Remblokken en schijven vervangen

sobunson

Nieuw hier
12 jan 2019
12
0
0
Hallo allemaal,

Na een heel aantal kilometers heerlijk te hebben gereden in mijn is300h, is het tijd om mijn remblokken en schijven aan de voorzijde te vervangen.
Nu deed ik dit altijd zelf bij de auto.

Is dit bij mijn is300h ook te doen? Had even nagevraagd bij de lexus dealer en die vroegen 650 euro... Een setje van brembo (premium) kost mij welliswaar 150 euro voor de gehele voorzijde.

Bedankt :)
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Nou heb ik ondertussen ook een IS300h maar bij mijn IS250 stelde het echt niks voor om dit te vervangen. Ziet er bij de 300h niet anders uit dus ik zou niet te bang zijn als ik jou was. Dit zijn van die werkzaamheden waar je makkelijk een berg geld kunt besparen door het zelf te doen...

Heb destijds een goedkoop setje op autodoc gekocht (schijven+blokken voor en achter alleen blokken). Ben geen circuit rijder zeg maar. Ontving niet wat ik besteld had maar een of ander onbekend merk 'Stark' dus had niet alle vertrouwen zeg maar. Maar het paste prima en remde uitstekend. Was in totaal 110 euro kwijt, had een vermogen gekost bij de Lexus dealer, heb het niet eens durven vragen...
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Nou heb ik ondertussen ook een IS300h maar bij mijn IS250 stelde het echt niks voor om dit te vervangen. Ziet er bij de 300h niet anders uit dus ik zou niet te bang zijn als ik jou was. Dit zijn van die werkzaamheden waar je makkelijk een berg geld kunt besparen door het zelf te doen...

Heb destijds een goedkoop setje op autodoc gekocht (schijven+blokken voor en achter alleen blokken). Ben geen circuit rijder zeg maar. Ontving niet wat ik besteld had maar een of ander onbekend merk 'Stark' dus had niet alle vertrouwen zeg maar. Maar het paste prima en remde uitstekend. Was in totaal 110 euro kwijt, had een vermogen gekost bij de Lexus dealer, heb het niet eens durven vragen...

dat doet autodoc wel vaker. ??n of ander flutmerk opsturen i.p.v. de premium die je besteld had. bij mij zat er toen een briefje bij dat i.v.m. geen voorraad een vergelijkbaar artikel met gelijke waarde opgestuurd was. op de site bleek er toen een prijsverschil van tientallen euro's. (als ik me niet vergis was dat toen ook stark)
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Was ook behoorlijk teleurgesteld en moest het toen ook vervangen, dus geen keus. Maar het spul is me niet tegen gevallen gelukkig. Netjes is anders idd.

Voor mijn neefje laatst het goedkoopst mogelijk besteld (dacht Ridex of zoiets). Maar deze keer wel dit merk/fabrikaat ook binnen gekregen :p (was benieuwd of ik weer Stark zou krijgen). Maar ook dit paste prima (Audi A3) en remt ook prima. Vraag me af of premium merk voor normaal gebruik ook echt nodig is. Premium zal wellicht beter zijn maar of je dat echt merkt, geen idee. Zal ook vooral tussen de oren zitten ben ik bang..
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
RvD : Herkenbaar. AutoDoc toont wel keuze uit 12+ merken schijven. En ongeacht wat je bestelt: je krijgt altijd 'Stark'. Totdat je de boel een keer op hun kosten terugstuurt omdat het niet conform het bestelde is. Dan willen ze dat kennelijk toch voor een volgende keer onthouden :p.

Toch wil ik wel een tip meegeven waar je in ieder geval op moet letten bij niet-originele remschijven: Let er op dat de originele voorschijven elk een apart onderdeelnummer kennen! Da's niet voor niets. Er zijn namelijk zat aftermarket merken die voor beide voorschijven slechts ??n onderdeelnummer voeren. Pas daar mee op!

Waar zit de clou?

Het betreft hier geventileerde schijven met draairichting gevoelige scoops. Deze scoops 'happen' in de rijwind bij vooruitrijden. Hebben de vervangende remschijven beide hetzelfde onderdeelnummer, dan zijn de scoops niet draairichtingafhankelijk (happen dus theoretisch minder koellucht de schijf in) of ,nog erger (!), de schijven hebben wel gerichte scoops maar zijn identiek aan elkaar, waardoor de ene schijf in de rijwind 'hapt' en de andere kant eraan 'aait', met een afwijkende temperatuurhuishouding tussen L en R als gevolg...:brr: Maar het past...daar is dan ook alles mee gezegd...

Een i.m.h.o. degelijk aftermarketmerk wat wel onderscheid maakt tussen een schijf voor L en R, is bijv. Zimmermann. Deze schijven zijn nog steeds leuk geprijsd, goed gebalanceerd, af fabriek gecoat en roesten niet (zo achterlijk snel als menige andere aftermarket remschijf). Onze IS en GS rijden er al een paar jaar mee en ze hebben nog steeds roestvrije naafvlakken en randen. :D
 

sobunson

Nieuw hier
12 jan 2019
12
0
0
Top mensen, heel erg bedankt. Ja bij de garage zeiden ze dat ik de remleidingen en alles moest ontluchten e.d. vanwege het hybride systeem. Ik zei al dat ik toch alleen de remschijven en blokken moest vervangen, dus kom toch niet aan het hybride systeem?!

Premium merk lijkt me achteraf ook een beetje onzin. Ik rijd best rustig en meeste wordt toch op de dynamo geremd.
Screenshot_2020-12-11_16-22-31.png
Deze had ik zo gevonden, zal eens navragen of de linker- en rechter zijde.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Uurloon is E135,- uur, hoorde ik vanmiddag bij de (behulpzame) Lexus-dealer. Bijv.(piepende) remmen schoonmaken is een uur werk en een koplampstekker checken ook een uur (bumper moet eraf). Dus als je het zelf kan scheelt zeker.
Heb een Elements & Hybrid check laten uitvoeren voor nieuwe garantie. Heb de is300h met Bovag gekocht, eerst even terug naar die garage en ook voor een dure 12V accu ,al na 4 jaar.
Prettig weekend.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Top mensen, heel erg bedankt. Ja bij de garage zeiden ze dat ik de remleidingen en alles moest ontluchten e.d. vanwege het hybride systeem. Ik zei al dat ik toch alleen de remschijven en blokken moest vervangen, dus kom toch niet aan het hybride systeem?!

Premium merk lijkt me achteraf ook een beetje onzin. Ik rijd best rustig en meeste wordt toch op de dynamo geremd.

Deze had ik zo gevonden, zal eens navragen of de linker- en rechter zijde.

Ik heb zelf geen ervaring met hybrids, maar de link tussen remleidingen ontluchten (Hoezo? Waar komt de noodzaak om te moeten ontluchten ineens vandaan?) en hybridesysteem ontgaat mij ook... Als iemand dat zou kunnen uitleggen, dan :rulez:.

Wat je hierboven getoonde 'vondst' betreft: dit illustreert nu precies waar je voor op moet passen! Je bestelt namelijk twee keer precies dezelfde schijf. Er zit dus g??n verschil tussen de linker- en rechterschijf. Daarmee kunnen ze per definitie al niet van originele kwaliteit zijn!

Bij een 'goede' bestelling bestel je dus:

1x set blokken (voor de complete vooras)
1x remschijf L en
1x remschijf R.
Dan begint het op een verantwoorde bestelling te lijken...;).

En natuurlijk moet je er bij montage dan wel op letten dat je de juiste schijf ook aan de juiste zijde monteert, anders::cry:

Prijsbewust zijn is niets mis mee. Maar het zijn wel je remmen, waarvan het fijn is als ze je plofzak in je stuur kunnen houden, als het er ooit eens op aankomt...
Een Lexus zit goed in elkaar. Je hebt alle reden om dat ook zo te houden!
Doe het goed, of laat het anders goed doen. ;)
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
kijk wel naar de diameter van de schijven bij de is 250 heb je 2 maten voor de achterschijven.
290mm en 310.
wist ik niet dus ik had de 310 nodig en kreeg de 290 niet leuk als alles er al af is en je komt er dan
pas achter.

gr magnepan
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Goeie tip Xenon over die draairichting, zit wat in. Net even gekeken maar ik heb niet het idee dat bij mijn 300h dit het geval is. Wat ik zo kan zien lopen de groeven recht en niet zoals een scoop of waaier zeg maar. Heeft de 300h dan verschillende artikel nr voor links en rechts? Heb even gezocht op google maar vindt zo 123 niet verschillende type nrs hiervoor.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Goeie tip Xenon over die draairichting, zit wat in. Net even gekeken maar ik heb niet het idee dat bij mijn 300h dit het geval is. Wat ik zo kan zien lopen de groeven recht en niet zoals een scoop of waaier zeg maar. Heeft de 300h dan verschillende artikel nr voor links en rechts? Heb even gezocht op google maar vindt zo 123 niet verschillende type nrs hiervoor.

Hmm...daar heb je misschien een punt. Ik heb in de afgelopen jaren de voorschijven bij in totaal bij vijf verschillende auto's gewisseld. Ik sluit niet uit dat ik hier nu misschien iets door elkaar heb gegooid o_O . De laatste voorschijven die ik heb vervangen waren die van de GS... Als ik ernaast zit v.w.b. de IS300h, dan mijn excuses voor de verwarring:giggle:!

[edit]

@RvD: Je hebt helemaal gelijk. Ik heb wat auto's door elkaar gehaald. De voorste schijven van de IS300h zijn wel gelijk aan die van de IS250, maar kennen inderdaad geen beoogde draairichting (in tegenstelling tot de 3GS en een handvol ex'en). Me scuzzie voor de ophef. :brr:

Pfff...ben toch harder aan vakantie toe dan gedacht...:(

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RvD

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Hybride systeem en remmen: ??n verschil tussen het hybride systeem en non-hybride systemen is dat de remdruk wordt geregeld door een elektrische pomp. Deze schakelt in zodra de sleutel in de buurt komt en brengt het remsysteem (alvast) op druk - als dat nodig is. Misschien heb je het ratelende geluidje van de remdrukcompressor soms wel eens gehoord onder de motorkap terwijl je in de buurt van de verder uitgeschakelde auto stond en je afgevraagd wat dat nou weer was.

Daarnaast kennen de hybride Lexi en Toyota's een break-by-wire systeem omdat het remsysteem moet samenwerken met de generator om tijdens het remmen energie terug te winnen. De Prius was de eerste productieauto die brake-by-wire toepaste. Heeft nog tot een relletje geleid in de US of A eind 2008-2009 of zo. Sommige Amerikanen dachten dat hun auto niet goed meer remde. (Die lui geloven ook ?cht alles!)
Brake-by-wire houdt in dat bij het indrukken van het rempedaal niet een oliepomp wordt ingedrukt, maar een actuator die aan een ECU doorgeeft dat je wilt afremmen. Die gaat dan bepalen of de wagen op de generator gaat afremmen, of op de remblokken, en ook op welk remblok eventueel aan de hand van wielslip of draairichting van de wagen (links achter ietsje meer, rechtsvoor ietsje minder, of juist andersom, en verder elke andere combinatie).

Het remsysteem van een hybride wagen wordt dus op een behoorlijk andere manier aangestuurd dan een conventionele wagen. Op het Prius-forum is gemeld dat het misschien goed is eerst de accupolen los te halen omdat het spontane inschakelen van de remdrukpomp de remcilinders naar buiten kan sturen terwijl je aan het werk bent. Of dat zo is, en hoe dat zit bij een IS weet ik niet, maar even navragen lijkt me geen slecht plan....
 

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Ik heb afgelopen zomer alles vervangen bij mijn IS300h F-sport en geen van bovenstaande beschreven zaken gemerkt en/of last van gehad. Het wisselen van mijn remmerij ging net als bij al mijn vorige auto's. Echter bij de achterkant is het handig om de auto in neutraal te zetten ipv parkeerstand zodat de remschoen niet aan de binnenkant van de remschijf de boel afklemt. Verder appeltje eitje. Was in 2 uurtjes klaar met de voor en de achterkant en dan heb ik ook gelijk alles schoongemaakt en gevet.

Auto remt als een tiet! Oh en nog daarna een klein beurt laten doen bij de dealer en kreeg compliment van de monteur over de staat van de remmen. En die was verbaasd dat ik het zelf had gedaan.

Inkoop gedaan bij Autodoc (Bembo coated schijven standaard Brembo blokken) alles bij elkaar 250 euro voor de hele auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: RvD