Rammelend dashboardkastje

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Bassj

Actief
25 jan 2020
313
226
43
Ik heb last van een rammelend dashboardkastje.
Heb er al iets van vilt tussen geplakt maar ik vermoed dat ik in de verkeerde hoek aan het zoeken ben. Het is niet verminderd en het dashboardkastje zit echt strak dicht.
Zou het in het mechanisme kunnen zitten?
Heeft iemand misschien de gouden tip?

De oorzaak van rammeltjes is best lastig te achterhalen. Zou het iets kunnen zijn wat achter het handschoenenkastje zit? Ik noem maar wat, een kabeltje wat trilt en tegen het kastje aanzit.

Het lijkt een kabeltje inderdaad maar ik weet niet of het makkelijk is om het dashboardkastje te demonteren. Ik ben ook wat huiverig om die strips te verwijderen. Ben altijd bang dat er iets afbreekt.
Ik lees dat er boutje los kan zitten achter het voorscherm. Echter, dit klinkt anders.

Als je het dashboardkastje vasthoudt of aandrukt tijdens het autorijden stopt dan het rammelen? Zoniet, dan kan het van alles zijn. Ik zou een passagier met goed gehoor mee laten rijden en actief opsporen, dat is meestal de enige effectieve manier om het te vinden.

• Leuk
Waarderingen: Higgie
Wat @Bobusa zegt: ik heb wekenlang de luidspreker in de deur van de passagierszijde verdacht van een irritante rammel. Het bleek de zonnebrilhouder in het midden van het dak te zijn.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa
De linker dashspeaker bij mij rammelt ook. Als ik er een hengst op geef is ie weer even stil dus de rammel komt echt daaruit.
Nu nog een keer fiksen...

Ja, zo had ik in mijn werk verleden een Duitse collega die luid vloekend op het dasboard van zijn geleasde VW Passat ramde vawege al die rammels, het hielp echter niet 🤣

• Haha
Waarderingen: D43m0n en quattrootje
Als je het dashboardkastje vasthoudt of aandrukt tijdens het autorijden stopt dan het rammelen? Zoniet, dan kan het van alles zijn. Ik zou een passagier met goed gehoor mee laten rijden en actief opsporen, dat is meestal de enige effectieve manier om het te vinden.
Dat heb ik gedaan. Het stopt met rammelend als ik hem hard dicht duw of de passagiere er met haar knieën tegenaan gaat zitten. Dan rammelt het niet. Om die reden heb ik het opgevuld met vilt en krijg ik het kastje maar nèt dicht. En toch blijft het dan rammelen.
Ik verdenk het mechanisme, dat lijkt wat knullig plastic te zijn met overal speling. Ik kan er alleen niet bij volgens mij omdat het in het deksel zit.

De linker dashspeaker bij mij rammelt ook. Als ik er een hengst op geef is ie weer even stil dus de rammel komt echt daaruit.
Nu nog een keer fiksen...
Je weet zeker dat dat niet gewoon een beetje onbenullige muziek is wat die speaker staat af te spelen? :unsure:

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Dat heb ik gedaan. Het stopt met rammelend als ik hem hard dicht duw of de passagiere er met haar knieën tegenaan gaat zitten. Dan rammelt het niet. Om die reden heb ik het opgevuld met vilt en krijg ik het kastje maar nèt dicht. En toch blijft het dan rammelen.
Ik verdenk het mechanisme, dat lijkt wat knullig plastic te zijn met overal speling. Ik kan er alleen niet bij volgens mij omdat het in het deksel zit.

Hmm, wel vreemd want sinds de 3e generatie zitten er van die “slowmo” dempers in de mechanisme als ik mij goed herinner. Zit het interieur-filter niet achter het dashboardkastje, wellicht dat bij de vervangening hiervan iets stuk is gegaan/ niet goed zit. Halverwege deze DIY komt het dashboardkastje aan bod qua demontage, wellicht geeft het wat inzicht: DIY Dashboard 4th gen GS

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Hmm, wel vreemd want sinds de 3e generatie zitten er van die “slowmo” dempers in de mechanisme als ik mij goed herinner. Zit het interieur-filter niet achter het dashboardkastje, wellicht dat bij de vervangening hiervan iets stuk is gegaan/ niet goed zit. Halverwege deze DIY komt het dashboardkastje aan bod qua demontage, wellicht geeft het wat inzicht: DIY Dashboard 4th gen GS
Ik denk dat het de kunstof lipjes zijn die rammelen in het houdertje. Deze zitten aan weerszijden van het klepje.
Het interieurfilter heb ik ook gecheckt en daar is niets te zien.