Radio probleem

16 dec 2009
117
0
16
Heren,

Het is weer even geleden maar ik ben weer aan het knutselen
Ik heb de volgende uitdaging voor jullie;
Ik ben in m'n vader z'n is200 bezig (sportcross uit 2005).
Nu heb ik de amp bypass stekker gekocht via eBay maar de speakers achter doen het niet, ben ik wat vergeten of heb ik de verkeerde kabel besteld?

Mvg ronaldveen1984
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
heb even geen schema bij de hand ben namelijk op vakantie.
echter de achterspeakers zitten op andere kabels dacht ik.
ik dacht even uit mijn hoofd dat die uit de andere stekker kwamen bij de sportcross.
zeker weten doe ik het niet maar op deze stekker zit el de mute van de achterspeakers.
kan je pas over 2 weken zekerheid geven da kijk ik ff in het schema voor je....
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
toch een schema weten te vinden....
de stekker die je hebt doorverbonden met de bypass stekker is de s10 stekker.
alle speakers zitten op de s9 kabel.
doordat je doorlust werken de voorspeakers wel maar de achterspeakers zitten niet doorgelust op de stekker.
kijk hiervoor even in bijgevoegd schema je snapt dan wellicht beter wat ik bedoel.
mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

succes, groeten patrick
 

Bijlagen

  • l_32.pdf
    22,6 KB · Weergaven: 77
16 dec 2009
117
0
16
Ok, nu ben ik heel eerlijk, ik snap er helemaal niks meer van.

Ben bij MB caraudio geweest en die zeiden dat ik weer een andere kabel nodig heb, maar die is veel te kort,
Heb er nu dus 2, 1 is heel lang er by=passed de gehele versterker
de tweede weet ik niet eens hoe ik die moet aansluiten, hij heeft 4 stekkers en een losse kabel continu stroom volgens de verkoper.

AUB uw hulp, begin het nu bijna op te geven
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Ronald,

zou jij aub eens een fototje kunnen posten van die stekker die je nu hebt?
de bypass kun je gebruiken dat heb ik al eerder gemeld en de andere zal waarschijnlijk een landcruiser kabel zijn met 2 brede stekkers en 2 din aansluitingen en een losse draad.
ook deze bypassed de versterker...
een foto zou heel handig zijn dan weet ik wat je hebt.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ronald heeft er geen zin meer in denkik.... :p Dan heb ik misschien wel weer reden om dit topic een beetje leven in de blazen :p Bij mijn IS200 uit 1999 heeft ook de oude eigenaar aardig lopen knutselen met de bedrading... dus ik heb nu een enkeldin radio, en die zit met iso stekkers gemonteerd naar een stekker in de zekeringenkast bij het voetenend van de bij-rijder... En nu zit ik met het probleem, dat dus alleen de tweeters werken in de achter boxen, en niet de "woofer" zegmaar, er zitten 4 draden op de box aangesloten, en ze doen het wel, dat heb ik al getest... Nou heb ik al het een en ander gelezen, en zou dit komen doordat de originele versterker misschien overbrugt is??? Ik ga het sowiezo allemaal even nalopen als het mooi weer is, maar alle info is welkom :)
 

SVS

Hoort erbij
9 okt 2014
29
2
0
Erikzalm: Als het goed is gaan er maar twee draden naar de achter luidsprekers en in de luidspreker splitst die voor de woofer en de tweeter, misschien dat er daar iets niet goed zit.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Robokill en ik (eigenlijk Robokill) zijn ook aan het opruimen geweest in mijn auto, man wat een rotzooi. Wij hebben nu vanaf de stekker die in de versterker ging alle draden doorgetrokken naar een iso-stekker in de middenconsole. De draden voor de woofers achter hebben we nog niet aangesloten. Het signaal van de achterspeakers werd waarschijnlijk in de versterker gefilterd met een cross-over (?) filter zoals bij een combo-set. Ik vraag mij echt af of we gewoon het signaal van de achterspeakers kunnen splitsen. Op de onderzijde van de spoel staan twee waarden 2 en 4 ohm met daarachter 15/35W. Ik vind het nogal wat om een cross over filter te gaan maken, dan hang ik gelijk mijn Pioneer speakers erin met een adaptering, lijkt mij.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
De achterspeakers zijn inderdaad 2 speakers in 1. De woofers gaan via de versterker en als je zo'n verloop stekker hebt dan zullen de woofers achter niet werken,

Ik heb in mijn auto een parrot 9200 waarmee ik ook mp3 kan afspelen. Deze zit tussen de radio en de versterker met een verloop stekker. Als ik via deze muziek luister doen de achter woofers het niet. Maar als ik mijn gewone radio luister ( oem lexus ) dan doen de achter speakers het gewoon.
De achter woofers gaan dus inderdaad via de versterker.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Hmmm, dan is het misschien een optie om ze gewoon te koppelen bij de speaker zelf?? Dan heb je misschien niet zo mooi geluid als dat ze van de versterker komen, maar dan doen ze het wel :p Of zijn er verder nog andere opties...
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
koppelen bij de andere speakers zou ik niet doen.
de weerstand is compleet anders.
het kost je een radio of 2 speakers even afhankelijk wat het eerst gaat branden ;-)
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Hmmm oke, dan moet ik gewoon even de boel gaan bekijken bij de versterker... En zo'n cross over filter? Is dat een optie?? Weet er niet superveel van hoor...
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Nou, even een update, Ben even wezen graven vanmiddag, en heb heel de versterker even los gehaald... en gelijk ook verwijderd, want die werd gewoon totaal niet meer gebruikt. De vorige eigenaar had daar een ISO stekker voor gekocht om ze telefoon op aan te sluiten ofzo... Dus nu heb ik mijn ISO stekkers vanaf mijn radio, rechstreeks in de stekker die normaal de versterker ingaat. En ik heb nog steeds hetzelfde probleem :p Maaaaar aangezien jullie zeiden van, je ken de woofer en de tweeter niet koppelen bij de achterboxen.. vraag ik me toch af hoe dit dan zit, want ik krijg maar 8 kabeltjes van speakers van mijn ISO bundel.. Rechts voor +- Links voor +- Rechts achter +- en links achter +- dus das dan wel raar.... en heb ook geconstateerd dat als ik dus op me radio me volume naar links of rechts regel, dat dit precies andersom is... nou dat is zo te draaien, maar nou komt het, let op hoor.... Doe ik al me volume naar me achterboxen dan doet linksachter het prima, woofer en speaker, en rechtsachter doet niks... als ik dan ga kiezen voor links of rechts op de radio, (je heb natuurlijk center en +15 en -15) Dan als ik dan naar +15 gaat, dan doet dus alleen mijn woofer het, en ga ik naar -15 dan doet alleen me tweeter het :p Nouwwwww is dat een mooi verhaal of niet??? En de rechterbox doet het wel, want die had ik al getest..... duzzzzzz mooi verhaal h? :p Ik ga denkik van de week weer ff verder zoeken hoe of wat, of jullie moeten goeie iedeeen hebben :D
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
waarom heb je de versterker er eigenlijk eruit gehaald? Gebruik je zelf een parrot systeem oid? Als de versterker het doet, waarom niet gewoon weer aansluiten en ben je waarschijnlijk van je probleem af? Of heb ik iets gemist?
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Nee de versterker werd totaal niet meer gebruikt.... en ik heb inderdaad een parrot systeem ertussen zitten voor het bellen. de versterker zat aangesloten met een kleine en een grote stekker, en die grote stekker zat weer gekoppeld naar de versterker, en naar de iso stekkers, en heb het dus nu rechtsstreeks aangesloten op de grote stekker, en het werkt gewoon zoals het al deed... En die kleine stekker die hangt gewoon los, die werdt waarschijnlijk nieteens gebruikt, dat is waarschijnlijk de stekker die normaal naar de originele radio liep... lastig verhaal allemaal weer :p Vanmiddag maar ff de boel van achter tot voor open trekken....
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Nouwwwww ik ben eruit hoor, het zat zo, linksachter en rechtsachter uit mijn iso stekker zaten aangesloten op de tweeter, en op de woofer van linksachter, dus ja dan doet alleen die het maar, an als je dan wisselt tussen links en rechts, wissel je tussen woofer en tweeter... En aangezien ik maar 8 draden vanuit mijn radio heb, heb ik ze toch maar gewoon gekoppeld, de woofer en de tweeter van links en rechtsachter, en het geluid is perfect! Dus dat is ook opgelost... Of het ooit problemen gaat geven met dat de woofer een andere ohmse waarde heeft dan de tweeter zien we dan wel... Heb nog 2 van diezelfde achterboxen liggen uit een sloop IS :D
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ok, k hoop dat dat goed gaat en dat als er iets gaat, het de speakers zijn.
Mbt de bedrading: in de orgi kabelboom vanaf de fabrieksversterker zijn er twee extra draden voor de woofers achter. De speakers achter hebben een gezamenlijke ground en aparte draden voor de woofers en tweeters (totaal dus 6). Vanaf de versterker naar de headunit zijn er alleen de tweeterdraden en de ground voor de achterste speakers. De woofers werden dus aangestuurd door de versterker.
Mbt de weerstand: vlgs mij zijn de twee spoelen parallel geschakeld als je ze brugt/samenkoppelt, dus dan is de totale weerstand te berekenen middels een formule. Maar dat is erg lang geleden voor mij, haha. Iets met 1/R1+1/R2 of zoiets. Moet het eens opzoeken.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Whahaha dat is inderdaad lang geleden, voor mij ook, ken wel R=U/I :p maar denk dat het wel goedkomt, het heeft op me box linksachter eigenlijk ook altijd zo gezeten, alleen was het dan links en rechts op de tweeter en woofer