Remblokken en schijven

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Mijn CT heeft op het moment bijna 68000 km achter de rug. De volgende beurt is bij 79000 km gepland, zal ergens in de buurt van oktober zijn.
Als de remblokken en of de remschijven versleten zijn wil ik die graag zelf vervangen. Als men dat in de garage vraagt kan ik moeilijk nee zeggen, daarom wil ik ze graag voor zijn. Vragen: hoeveel kilometers gaan de blokken en schijven ongeveer mee? Wat is de minimumdikte van de remschijf?
Remschijven heb je in soorten en maten wat is een goed merk dat de standaard kwaliteit van Lexus benaderd? Bij voorbaat dank voor jullie reacties
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Vragen: hoeveel kilometers gaan de blokken en schijven ongeveer mee? Wat is de minimumdikte van de remschijf?
Remschijven heb je in soorten en maten wat is een goed merk dat de standaard kwaliteit van Lexus benaderd? Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Hoe lang remblokken en schijven mee gaan is sterk afhankelijk van zowel je rijstijl, verkeersdrukte en of je vaak in een stoffige omgeving rijdt en dat kan dus sterk varieren. Op mijn GS 450h gen 4 zien ze er na 100.000 km nog bijna "ongebruikt " uit. Als je een wat enthousiatere manier van gasgeven hebt, zal de levensduur aanzienl;ijk korter kunnen zijn. Voor iedere hybride geldt dat remblokken doorgaans langer meegaan dan de "alleen benzine" versies omdat je met regeneratief remmen de normale remmen veel minder gebruikt.

Ik heb geen idee of er veel verschil zit in de kwaliteit van verschillende remschijven. Het blijft in alle gevallen een vrij simpel onderdeel gemaakt van gietijzer (al of niet voorzien van gaatjes of sleuven voor eenvoudiger waterafvoer en betere ventilatie) en gevoelig voor de vorm van vliegroest na een wasbeurt (die na een keer remmen dan weer wordt "weggepoetst". Verschil in kwaliteit bij remblokken is er wel, en daar zou ik gewoon de standaard fabrieksblokken nemen of eventueel van een ander als goed bekend staand merk. Brembo is natuurlijk een zeer bekend merk voor remmen, maar die reputatie is denk ik vooral gebaseerd op de voor meer sportief rijden aanbevolen speciale remklauwen en niet op basis van standaard schijven of blokken.

Voor een APK geldt: "U moet een voertuig afkeuren als de remschijf zo versleten is, dat de kans op breuk onvermijdelijk is. In geval van twijfel, vermeldt u het als adviespunt". Er is dus bij een APK geen minimumdikte in mm vereist - de autofabrikant kan eventueel wel een getal noemen. Hoe je die kans op breuk bepaalt, staat er niet bij - de aanwezigheid van haarscheurtjes is op zich geen reden tot afkeur. De APK-eisen aan schijven zijn dus tamelijk simpel, de eisen aan slangen, leidingen, bekrachtiging etc. zijn veel strikter geformuleerd en uit veiligheidsoverwegingen waarschijnlijk ook een stuk belangrijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah en Bobusa

Elster

Actief
27 jan 2013
151
19
18
Vorige week gedaan bij de CT van mijn vrouw. Brembo schijven en blokken van Winparts.
 

Bijlagen

  • 20240329_123319.JPG
    20240329_123319.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 29
  • 20240329_121508.JPG
    20240329_121508.JPG
    2,1 MB · Weergaven: 29

PNA

Nieuw hier
3 apr 2024
2
1
3
Mijn CT heeft op het moment bijna 68000 km achter de rug. De volgende beurt is bij 79000 km gepland, zal ergens in de buurt van oktober zijn.
Als de remblokken en of de remschijven versleten zijn wil ik die graag zelf vervangen. Als men dat in de garage vraagt kan ik moeilijk nee zeggen, daarom wil ik ze graag voor zijn. Vragen: hoeveel kilometers gaan de blokken en schijven ongeveer mee? Wat is de minimumdikte van de remschijf?
Remschijven heb je in soorten en maten wat is een goed merk dat de standaard kwaliteit van Lexus benaderd? Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Remschijven kunnen vrij lang mee. Wellicht zou eerst de remblokken vervangen moeten worden. Dat is makkelijk te zien. Mijn Lexus CT van 2013 heeft bij 320.000+ km nog steeds de originele remschijven voor en achter. De voorste remschijven zijn denk ik wel nu toe aan vernieuwing
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
23
15
3
Mocht je twijfelen. Als de garage het adviseert ben je een veelvoud kwijt van wat nodig is. Kies Brembo, prima spul en wisselen van schijven is echt goed te doen. Soms is een indicatie van hoe dik de buitenste rand uitsteekt inzake dikte vd schijf, waar de remblokken lopen is natuurlijk dunner. Als het als een flinke rand voelt. Het spul wisselen, dan rij je komende jaren weer naar je zin, zonder twijfels "is het toch nodig". Succes :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
13
3
Ik heb twee weken geleden de remschijven en blokken voor late n vervangen. Het was bij de 180000 beurt. De remschijven waren nog vanaf de fabriek en de blokken de tweede set. Gaan dus lang mee afhankelijk van de rijstijl.