Rammeltjes

13 jun 2019
177
53
28
Heel blij met mijn IS300h. 2014, 120.000km. Wat me wel tegenviel waren toch wat rammeltjes en kraakjes. Maar ik ben ermee aan de slag gegaan en op veel plekken in het dashboard, de middenconsole en de B Stijl (gordel punten) textiel in de kieren gedrukt (antracietkleurig katoen van oude maar wel gewassen sokken) en waar dat niet paste even met de Siliconenspuit er in. Ik denk dat het nu gelukt is. De lastigste zat achter het navigatiescherm. Dat kan er uit. Niet het scherm zelf rammelt, maar de overgang van de bovenkant dash en de unit er onder (achter het navigatiescherm dus). Heel verwarrend omdat de rammel vaak verdween als je het navigatiescherm aandrukte. Achteraf allemaal verklaarbaar.
 
13 jun 2019
177
53
28
En En. Kraakjes waren te horen vanuit de middenconsole en bij ventilatieschuiven (dus vooral bij de titaniumkleurige delen). Rammeltjes zo rond het stuur en dus die plek achter het navigatiescherm.
Vanwaar je vraag naar cockpit spray?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik ben totaal geen fan van cockpit spray. Ervaringen uit het verleden doen mij gruwelen als iemand een auto te koop zet en de boel van binnen “opfleurt” met wat cockpit spray. Dat bleek in het verleden een goed recept voor een krakend interieur. Ik laat een auto er om staan als iemand met dat spul de binnenkant heeft behandeld.
 
13 jun 2019
177
53
28
Je moet wel het goeie spul hebben. Ik heb me deze zomer laten informeren dor een bevlogen jongen van Automat in Drachten en voor de kunststofdelen een mat reinigingsmateriaal aangeschaft. Doet het heel goed en inderdaad geen willekeurige cockpitspray. Maar kan me niet goed voorstellen dat dit met rammelen en kraken te maken heeft. Dan gaat het echt om de verbindingen tussen delen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Rammetjes ontstaan doordat delen die elkaar niet raken in een bewegende auto dat af en toe wel doen. De oplossing is dan er voor zorgen dat dat raken niet meer gebeurt door de betroffen onderdelen zodanig in hun bewegingen te beperken dat dat niet meer kan gebeuren zonder de bedoelde werking te beinvloeden.

Kraakgeluiden zijn lastiger te verhelpen. Daarbij gaat het om vooral kunststof onderdelen die onder bepaalde omstandigheden een zeer kleine beweging maken tov elkaar waarbij ze voortdurend contact blijven houden. Bij het bouwen van de auto worden die geluiden meestal bestreden door op die plaatsen een beetje smeermiddel in de vorm van een glijlak aan te brengen die de (gewenste) beweging niet belemmert maar zorgt voor een dun smerend laagje dat het geluid voorkomt. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=SEIwOL6trHE Het aardige van glijlakken is dat ze na aanbrengen vast worden en dus niet weglekken en daarbij eventueel vlekken in bekleding of kleding veroorzaken. Nieuwe auto's hebben meestal niet veel last van kraakgeluiden, maar na verloop van tijd kan een dergelijk laklaagje zijn weggesleten en kan een nieuwe behandeling vaak uitkomst bieden. Een auto mag er dan uit zien als een solide stalen doos, maar bij het rijden door bijvoorbeeld bochten kunnen er toch allerlei minuscule tijdelijke vervormingen optreden die aanleiding kunnen zijn tot irritante geluiden in een overigens "stille" auto.