Ratelend geluid bij starten v/d motor

CT200_H

Nieuw hier
23 okt 2022
5
0
1
Wanneer de motor van m'n CT aanslaat bij het wegrijden vanuit stilstand klinkt regelmatig een (heel luid) ratelend geluid.
Het gebeurt wanneer je de eerste keer wegrijd met de auto, dus niet tussendoor bij een verkeerslicht of iets dergelijks. Het is vaak wanneer de auto enige tijd heeft stil gestaan, bijvoorbeeld wegrijden aan het einde van werkdag.


Heeft iemand ervaringen met dit probleem? Ik zag nog een topic over een vergelijkbaar probleem, maar had het idee dat dit niet over hetzelfde ging.
 
Laatst bewerkt:

menjo

Hoort erbij
16 mei 2021
31
30
18
aan het geluid te horen misfires op 1 van de cilinders.
oorzaak: koppakking.
veel voorkomend probleem vanaf km stand van 190,000 km
is het koelwater nog op niveau van de motor, dus het linker tankje bij de ruitensproeier vulling?
is de onder pijl en draai je de dop los en geeft die flinke blaas geluid dan heb je prijs.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Dit geluid had ik gisteren bij onze Yaris Hybrid, voor de aller eerste keer in vele jaren hybride rijden!!!
Wat ik dit keer anders deed: Een paar uur er voor was de brandstofmotor aangeslagen en 3 seconde later gelijk weer uitgezet. De eerst volgende keer starten gaf dit geluid.

Geluid is vanzelf verdwenen en is niet meer teruggekomen vanmorgen.
Volgens mij dwalen er op meerdere andere plekken op het internet mogelijke oorzaken. In dit geval: Te veel vocht in de inlaat/bij de onsteking. Wat te verklaren is: De (koude) benzinemotor heeft maar een paar seconde gedraaid.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Inderdaad: in dat geval krijg je condensatie van het oververzadigde brandstofmengsel. De volgende start verzuip je dan de motor feitelijk.
 

CT200_H

Nieuw hier
23 okt 2022
5
0
1
Deze is leuk (Not!), maar hoeveel km per week rij je en welke brandstof gooi je erin? Het geluid ontstaat door on- een- parige aandrijving. Er doet ergens "iets" effe niet mee totdat er een "beetje" warmte ontstaat.. Dat kan idd ontstaan door niet goede verstuivers (gereinigd), vliegwiel (vervangen) en bougies (gecontroleerd en 1 vervangen). Ik neem aan dat de auto is uitgelezen? Want het kan ook ontstaan door lekke koppakking (lek bij koude en sluit zich met een beetje warmte), maar ook bougie doppen en kabels kunnen dit veroorzaken. En vergeet de klepspeling niet (geen idee hoe deze hier wordt geregeld) ook dit kan een issue zijn, of zelf een defecte klepveer. Maar ook een eenvoudige klep van de carterontluchting kan dit veroorzaken. Resume, laat een vakman dit eens bekijken. Het moet oplosbaar zijn aangezien het geluid (met bijbehorende beweging van het blok) relatief snel weg ebt.
De auto rijdt ca. 500km per week, ik tank standaard Euro95.

Het geluid/probleem gaat niet altijd snel over. Maar het gaat wel over wanneer je iets gas bij geeft. Het zou dan inderdaad met de temperatuur van de motor samen kunnen hangen.
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Overigens is dit een veel voorkomend probleem bij de CT (en andere wagens waar een 2ZR-FXE in ligt). CL staat er vol mee.
Mocht het de koppakking zijn dan is het volgens CL aan te raden om andere bouten te gebruiken bij het opnieuw assembleren.
90910-A2011 in plaats van het origineel 90910-02166.

Als je de olievuldop loshaalt zit er dan slurrie tegenaan of heldere olie?