio ontvangst

Nee, dat denk ik niet. De originele antenne zit erop en die is volgens mij oké.
Je zegt het zelf al: die is volgens jou oké. Hoe oud is je IS? Een draadbreuk of slecht contact is na zoveel jaar best mogelijk. Ik ken de 1e generatie IS niet zo goed, maar heeft die een schroef antenne op het dak? Probeer eens of je die ervan af kunt draaien. Als je geen verschil merkt in ontvangst nadat ie verwijderd is heb je daar al een hint te pakken. Wat je daarna kunt doen kost wat meer moeite en dus tijd, is de headunit uitbouwen en kijken of die een aparte aansluiting heeft voor een antenne of dat deze in de ISO-stekker geïntegreerd zit (ik ken deze auto’s niet goed). Probeer een losse antenne aan te sluiten als je je headunit uitgebouwd hebt en kijk of dat verschil maakt.

Zo probeer je uit te sluiten of je antenne ergens een draadbreuk of slecht contact maakt. Je FM-tuner kan ook stuk zijn maar volgens mij komt dat maar zelden voor.

Kan het iets te maken hebben met rds?
RDS lift mee op het FM-signaal, RDS zal zeker geen oorzaak zijn. Als je geen RDS informatie ontvangt is dat een gevolg van je slechte ontvangst.

• Leuk
Waarderingen: Higgie en Bobusa
RDS is meer dat je over een groot gebied dezelfde zender hebt waar je naar luistert. Je kan dat ook uitzetten en als je dan verder weg bent moet je opnieuw zenders zoeken.

Pak de antenne van de BMW van de buurman even, kun je de antenne uitsluiten.... (Wel teruggeven daarna)
Haal de headunit er uit en meet of je bijna 0 Ohm hebt tussen de antenneaansluiting op het dak en de coax-kabel. (Hiervoor heb je lange kabels nodig op je multimeter)
Maak ook de aansluiting van de connector op je headunit én de coaxkabel even goed schoon, kan oxidatie zijn.
Meet ook of er geen sluiting is tussen massa en de kern van je coaxkabel, dit zou (bijna) oneindig Ohm weerstand moeten geven.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n