ratel en vibratie

Bergje

Nieuw hier
10 mei 2026
3
1
1
Misschien dat iemand mij kan helpen. Als ik na 20 minuten rij , dan stapvoets ga rijden beetje gas erbij en dan begint de auto aan de voorkant te vibreren (alsof je over kleine steentjes rijdt) en een taktaktaktaktak geluid te maken. Klein beetje gas erbij en weg is het. Daarna kan je vol gas rijden zonder geluiden of wat dan ook. Binnenkort is het de bedoeling dat ik van zuid Spanje naar Duitsland ga rijden maar ja als ik dit nu mee maak dan rij je niet zo ontspannen. Iemand een suggestie?

2012 CT 200h... Hopelijk heb ik het mis maar het klinkt als een lekke koppakking. Komt vaker voor bij de CT 2012 - 2014.

Mocht het de koppakking zijn dan zou het koelvloeistofniveau ook laag moeten zijn of zelfs een leeg reservoir.
Is de CT voorwielaangedreven trouwens???? Misschien homokineet die je hoort bij lage belasting of onbelast.

Het is een CT200H 2012. Ongeveer 240.000km gereden en eigenlijk ooit maar 1 reparatie gehad. En nu dus dit.
Bedankt voor de reacties. Ga ermee aan de slag.

Koppakking kenmerkt zich inderdaad door een dalend koelvloeistofpeil. Daarnaast meldt de ratel zich dan met name na een koude start.
Vandaar dat ik de koppakking niet direct verdenk.

Ik denk dat je dit bedoelt?

Heb ik ook met mijn 2017 model. Heb al een keer een nieuwe EGR gekregen. Helaas probleem nog steeds niet volledig weg. Wel voor een groot gedeelte. Vooral in files heb ik er last van. Voor de rest soms even goed doortrekken. Rijd ook regelmatig even flink door op de Duitse autobahn. Rijd hier straks al meer dan 100k mee rond. Juist jouw roadtrip kan wel eens het probleem verhelpen. Goed gas geven… :-)

• Leuk
Waarderingen: Bergje en Bobusa