Remlicht rechtsachter kapot. Hoe te verhelpen?

Nw2

Nieuw hier
18 jan 2022
3
0
1
Sinds een paar dagen heb ik een probleem met mijn rechter remlicht. Als ik niet rem dan doet het rechterachterlicht het gewoon. Zodra ik rem valt het rechterachterlicht in zijn geheel uit. Zie fotos.

Zijn dit kapotte LEDs? Een foutieve connectie? Is dit zelf te vervangen? Kan op internet niets vinden en ook het werkplaatsboek helpt niet.

Hoor het graag.

IMG_20220118_213452.jpg


IMG_20220118_213522.jpg
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Als de LED's kapot zouden zijn dan deden ze het gewoon helemaal niet meer. Duidelijk een kapotte verbinding of misschien kortsluiting maar in elk geval een kabelprobleem, het hele achterlicht vervangen is niet nodig.

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het meest waarschijnlijke is dat het uitgaande rechterachterlicht een slechte massaverbinding met de autocarosserie heeft. Het is een euvel dat je vaker ziet bij wat oudere auto's: zodra je gaat remmen gaat een of soms beide achterlichten uit. De plaats waar de lichtunit contact met de carosserie maakt beide contactvlakken even liefdevol behandelen met een stukje schuurpapier doet doorgaans wonderen, mocht de lichtunit een aparte massadraad hebben dan zou het contact met de carosseriemassa daarvan slecht kunnen zijn. Het is dus geen kortsluiting, maar juist het tegengestelde: onvoldoende stroomdoorgaang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Smartari

Nw2

Nieuw hier
18 jan 2022
3
0
1
Kijk, uitgebreide info waar ik wat aan heb. Voor ik als een kip zonder kop ga zoeken; het contactpunt met de carrosserie is te vinden als ik het afdekklepje verwijder om de gloeilampen vh achterlicht te vervangen?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Laat iemand remmen (of leg een baksteen op het rempedaal), en wiebel met de bedrading. Als het een slecht contact is zou je dat zo moeten kunnen vinden.
Als het Led's zijn zit er waarschijnlijk een printplaat in de unit, je zult dan de unit uit elkaar moeten halen en kijken of er iets los zit, eventueel doorsolderen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Kijk, uitgebreide info waar ik wat aan heb. Voor ik als een kip zonder kop ga zoeken; het contactpunt met de carrosserie is te vinden als ik het afdekklepje verwijder om de gloeilampen vh achterlicht te vervangen?
Waarschijnlijk wel. Als je dat klepje open maakt vind je waarschijnlijk naast de lampjes ook een of twee meestal met de hand losdraaibare schroeven die de lichtunit met de carosserie verbinden. Als je die los draait, kun je daarna meestal de lampunit vanuit de koffer door er op te drukken naar buiten schuiven ("achterwaarts uit de koffer naar buiten"). De contactvlakken waar het om gaat zijn de metalen delen van de lampunit die in de koffer bij gemonteerd zijn contact maken met de metalen carosserie. Bij meer recente auto's kan er ook aan de stekker een massadraad zijn opgenomen die mogelijk slecht contact maakt of inwendig zelfs een draadbreuk kent die nog wel ietsje stroom doorlaat maar onvoldoende om zowel achterlicht en remlicht te laten branden - zodat het remlicht alle stroom "opslurpt. Ik ken de achterlichten van een CT niet precies, maar het werkt zo ongeveer hetzelfde bij iedere auto hetzelfde. Meestal is een klein roestplekje de oorzaak van het euvel.