ratelen/krakend geluid

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
hoi!
ja wat het onderwerp al zegt. de laatste dagen is me opgevallen, als ik in de 2e, 4e en 6e versnelling zit dan hoor ik een ratelen/krakend geluid onder de versnellingspook. wanneer ik lichtjes druk op de versnellingspook wordt het duidelijk hoorbaar. maar in me 1e, 3e en 5e versnelling heb ik nergens last van. heeft iemand enig idee wat het kan zijn met eventueel een oplossing?

bij voorbaat dank!

grtsz jeroen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lastig te zeggen zo. Een versleten synchro merk je meestal tijdens het (moeizaam knarsend) schakelen van b.v. 1 naar 2, of een andere vaak gebruikte versnelling. Je geeft aan dat je het pas de laatste paar dagen hebt opgemerkt, dat zou betekenen dat er plots 3 synchro's versleten zijn. Dat lijkt me sterk.

Het continue ratelen tijdens het rijden in een bepaalde versnelling zou misschien kunnen wijzen op een versleten lager o.i.d.

Wat meer info zou ook kunnen helpen:
- gaat het ratelen weg als je de koppeling indrukt?
- bak-olie, is die op peil en wanneer voor het laatst ververst, viscositeit?
- is het continue, of alleen bij koude of warme motor?
- eventueel wat bak-olie aftappen en controleren op slijpsel / kleur.

En liever zo snel mogelijk e.e.a. laten nakijken/diagnose stellen, kan een hoop centjes schelen.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Als ik je zo hoor denk ik aan een defect lager, die ga je meestal erger horen als je de pook onder spanning drukt. Je duwt het lager dan iets van zijn plek. Je hoort het onder de pook omdat je bak daar hangt natuurlijk.




gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
KWP zei:
Je hoort het onder de pook omdat je bak daar hangt natuurlijk.




gr. koen

ja precies! maar als ik me koppeling indruk blijft het geluid. ik kan nou niet zo snel vinden in het werkplaatshandboek welk lager het is.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
bedankt voor de site die sla ik zeker op!
maar ik heb het probleem net gevonden!
had vanochtend de tijd en zin om me console rond me versnellingspook eruit te trekken en kijken of het probleem misschien niet aan me bak lag en gelukkig klopte dat!

het was de sluitring onder de versnellingspook die uitgedroogd en kapot was! en omdat die versnellingspook zo nu en dan nog wat trilt, zat deze tegen die ring aan de knauwen wat het ratelen en krakend geluid veroorzaakte. ben nu even langs de dealer geweest om die ring te bestellen maar gelukkig hadden ze hem op voorraad en is het probleem opgelost gelukkig!

i.i.g. bedankt voor het meedenken! :)

 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
GPS-10 zei:
Lastig te zeggen zo. Een versleten synchro merk je meestal tijdens het (moeizaam knarsend) schakelen van b.v. 1 naar 2, of een andere vaak gebruikte versnelling. Je geeft aan dat je het pas de laatste paar dagen hebt opgemerkt, dat zou betekenen dat er plots 3 synchro's versleten zijn. Dat lijkt me sterk.

Het continue ratelen tijdens het rijden in een bepaalde versnelling zou misschien kunnen wijzen op een versleten lager o.i.d.

Wat meer info zou ook kunnen helpen:
- gaat het ratelen weg als je de koppeling indrukt?
- bak-olie, is die op peil en wanneer voor het laatst ververst, viscositeit?
- is het continue, of alleen bij koude of warme motor?
- eventueel wat bak-olie aftappen en controleren op slijpsel / kleur.

En liever zo snel mogelijk e.e.a. laten nakijken/diagnose stellen, kan een hoop centjes schelen.

wat is eigenlijk een aan te bevelen bakolie? ik weet eigenlijk niet wanneer deze voor het laatst is ververst dus dat kan ik zeker een keertje doen!
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
O nou dat is makkelijker en goedkoper als gedacht! Valt mee gelukkig.

Wat kost die ring?

Het type bak olie staat in het instructie boekje volgens mij.




gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
viel mee inderdaad!
maar geluid zat zo dicht onder me versnellingspook dat ik daar eerst maar ging kijken!
maar die ring was 30 euro dus dat scheelt nogal denk ik. en een hoop werk ben nu iets meer dan een halve dag bezig geweest.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Eigenlijk hadden we het wel kunnen weten...het is een Lexus, dat gaat niet zo snel stuk :D

In ieder geval proficiat met de uitkomst en bak-olie is geen overbodige luxe.
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
uit het boekje haal ik: bakolie SAE 75W-90 of API GL-3 wordt dit nog steeds gebruikt of zijn er al betere versies of vervangers op de markt?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik ben altijd erg tevreden geweest over Syn-Power van Valvoline, bij bijna alle automaterialenzaken te koop. Weleens wat auto's gehad met beginnende syncromesh problemen, met die olie werd het altijd beter.



gr. koen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
SAE 75W-90 voldoet prima. De meeste moderne bak-olie is meestal GL-3/4/5 geschikt.

Er bestaan wat tegenstellingen op diverse fora, m.b.t. GL-5 spec. en het mogelijk aantasten van 'gele' metalen / synchro's, maar of dat hedendaags nog correct is, zou ik niet weten. Je zou er even op kunnen zoeken en dan zelf beslissen.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Gelukkig dat het maar iets kleins is en vrij makkelijk op te lossen was.
Ik heb gewoon 75/90 er in gedaan. Merk en zo weet ik niet. Heb dat bij mijn vader op het werk gedaan (iveco garage)
En hij doet het nog steeds :) :)
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
slippernick zei:
Gelukkig dat het maar iets kleins is en vrij makkelijk op te lossen was.
Ik heb gewoon 75/90 er in gedaan. Merk en zo weet ik niet. Heb dat bij mijn vader op het werk gedaan (iveco garage)
En hij doet het nog steeds :) :)

ja inderdaad bakolie is bakolie! ik gaat wel eens kijken naar die syn-power van valvoline en GL -3/4/5. er staat toch al 185xxx op de teller dus wat verzorging verdient hij wel!
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
Alan zei:
Ik zou even kijken of het geluid niet vanuit het interieur komt.. zoals hoes van versnellingspook..

die was ook wel aardig aan de droge kant maar beetje leervet en het ziet er weer goed uit en is weer aardig soepel!