Rare kleur motoroliepijl?

RahRozay

Nieuw hier
13 feb 2023
1
0
1
Goedenavond beste Leden,

Aangenaam, ik ben nieuw hier in deze groep. Sinds eergisteren mijn eerste Lexus CT200H gekocht uit 2012 met 200.000 op de teller nu.

De auto heeft al z’n beurtjes gehad bij de dealer (LEXUS DEALER ENSCHEDE) boekje is compleet afgestempeld.

Laatste beurt (klein) heeft ie u zo’n 700km geleden gehad ook bij deze dealer.

Factuur aanwezig.

Mede alle stempels en facturen heb ik besloten deze auto te kopen. Ook omdat deze goed rijd natuurlijk.

De auto sinds gisteren niet meer gebruikt en vandaag maar is besloten om even de auto te pijlen. Tot mijn verbazing zat deze behoorlijk vast? Eenmaal eruit getrokken en afgenomen met een tissue om te kijken hoe deze eruit ziet en tot mijn verbazing zag ik iets meer dan alleen olie? Namelijk ook een soort bruin laagje.. gaat er gemakkelijk af met het servetje, pijl weer erin, eruit en het zit er weer op.

Ik kan ook hierdoor de pijlstok niet aflezen op de pijl stok zit wel lichtjes wat olie maar niet echt tot een bepaald randje dat ie zegt hier stopt ie.

Door wat verhalen hier op het forum gelezen te hebben, heb ik ook even mijn koelvloeistof gecheckt. Deze is niet op MAX maar ook niet op MIN. Net ertussen dus.

Ik zal wat foto’s delen, heeft iemand van jullie enige idee of soort gelijke ervaring?

Met vriendelijke groet.
 

Bijlagen

  • 4B0F3EE5-9B73-4B3E-BB9D-AC1ADE15BC01.jpeg
    4B0F3EE5-9B73-4B3E-BB9D-AC1ADE15BC01.jpeg
    3,7 MB · Weergaven: 76
  • 4E239EEB-7B85-460B-8029-4F59B2239005.jpeg
    4E239EEB-7B85-460B-8029-4F59B2239005.jpeg
    3,1 MB · Weergaven: 79
  • 85E1CCFE-4872-4533-A660-573B7A56B9BD.jpeg
    85E1CCFE-4872-4533-A660-573B7A56B9BD.jpeg
    3,9 MB · Weergaven: 79
  • 100D04DE-A61C-4388-8622-FA1D8DF6B3CE.jpeg
    100D04DE-A61C-4388-8622-FA1D8DF6B3CE.jpeg
    3,4 MB · Weergaven: 78

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
De kleur zegt mij niets, het ziet er inderdaad apart uit. Persoonlijk zou ik dit navragen bij de dealer.

Voor wat betreft het peilen van je vloeistof, staat je auto helemaal recht? Misschien ten overvloede maar als je auto bijvoorbeeld op een oprit staat die wat afloopt kan dat al invloed hebben. Heb je de vloeistoffen/olie gepeild voordat je ging rijden, dus wanneer de motor nog niet gedraaid heeft?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Geen idee, deze kleur heb ik nooit eerder aan een peilstok gezien...beetje viezig, alsof er iets roestigs bij zit lijkt het wel.
Wat Johno zegt, een bezoekje aan de dealer zou het op moeten kunnen helderen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het ziet er vreemd uit - olie en daarnaast een andere vloeistof die kennelijk niet met elkaar mengen. Dat wekt de indruk dat er sprake is van een vloeistof die bij de olie is gelekt nadat de auto werd stilgezet. Dat zou op koelvloeistof kunnen duiden.

Een paar eenvoudige tests kunnen je misschien wat wijzer maken:

1 peil de olie en ruik aan de olie. als het koelvloeistof is geeft dat een wat zoetige, weee geur.

2 als het benzine is (wat overigens prima mengt met olie) ruik je een kenmerkende benzinegeur

3 veeg wat olie+vloeistof af aan een houtspaander en houdt er een brandende aansteker bij. als het inderdaad water is, gaat de olie branden met een duidelijk hoorbaar "krakend" geluid omdat het water in de olie gaat koken en waarbij de waterdeeltjes overgaan in damp. dit staat bekend als de "crackle tests" en wordt ook in laboratoria uitgevoerd, zodar er ook maar 0,1 % water in zit kun je dat al aantonen. Geschikt als houtspaander is het stukje cederhout dat vaak wordt meegeleverd bij een doosje sigaren :cool: gebruik geen lucifer of benzineaansteker voor dat aansteken: de zwavelverbindingen die bij het verbranden van de luciferkop ontstaan verstoren de "watertest" en ook benzine beinvloedt de controle.

4 de garage kan een monster olie aftappen en dit via zijn olieleverancier laten onderzoeken. dat is uiteraard niet gratis, maar mogelijk voor de garage wel als service van zijn olieleverancier. Dat levert meer informatie op en mogelijk ook iets over wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Normaal gesproken zou water als dat tijdens draaiende motor in de olie is gekomen, moeten zijn geemulgeerd. Dat wil zeggen: waterdeeltjes worden door de olie omhuld, zodat het vocht verder geen aanleiding is tot roestvorming. het ziet er uit als een soort "dunne snot" met een wit to geelachtige kleur. Als de auto veel korte stukjes rijdt en daarbij onvoldoende warm wordt, kun je dat vaak aantreffen op de olievuldop. Op zich geeft dat aan dat de olie doet wat deze moet doen, na een langere rit waarbij de olie boven 100 C komt, kookt het ingekapselde water er uit en verdwijnt het water.

In dit geval valt op de foto's op dat er twee verschillende vloeistoffen lijken te zijn, die kennelijk niet mengen. Koelwaterlekkage kan zich ook bij stilstand voordoen. Als de auto met warme motor is weggezet, zal in het koelsysteem nog enige tijd een zekere mate van overdruk aanwezig zijn, totdat de motor volledig is afgekoeld. Gedurende die tijd kan er nog enige lekkage optreden en dat zou tot een laagje water op de stilstaande olie in het carter kunnen leiden. Uiteindelijk zakken die waterdruppels door de olie heen (water is zwaarder dan olie) maar omdat de olie niet in beweging is is er nauwelijks sprake van emulgering en waterdeeltjes zouden zich daardoor ook aan de peilstok kunnen hechten.

Mijn advies zou zijn: olie verversen en kijken of het verschijnsel zich daarna herhaald. Als dat het geval is, is er waarschijnlijk iets mis.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Hoe lang heeft de auto stil gestaan voordat je peilde? En wat voor rit was de rit voor het peilen? Was het een korte of lange rit?
Bij een korte rit kan het ook zijn dat de olie gewoon gemengd is met water. Dat water komt er vanzelf uit als de motor goed op temperatuur komt.

Ik zeg: Rij het ding eens goed warm (minstens half uur, laatste 10 minuten lekker 'trappen') en dan minimaal een half uur stil zetten en daarna nog eens peilen.