Ratelend geluid bij starten v/d motor

CT200_H

Nieuw hier
23 okt 2022
5
0
1
Wanneer de motor van m'n CT aanslaat bij het wegrijden vanuit stilstand klinkt regelmatig een (heel luid) ratelend geluid.
Het gebeurt wanneer je de eerste keer wegrijd met de auto, dus niet tussendoor bij een verkeerslicht of iets dergelijks. Het is vaak wanneer de auto enige tijd heeft stil gestaan, bijvoorbeeld wegrijden aan het einde van werkdag.


Heeft iemand ervaringen met dit probleem? Ik zag nog een topic over een vergelijkbaar probleem, maar had het idee dat dit niet over hetzelfde ging.
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Naar het geluid te oordelen start de motor in koude toestand niet op alle cilinders maar doen er een aantal niet mee. Dat wijst er op dat in die cilinders er geen ontsteking van het benzine/lucht mengsel optreedt. Dat kan in principe slechts twee oorzaken hebben: de verhouding tussen de hoeveelheid brandstof en lucht is tijdelijk zodanig dat het mengsel niet ontsteekbaar is, of de ontsteking in de betreffende cilinder is tijdelijk niet in staat een voldoende "vette vonk" te leveren die een op zich correct mengsel van benzine en lucht kan ontsteken. Het vervangen van een twee massa vliegwiel zal dat probleem uiteraard niet oplossen....

De meest waarschijnlijke oorzaak is dat in koude toestand enkele benzineinjectoren een beetje vastkleven, waardoor af en toe niet de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. De eenvoudigste manier om dat te controleren en waarschijnlijk ook te verhelpen is het aan de brandstof in de tank toevoegen van een "injectorcleaner". In feite is dat een scheutje olie met een goede detergerende werking, waardoor de kleverige verontreiniging wordt opgelost en met de in te spuiten brandstof in de verbrandingsruimte belandt en wordt verbrandt. Dergelijke "oplosmiddelen" zijn te koop bij tankstations en autoshops, sommige autodealers voegen het standaard toe bij iedere onderhoudsbeurt vanwege de leuke marge.

In feite zou dat bij normaal gebruik van de auto en gebruik van kwalitatief hoogwaardige brandstof overbodig moeten zijn (Euro95 typen). Gezien het brede aanbod van dergelijke producten is dat kennelijk niet altijd het geval. Ook het brede aanbod van betere brandstoffen dan de minimum EU standaard wijst daarop. "Premium" brandstof bevat doorgaans meer reinigende bestanddelen dan de standaard varianten.

Mijn advies zou zijn: kieper een flesje injectorreiniger voor benzinemotoren in de tank, rijdt vervolgens een forse afstand (zodat er flink wat brandstof wordt "verstookt" en let daarna op wat er bij een koude start in de volgende dagen gebeurt. Waarschijnlijk ben je binnen enkele dagen van het geratel af. En tank hoogwaardige brandstof - Euro 95 zou op zich voldoende moeten zijn, maar de rijomstandigheden kunnen iets meer detergent noodzakelijk maken.

Mocht het probleem niet door tijdelijk wat extra detergent worden opgelost, dan zou er iets met het ontstekingssysteem kunnen zijn. Na een aantal jaren gebruik is dat niet uit te sluiten, omdat bijvoorbeeld kunststof isolatiemateriaal na vele keren warm worden en afkoelen aan isoleende werking verliest.
 
  • Leuk
Waarderingen: TommyCT200H

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
. lekke koppakking
Volgens you tube filmpjes niet. Vervuild inlaatspruitstuk, injectoren vervuild, daardoor op 1 of meerdere cylinders geen vonk, daardoor dit heftige geluid. Door bougies eruit te halen en te bekijken (degene die zwart vervuild is, is de boosdoener. Ook de injector voor deze cylinder. Euvel is te verhelpen door inlaatspruitstuk te reinigen( ook de kleine kanaaltjes), en vervangen van injectoren en bougies. Nu moet het probleem over zijn. Wat een oorzaak kan zijn is "goedkope" brandstof die mindergoede reinigende/smerende functies heeft. Tank een periode E5 en een lange rit is altijd goed. Korte ritten zijn vaak ook funest. Ook een toevoeging (flesje van pomp, autoshop of dealer) met reinigende werking, 1 of 2 x per jaar in de tank kan geen kwaad.
 

CT200_H

Nieuw hier
23 okt 2022
5
0
1
Bedankt voor de reactie. De video's in deze topics weergeven precies wat er ook bij mijn auto gebeurt.

Volgens you tube filmpjes niet. Vervuild inlaatspruitstuk, injectoren vervuild, daardoor op 1 of meerdere cylinders geen vonk, daardoor dit heftige geluid. Door bougies eruit te halen en te bekijken (degene die zwart vervuild is, is de boosdoener. Ook de injector voor deze cylinder. Euvel is te verhelpen door inlaatspruitstuk te reinigen( ook de kleine kanaaltjes), en vervangen van injectoren en bougies. Nu moet het probleem over zijn. Wat een oorzaak kan zijn is "goedkope" brandstof die mindergoede reinigende/smerende functies heeft. Tank een periode E5 en een lange rit is altijd goed. Korte ritten zijn vaak ook funest. Ook een toevoeging (flesje van pomp, autoshop of dealer) met reinigende werking, 1 of 2 x per jaar in de tank kan geen kwaad.
Ook bedankt voor deze reactie.
Ik ga kijken wat ik ermee kan.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
Wanneer zijn de bougies voor het laatst vervangen? Koelvloeistof in het rechter tankje (passagierszijde) is en blijft strak op peil? (bij koude motor meten!)
Vervuilde injectoren geven andere klachten.
 

Dutch88

Hoort erbij
26 okt 2022
63
25
8
Wanneer de motor van m'n CT uit 2011 aanslaat bij het wegrijden vanuit stilstand klinkt regelmatig een (heel luid) ratelend geluid.
Het gebeurt wanneer je de eerste keer wegrijd met de auto, dus niet tussendoor bij een verkeerslicht of iets dergelijks. Het is vaak wanneer de auto enige tijd heeft stil gestaan, bijvoorbeeld wegrijden aan het einde van werkdag.
Ik heb het geluid opgenomen, onderaan staat de link naar de opname.

De garage komt er niet uit waar het probleem zit. Er werd gedacht aan het 2 massa vliegwiel. Inmiddels is dit vervangen maar het probleem is niet verholpen.

Heeft iemand ervaringen met dit probleem? Ik zag nog een topic over een vergelijkbaar probleem, maar had het idee dat dit niet over hetzelfde ging.

opname v/h geluid
Hey dat klinkt niet best inderdaad. Vraagje, heeft hij het niet als je gewoon stil blijft staan? En help me even een CT is toch altijd een hybrid met automaat?
Ik vind het klinken als een kettingspanner die z'n druk niet heeft weten vast te houden en dus staat je ketting te rammelen. Kan ook in de VVti zitten. Onderdelen boven in de motor krijgen later smering dus daar kan je als eerste klachten krijgen. Ben benieuwd wat het was dus als je meer weet horen we het graag(y)
 

CT200_H

Nieuw hier
23 okt 2022
5
0
1
Hey dat klinkt niet best inderdaad. Vraagje, heeft hij het niet als je gewoon stil blijft staan? En help me even een CT is toch altijd een hybrid met automaat?
Ik vind het klinken als een kettingspanner die z'n druk niet heeft weten vast te houden en dus staat je ketting te rammelen. Kan ook in de VVti zitten. Onderdelen boven in de motor krijgen later smering dus daar kan je als eerste klachten krijgen. Ben benieuwd wat het was dus als je meer weet horen we het graag(y)
Het gebeurt ook in volledige stilstand, met de automaat in P.
CT is inderdaad altijd hybride icm automaat.

Het geluid/probleem gaat niet altijd snel over. Maar het gaat wel over wanneer je iets gas bij geeft.
 
Laatst bewerkt:

Dutch88

Hoort erbij
26 okt 2022
63
25
8
Het gebeurt ook in volledige stilstand, met de automaat in P.
CT is inderdaad altijd hybride icm automaat.
Omdat je het had over een "massa vliegwiel" Ik heb in de 21jaar nog nooit een massavliegwiel in een automaat gezien. Wel in een semi automaat.
 

CT200_H

Nieuw hier
23 okt 2022
5
0
1
Een update over de auto, was er nog niet van gekomen.
Meteen maar het slechte nieuws, problemen zijn nog niet verholpen.

De injectoren zijn gereinigd met de 'injectorcleaner'

De klachten zijn wel verminderd, of tenminste dat idee heb ik.
Als het gebeurd is het minder heftig, en met iets gas geven "trek" je hem er doorheen.

Heb zelf ook geen ideeën meer op dit moment.
 
Laatst bewerkt:

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Deze is leuk (Not!), maar hoeveel km per week rij je en welke brandstof gooi je erin? Het geluid ontstaat door on- een- parige aandrijving. Er doet ergens "iets" effe niet mee totdat er een "beetje" warmte ontstaat.. Dat kan idd ontstaan door niet goede verstuivers (gereinigd), vliegwiel (vervangen) en bougies (gecontroleerd en 1 vervangen). Ik neem aan dat de auto is uitgelezen? Want het kan ook ontstaan door lekke koppakking (lek bij koude en sluit zich met een beetje warmte), maar ook bougie doppen en kabels kunnen dit veroorzaken. En vergeet de klepspeling niet (geen idee hoe deze hier wordt geregeld) ook dit kan een issue zijn, of zelf een defecte klepveer. Maar ook een eenvoudige klep van de carterontluchting kan dit veroorzaken. Resume, laat een vakman dit eens bekijken. Het moet oplosbaar zijn aangezien het geluid (met bijbehorende beweging van het blok) relatief snel weg ebt.